Annons

Val av Motorvärmare och garantifrågor, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

1
Motorvärmare Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits
Vilken motorvärmare bör man installera?
Jag önskar att effekten på motorvärmaren är så hög som möjligt. Det som blir över ska dels gå till batteriladdare, vilken drar försumbart lite, och en kupevärmare som får det som blir över av de 10A jag har i sladden.
Vad skulle ni säga om garantier.
Om en händig vän gör det får man då något problem även om han gör det minst lika bra som återförsäljaren?
Ska man ens bry sig om motorvärmare? Vid vilken temperatur slutar bilen att starta?
Vad spar man egentligen på att ha en motorvärmare?
Får man någonsin igen investeringen att installera motorvärmare?
Mvh
Karl
Annons

Re: Val av Motorvärmare och garantifrågor, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

4
Calix och defa har egna batteriladdare för motorrumsinstallation.
De kopplas in med deras kontakter.
Är det sån batteriladdare man ska ha eller skulle det funka med en ctec för clasohlsson.
En vanlig laddare gör att man får ha ett uttag även i motorrummet.
Nån som har några synpunkter på vilken sorts laddare man ska ha?
Med vänlig hälsning,
Karl



Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Val av Motorvärmare och garantifrågor, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

5
Kar skrev:Finns det värmare med högre effekt än denna?
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=162
Japp det gör det.
Genom att ha en vanlig slangvärmare typ defa 411707 i botten och den andra ovanför så får jag ett system där båda funkar oberoende av den andre och som funkar även om systemet är på länge sommartid.
Jag har dessutom kvar effekt för en kupévärmare.
Med vänlig hälsning,
Karl


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Val av Motorvärmare och garantifrågor, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

6
Kar skrev:Calix och defa har egna batteriladdare för motorrumsinstallation.
De kopplas in med deras kontakter.
Är det sån batteriladdare man ska ha eller skulle det funka med en ctec för clasohlsson.
En vanlig laddare gör att man får ha ett uttag även i motorrummet.
Nån som har några synpunkter på vilken sorts laddare man ska ha?
Med vänlig hälsning,
Karl
Jag har både frågat runt kunniga människor och googlat och snudd på enhälligt har det sagts att CTEK är den överlägset bästa laddarna. Därför sitter jag med 3 såna hemma av olika storlekar. :)

En har jag monterat i Kian istället för någon svindyr Defa-laddare. Jag har den inne i kupén vid kupévärmaren och helt enkelt kopplat in den med en förgreningsdosa vid kupéuttaget. Jag har alltså både laddaren och kupévärmaren inkopplade på kupéuttaget. Sen har jag dragit kablar från laddaren tillbaka genom torpedväggen (där kabeln för kupéuttaget går in) och skruvade fast dem på batteriet. På så sätt går laddaren igång och laddar så fort jag kopplar in motorvärmarkabeln. Bättre och mycket billigare än en Defa-laddare.
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015

Re: Val av Motorvärmare och garantifrågor, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

7
krivik skrev:
Kar skrev:Calix och defa har egna batteriladdare för motorrumsinstallation.
De kopplas in med deras kontakter.
Är det sån batteriladdare man ska ha eller skulle det funka med en ctec för clasohlsson.
En vanlig laddare gör att man får ha ett uttag även i motorrummet.
Nån som har några synpunkter på vilken sorts laddare man ska ha?
Med vänlig hälsning,
Karl
Jag har både frågat runt kunniga människor och googlat och snudd på enhälligt har det sagts att CTEK är den överlägset bästa laddarna. Därför sitter jag med 3 såna hemma av olika storlekar. :)

En har jag monterat i Kian istället för någon svindyr Defa-laddare. Jag har den inne i kupén vid kupévärmaren och helt enkelt kopplat in den med en förgreningsdosa vid kupéuttaget. Jag har alltså både laddaren och kupévärmaren inkopplade på kupéuttaget. Sen har jag dragit kablar från laddaren tillbaka genom torpedväggen (där kabeln för kupéuttaget går in) och skruvade fast dem på batteriet. På så sätt går laddaren igång och laddar så fort jag kopplar in motorvärmarkabeln. Bättre och mycket billigare än en Defa-laddare.

Lät som en bra lösning. Har du möjligtvis något foto av vart man går igenom torpedväggen när man monterar uttaget i kupen? Jag vill montera själv men räds just den delen.

Re: Val av Motorvärmare och garantifrågor, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

8
Forsberg skrev: Lät som en bra lösning. Har du möjligtvis något foto av vart man går igenom torpedväggen när man monterar uttaget i kupen? Jag vill montera själv men räds just den delen.
Svårt att fotografera där bakom handskfacket. Jag följde helt enkelt den grova kabeln för motorvärmaren/kupéuttaget från motorrummet genom torpedväggen in i kupéutrymmet. Det är en gummigenomföring som sitter i ett rättså stort hål i torpedväggen genom vilken kupéuttagskabeln är dragen genom och den mynnar ut någonstans bakom handskfacket ungefär.

Jag ska se ifall jag kan få några vettiga bilder under kvällen/morgondagen.
Återkommer
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015

Re: Val av Motorvärmare och garantifrågor, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

9
krivik skrev:
Forsberg skrev: Lät som en bra lösning. Har du möjligtvis något foto av vart man går igenom torpedväggen när man monterar uttaget i kupen? Jag vill montera själv men räds just den delen.
Svårt att fotografera där bakom handskfacket. Jag följde helt enkelt den grova kabeln för motorvärmaren/kupéuttaget från motorrummet genom torpedväggen in i kupéutrymmet. Det är en gummigenomföring som sitter i ett rättså stort hål i torpedväggen genom vilken kupéuttagskabeln är dragen genom och den mynnar ut någonstans bakom handskfacket ungefär.

Jag ska se ifall jag kan få några vettiga bilder under kvällen/morgondagen.
Återkommer
Då tror jag att jag vet vart du menar, eller jag har sett den från utsidan. Jag har ingen kupevärmare ännu men däremot dieselvärmare som jag tror nyttjar samma genomföring. Hur fick du igenom något där? Tog du loss genomföringen eller gick det att ha den kvar? Pressade du i från in eller utsidan?

Skarvade du originalkablarna till ctek-laddaren eller fanns det längre att köpa?

Re: Val av Motorvärmare och garantifrågor, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

10
Forsberg skrev: Då tror jag att jag vet vart du menar, eller jag har sett den från utsidan. Jag har ingen kupevärmare ännu men däremot dieselvärmare som jag tror nyttjar samma genomföring. Hur fick du igenom något där? Tog du loss genomföringen eller gick det att ha den kvar? Pressade du i från in eller utsidan?

Skarvade du originalkablarna till ctek-laddaren eller fanns det längre att köpa?
Jag petade genom kabeln från motorrummet in till kupén då det inte fanns utrymme bakom handskfacket att arbeta. Jag lossade gummigenomföringen för att det skulle gå enklare att få genom kabeln och sen tryckte jag tillbaka.

Jag skarvade CTEK-laddarens kablar då jag till att börja med var tvungen att få kabeln så smal som möjligt för att få genom vid gummigenomföringen. Det fanns ingen möjlighet att trycka genom en kabel med kopplingar på. Jag knipsade av kabeln, petade genom den, lödde på skarvkabel och kontakter efteråt och för att få det så fukttåligt som möjligt använde jag krympslang med smältlim. Sen var det bara att skruva på kabeln på batteriet och koppla i laddaren så var det klart.

Jag har inte kommit mig för att ta några bilder än. Bilen har varit upptagen.
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015
Skriv svar

Återgå till "Carens"