Annons

ET-mått, tillåtna värden, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

1
Hur noga är det med däck- och fälgdimensioner?
På forumets bultcirkelguide finner jag följande:
KIA Bilmodell Årsmodell Bultcirkel ET-mått (genomsnitt) Navmått Gängmått
KIA Carens 00-06 4/114,3 46 67,1 M 12x1,50
KIA Carens 07-12 5/114,3 46 67,1 M 12x1,50
KIA Carens 13-16 5/114,3 46 67,1 M 12x1,50
Säljaren säger att ETmåttet är 50.
Hur noga är det med ETmåttet. Duger det med ett mindre ETmått.
I manualen anges fordonets bredd med olika däckdimensioner med millimeterprecision men de skriver inte en rad om ET-måttet som torde påverka det med…
Med vänlig hälsning
Karl
Annons

Re: ET-mått, tillåtna värden, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

2
Hej!

Det bör även funka med runt 45 mm i ET, vilket betyder att hjulet "sticker ut" ytterligare 5 mm mot original, om de övriga måtten är exakt samma vill säga.

I instruktionsboken (sida 624 / avsnitt 8/5) till Carens 2013-2016 på Kia's hemsida (http://www.kia.com/se/content_attaga/in ... er/carens/) så framgår det att följande hjuldimensioner går att använda:

Däck: 205/55R16 - Fälg: 6.5J×16
Däck: 225/45R17 - Fälg: 7.0J×17
Däck: 225/45R18 - Fälg: 7.5J×18

..med andra ord ganska så vanliga mått. Går troligtvis att köra på lite andra mått också, men det ger en bra fingervisning att de listar rekommenderade/passande dimensioner.

ET-måttet ska vara samma som original, runt 50, vilket även det är ett relativt vanligt mått.

Större ET-mått = hjulet går längre in.

Mindre ET-mått = hjulet sticker ut.

Tror nog inte det spelar så stor roll om man så köpte fälgar med ET-mått 42, men går man neråt 30 så blir det helt fel, gissar på att "gränsen" för vad som fungerar är runt 42, men 45-46 blir säkert perfekt. Nu gissar jag dock bara, det brukar i alla fall vara så på de flesta bilar, åtminstone de jag mekat med! Lite marginal brukar finnas åt bägge hållen, så att hjulen inte sticker ut från skärmkanterna eller tar emot i länkarmar, innerskärmar eller dylikt.

Mvh

Re: ET-mått, tillåtna värden, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

3
Läste precis det om spårvidden i manualen, för de olika hjuldimensionerna. Precis som du skriver så är det olika spårvidder/bredder vilket är lite konstigt, då manualen även beskriver att ET-måttet ska vara original för fälgarna (ET 50). Känns dock som att dom menar original ET för vad det är på de olika fälgarna, vilket i så fall stämmer bättre då spårvidderna är olika och det vanligtvis brukar vara så att större/bredare fälgar har ett större ET-mått, så det inte sticker ut från skärmkanterna. I detta fall så skiljer sig spårvidden 1 cm mellan 16-tums hjulen och 18-tummarna, dvs. dom har säkert ET 55 i så fall (16-tum ET 50 och 18-tum ET 55).

Ovanstående antagande är baserat på att spårvidden mäts mellan center av däcken.

Mvh

Re: ET-mått, tillåtna värden, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

