Annons

1.4 crdi bränsleförbrukning

1
Hej sökte runt lite i forumet men hittade ingen tråd om 1.4 crdi motorn.
Min ceed sw har gått 550 mil ungefär och ligger ungefär mellan 0.47-0.55 när jag tankar beroende på ifall frugan åkt till sthlm eller vi bara åkt kortare turer.
Hur är det för er andra?
//Manne
Annons

2
Ligger runt 0.53l efter 1050 mil. Då kör jag oftast lite kortare sträckor. 1.5 mil till jobbet och detsamma för att handla. Hälsar på föräldrarna i snitt en gång i månaden så då blir det runt 25x2.
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

Re: 1.4 crdi bränsleförbrukning

3
Ok ja det låter ungefär som för mig. Jag har 2.1 mil till jobbet, samt runt milen till affären. Har märkt att den drar riktigt lite om man ligger runt 90-100, men på en långtur vi gjorde nyligen låg jag på ganska hårt och den drog inte mer än runt 0.6 ändå och då gick det runt 130 på gps:en.

//Manne

Re: 1.4 crdi bränsleförbrukning

4
Min har gått strax över 2000 mil nu, mitt snitt ligger på 0.49 ungefär. uträknat vid tankning. Mycket långkörning men är ofta motorväg. Min färddator litar jag inte riktigt på, stämmer inte alltid vid uträkning.

Har som bäst legat på 0.41-0.42, väldigt snällt kört.
Kia Ceed Action 1.4 crdi.
Samt flera gamla folkvagnar =)

6
Missade att du frågade om 1.4 motorn, jag kör 1.6. Lite nyfiken på var ni tankar någonstans.
Jag fortsätter nyttja mitt volvo-kort så för min del blir det OKQ8/Tanka.
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

Re: 1.4 crdi bränsleförbrukning

7
Lite off topic men till er som bara kör 1,5-2 mil om dagen.

Tänk på era partikelfilter, åk ut och kör en längre sträcka typ en gång i veckan så att motorn hinner bli ordentligt varm och kanske tom bränna ur filtret(en rengöringsprocess som sker automatiskt då och då). Regelbundna kortkörningar formligen "äter" upp partikelfilter och dom är svindyra att byta.

En vettig säljare skulle jag vilja påstå att han aldrig skulle rekommendera en diesel till en kund som kör så lite.

Dessa problem med partikelfiltrena har medfört att alla minibilar tex KIA Picanto, Toyota Aygo etc inte ens säljs med dieselmotorer längre.

En ren oventenskaplig lösnig som en mek sade är att hälla i en sådan där injectorcleaner en gång i månaden men om det skulle hjälpa har jag ingen aning om. :)

Byte av detta filter kan gå på upp till 25 000 kr och blir filtret igensatt så kan det gå att rengöra men risken är onödig att ta. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"