Annons

Re: Telefonerna tappas bort i BT

11
Vad menar du med att den skulle nolla GPS:en? Att du sparat massa adresser som då försvinner?

Om du åker till bilhandlaren och säger att du har problem med navigations/mediaenheten så vågar jag nästan slå vad om att det de kommer att göra är att uppgradera mjukvaran det första de gör och kanske också fabriksåterställa alla inställningar.

Hursomhelst, för att uppgradera till 7.5.8 behöver du ett USB minne och en 30-40 minuter planerad resa (såvida du inte har lust att tomgångsköra bilen i 30-40 minuter). Man får nämligen inte slå av tändningen under uppgraderingen och "a couple of minutes" betyder i detta fall 30-40 minuter.

Eller så lämnar du in bilen och låter bilfirman göra uppgraderingen. Jag har kört med 7.5.8 sedan den nån vecka efter att versionen släpptes och jag har aldrig råkat ut för att parade telefoner ramlat ur bilens lista.
Kia Niro PP2 2017
Annons

Re: Telefonerna tappas bort i BT

12
Ronnie skrev:Idag satt jag i minst 15 minuter och försökte para telefonen med stereon. Gick inte alls.
Den fanns med i bilens lista men gick inte att få ihop.

Har andra bluetoothgrejer till telefonen som alla fungerar som de ska. Så även om iPhone är känd för att inte vara så bra på blåtand så skyller jag detta på bilen.

Telefonen har varit ansluten innan, men det är nog någon månad sedan.
Har du uppgraderat iOS på telefonen sedan du använde den ihop med bilen sist. En gång när jag uppgraderat OS:et på min Androidtelefon (från Android 4.4 till 5.0) så ville den inte leka snällt med bilen längre. Plockade bort parningen ur både bil och telefon (ev. kanske jag startade om telefon och navigationsenheten efter det också men minns inte säkert) och parade sedan ihop dem igen. Fungerat bra sedan dess. Jag har för mig att det vara synkningen av kontaktboken som verkade vara det som strulade till det efter OS-uppgraderingen på telefonen i mitt fall. Kanske t.o.m. var så att det var då jag nollställde inställningarna helt på navigations/mediaenheten. Det var ett tag sedan...

Hursomhelst, för att sammanfatta. Gör så att telefonen "glömmer" parningen med bilen. Återställ inställningarna på navigations/medianenheten (leta bland inställningarna, finns något val får detta någonstans). Starta om telefonen och gör sedan ett nytt försök att synka. (Och om du inte redan gjort det, se till att du uppgraderat navigations/mediaenheten till 7.5.8 först så att du inte i onödan råkar ut för buggar som fixades för ett halvår sedan)
Kia Niro PP2 2017

Re: Telefonerna tappas bort i BT

13
kallt_kaffe skrev:Vad menar du med att den skulle nolla GPS:en? Att du sparat massa adresser som då försvinner?
Flummigt uttryckt, sorry!

Nä, men det jag menade var att jag förlorade mina kartor över Västeuropa vid fabriksåterställning av TomTom'en. ..
Cee'd SW 1,6 CRDI Limited Edition aut Infrared reg 140627

Re: Telefonerna tappas bort i BT

14
kiaceeddriver skrev:Ett problem jag och frugan har (lgg2 samt galaxy s4) är att den hittar telefonen som den skall och man kan ringa med BT. Problemet är att ljudet från spotify inte funkar när man klickar på media. Man ser telefonen men inget ljud kommer.
Lösningen är att gå in på BT på telefonen och bocka ur media under kia och bocka i igen. Trycka på play på spotify och då kommer ljudet.
Störande som fasen.
Är det ingen som har samma problem som jag och vet en lösning. Vi har fortfarande samma strul.
Det hittar våra telefoner och vi kan ringa men och trycker man på Media står telefonen där men inget ljud kommer om vi inte bockar ur och i medialjud i telefonen igen.

Ibland står det "ingen media tillgänglig" vilket är ännu mer irriterande :)
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013

Re: Telefonerna tappas bort i BT

15
kiaceeddriver skrev:Är det ingen som har samma problem som jag och vet en lösning. Vi har fortfarande samma strul.
Det hittar våra telefoner och vi kan ringa men och trycker man på Media står telefonen där men inget ljud kommer om vi inte bockar ur och i medialjud i telefonen igen.

Ibland står det "ingen media tillgänglig" vilket är ännu mer irriterande :)
Först av allt, se till att du har version 7.5.8 av programvaran i navigations/mediaenheten om du inte redan gjort det. Om det fortfarande är problem efter det så testa det jag skrev till Ronnie ovan om att "rensa allt" och börja om från början.
Kia Niro PP2 2017

Re: Telefonerna tappas bort i BT

17
kiaceeddriver skrev:Vi har inte stereon med navigator.
är det samma versionsnummer på den vanliga?

Hur kollar man det förresten?
Oj, sorry, tog för givet att den var navigatorstereon vi pratade om. Då är det ju en helt annan enhet vi pratar om, förmodligen inte ens samma tillverkare, ingen aning om den kan uppdateras eller inte. Har ingen info eller erfarenhet av den.
Kia Niro PP2 2017

Re: Telefonerna tappas bort i BT

18
Ska jag starta en ny tråd eller kan jag fråga vidare?
Resettade stereon/navigatorn. Sonens Xperia (android) ansluter direkt. Min iPhone vill absolut inte ansluta, den finns med i listan på enheten, men det går inte. Härmed har jag bestämt att Apple suger på bluetooth och felet är 100% telefon.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Telefonerna tappas bort i BT

20
Ronnie skrev:Min iPhone vill absolut inte ansluta, den finns med i listan på enheten, men det går inte. Härmed har jag bestämt att Apple suger på bluetooth och felet är 100% telefon.
Och du har kollat upp att du har senaste versionen, d.v.s. 7.5.8, av mjukvaran i navigations/mediaenheten?
Kia Niro PP2 2017
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"