4
Ibland är toleranser små och ibland stora. När jag körde på en asfaltväg nyligen med massa grus på led jag med bilen när jag hörde stensprutet mot hjulhusen. Klart som sjutton att stensprutet kan påverka och då gäller det att det sprutar åt rätt håll. Säkerligen kan blott en liten förändring av däck/fälgdimensioner och ET-mått göra att stensprutet går mot plats som saknar skydd och därmed inte är gjort för att tåla stensprutet.
Det är helt ok, saker ska användas såsom de är designade av den klurige ingenjören.
Det som däremot stör mig är att ”backslick säljarspolingen” på en av de största återförsäljarna inte ids svara på vad som är godkända ET-mått när bilen köps. Han svarar bara vad för ET-mått det är på bilen när den levererades. Vill man vara noga har han inte svarat vilket ET-mått bilen ska ha.
Jag ringde Kia i morse och påtalade att jag tyckte manualen var bristfällig då den sade att ET-mått är viktigt men inte säger vilket/vilka ET-mått som är ok. Telefonisten hänvisade till handlare för att få reda på vilket/vilka ET-mått som var rätt.
Jag ringde därefter betalnumret på Kia i morse. På betalnumret var Kia mycket snabba med att svara, med en automatisk telefonsvarare…, jag antar att de var därifrån de började ta betalt. Svarade gjorde någon 56 sec senare. Jag frågade honom vilka ET-mått som var godkända. Han svarade att såna detaljfrågor kunde han inte utantill utan skulle återkomma. Att betala 20 kr i onödan för den betalda inledande minuten kan väl vara ok, om nu killen hade återkommit vilket han lovade göra, men inte gjorde.
Jag ringde på nytt betalnumret nu efter lunch. Samtalet inleddes med att killen som svarade undrade vilken handlare jag ringde från. Jag svarade att jag ringde på betalnumret och att jag gjorde det för att jag just köpt en ny Kia och att manualen inte anger rätt ET-mått och att jag inte fått det svaret från handlaren.
Han ringde tillbaka efter en stund. Han sade inledningsvis att ET-mått är mycket noga och att man inte får avvika från korrekta ET-mått. Rätt ET-mått är:
205/55R16 6,5J*16 ET 48,5mm
225/45R17 7,0J*17 ET 50,5mm
225/45R18 7,5J*18 ET 53,5mm
Jag frågade om hur noga det var med måtten då de anges med en halv millimeters precision.
Han sade att de var noga och att garantin inte gäller om man avviker från specen.
Senare under samtalet visade det sig att ingen av de fälgdimensioner han hade låg på 48,5 men han menade att de höll sig ”inom specen” då de hade lägre värden än 48,5. Han menade att det är viktigt att däcken inte monteras för långt ut. Kruxet är bara att ju lägre ET-värde ju längre ut sitter däcken... Han verkade inte ha koll på vad ET-värdet är och han hade definitivt inte koll på att lägre värde inte gör att man hamnar ”inom specen” då lägre värde gör att man kommer längre ut om den känsliga avvikelsen är att man får stensprut på lacken bilens utsida...
Om 48,5 är ett gränsvärde för hur långt ut fälgen får sitta så ska man ju ha högre ET-värde inte lägre värde... Sen borde det finnas en bortre gräns för hur stort ET-måttet får vara.

Jag är tämligen förvirrad nu. Trots två samtal till betalnumret känner jag mig långt ifrån trygg med vilket ET-mått det ska vara.

Baserat på de upplevelser jag fått under dagen skulle jag inte bli förvånad om de kommer hitta på skäl till varför garantin inte skulle gälla.

Att lova en garanti som gäller 7 år men sen göra det omöjligt att uppfylla kraven och därmed tillgodogöra sig garantin är ett utstuderat skurkstreck.

Re: ET-mått, tillåtna värden, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

5
Dina erfarenheter av KIA Sverige centralt är något som många andra KIA- ägare också upplevt!
Jag citerar ur mitt eget inlägg i en annan tråd:

KIAs nonchalanta sätt att hantera kundernas problem genom att alltid hänvisa till återförsäljaren, börjar mer och mer anta skandalösa former!

Det vore helt OK att göra så, om återförsäljarna verkligen satt inne med vettiga svar att ge sina kunder, men fler och fler inlägg på denna sajt talar ett annat språk, som Andull visar exempel på. De verkar inte heller få klara besked om aktuella frågor av sin leverantör.
Min åf t ex skulle inget hellre göra, än att kunna svara på mina undringar, men dom "fattar inget" ibland heller........

