Annons

Uppfräschning fälgar , hjälp!

1
Köpte 4st av dessa KIA originalfälgar för att ha vintersulor på, dock är de tråkigt standardsilvriga.
Bestämde mig för att de behöver lite brytning så jag började maskera och måla lite på en fälg för att se vart det bar åt.

Först en Före-bild.
Bild



Första versionen efter målning.
Bild

Bild

Bild


Eller ska jag köra på med version 2 enligt nedan ?
Bild

Bild

Bild

Bild



Hjälp mig välja vilket alternativ som blir snyggast. Ska jag ha en annan kulör kanske ?
Bilen är Dark gun metal och fälgarna har blanksvart på bilderna.
Finishen är inte på topp på bilderna, detta är bara ett försök och gjort med en sprayflaska och det är ingen klarlack på ännu. När rätt variant är vald så ska fälgarna mattas ned med putsduk, maskeras upp på nytt helt och sedan målas proffessionelt och sedan klarlackas både på utsidan och insidan med 2 komp färg för maximal hållbarhet.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: Uppfräschning fälgar , hjälp!

2
Plasti dip kan man ångra. :)
http://plastidip.se/faq bara att dra av....





Sedan finns det lyxigaste. Man man välja ex.vis kolfiber eller allt som kan skrivas ut på en dator.
Utskriften läggs i ett kar med vatten, man sprayar en vätska på den så den löses upp och ligger på vattenytan. Sedan doppas objektet man vill överföra bilden på på ett speciellt sätt så att hela ytan täcks. Sprayas efter med ett par lager klarlack.
http://www.designchrome.se/

KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Uppfräschning fälgar , hjälp!

3
Att fälgarna ska vara allt annat än standard silver är redan bestämt, så ingen risk att jag ångrar mig och jag har hela sommaren på mig att maskera. 8-)
Plastidip kollade jag på lite snabbt, jag vill ha lite mer beständigt så jag valde vanlig färg som min väg.

Jo de där dippningen har jag kollat på för något år sedan, dyrt som skråen dock, en gevärskolv skulle kosta 2000kr. En fälg har långt större ytan är en kolv så jag vill inte ens veta vad 4 fälgar skulle kosta att dippa.

Så vad tycker du, måla bara de stora hålen eller alla sidor av ekrarna ? annan kulör ?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Uppfräschning fälgar , hjälp!

4
Ser bra ut som du tänkt. Men jag skulle nog inte måla hålen där bultarna ska vara, blir nog lätt skavt vid hjulbyte.

Tar man även den smala sektionen får man illusionen av att ekrarna går fram till däckkanten.
Bild
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Uppfräschning fälgar , hjälp!

6
Första fälgen har rubbats ned och fått det svarta lagt, härnäst ska den klarlackas av en bekant med rätt prylar.
Lämnade silver inuti fälgen men baksidan av ekrarna och 1cm innanför är svartmålat.

Kommer bli riktigt snyggt tycker jag, lyfter originalfälgen rejält i utseende, faller mig helt i smaken.
DSC_0035 (Custom).JPG DSC_0035 (Custom).JPG Visad 6279 gånger 55.36 KiB
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Uppfräschning fälgar , hjälp!

9
Torgskräck skrev:Näe jag gjorde inte det. Testade med biltema hobbylack och tyckte det blev för mörkt så det gnuggades bort med aceton och enbart ekrarna målades till inre kanten som gav en snygg brytlinje. Nu ska de bara klarlackas.
Precis som jag sa. :) :)
Klart bättre än original. Vad har du på den sommartid? För dessa är för bra för vinter och slask. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Uppfräschning fälgar , hjälp!

10
De 17" som följer med special edition 2 paketet sitter på nu .
Därför ville jag ha lite fräckare fälgar även vintertid, men för att få rätt et till lågt pris gick jag på kia original, dock är de rätt tråkiga i utseende, men lite färg verkar ju lösa den biten.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Projekt"