Intressant nog verkar detta problem bara gälla svenska marknaden, vad jag kan se. Själv är jag dagligen inne på fora från både UK och Tyskland och där visar användares inlägg ofta att de får svar på direktmail till generalagenten. Vänliga svarsmail dessutom.........



Att som svensk ställa frågor direkt till utländska generalagenter kanske inte är så lätt, men Jag är rätt övertygad om att du skulle få klargörande svar på din fråga från användare på detta forum:

http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: ET-mått, tillåtna värden, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

6
Kar skrev:Baserat på de upplevelser jag fått under dagen skulle jag inte bli förvånad om de kommer hitta på skäl till varför garantin inte skulle gälla.
Jag glömde säga att när jag berättade att min handlare uppgivit att de däck han levererat med bilen hade ETmått 50 antydde Kiasupporten att min garanti ev inte gäller.
Men han verkade inte ha så bra koll i allmänhet då han föreföll tämligen ovetande om vad "J" betydde i fälgnamnet. Det visste inte jag heller häromdagen men efter lite googlande snappade jag upp dt nu när jag börjat sätta mig in i däckdjungeln men man kunde ju tänka sig att han skulle kunna det då han ska supportera verkstäderna...

Spännande att det går att hitta info i utländska medier som inte återfinns i svensk även på fälginfoområdet:
http://www.wheel-size.com/size/kia/care ... -crdi-eudm
På denna sida ges lite latjo info, dels verkar det som att det finns ett ETintervall, vilket vore det enda rimliga. Klart att man inte vill att däckenska sitta för långt in och inte heller för långt ut och klart att nån klurat ut detta.

Kia Carens 2016 1.7 CRDi
– Generation: RP [2013 .. 2018] 
– Power: 134 hp | 100 kW | 136 PS 
– Engine: I4, Diesel
– Center Bore: 67.1 mm 
– Lug Size: M12 x 1.5 
– Wheel Fasteners: Lug nuts 
– Trim Production: [2013 .. 2016]
Tire 
Rim 
PCD 
Vehicle's recommended cold tire inflation pressure. It is measured in bars or PSI (pounds per square inch).
205/55R16 91V 6.5Jx16 ET48.5 ET 38-54 5x114.3
2.3
225/45R17 91V 7Jx17 ET50.5 5x114.3
2.3
225/45R18 95V 7.5Jx18 ET53.5 5x114.3


Märkligt är dock att det bara råder ett intervall för 16tumdäcken medan de för de större anges med en halv mm noggrannhet. Jag föreställer mig att deras tillverkningstoleranser är större...
Även latjo att man anger ett riktvärde med en halv mm noggrannhet och sen har toleranser på dryga cm för gränsvärdena.

Han måste ha läst ur denna tabell men missat att läsa sig till intervallet för 16tumsdäcken.

Sen kan man fråga sig varför alla svenska bultcirkelsökmotorer anger ET-värdet till 46. Nånstans måste de ha snappat upp det värdet...

Re: ET-mått, tillåtna värden, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

7
Tja jag försökte på nytt med säljaren när han ringde upp för att kolla om jag var nöjd. Verkar vara något som de är ålagda att göra. Jag försökte återigen få reda på vilka ETmått som var godkända.
Han svarade per mail:
"Jag var ner till verkstaden. Fick samma svar som tidigare men et måttet är ibland beroende på vilken leverantör av fälg man väljer. Antingen rekommenderar jag dig att kontakta vår avdelning för reservdelar så hjälper dom dig att beställa dig eller så frågar du dom som du ska köpa däck av nu. Dom kan sina passande et mått för sin leverantör av fälg.
Ha det toppen och lycka till med nya bilen! J
Med vänlig hälsning
______________________________
XXXX
Säljare KIA "
Hur är det nu, ni som kan, finns det någon fälgstandard innebärande att en viss dimension, tex 16 tum, ska skapa en hålighet/utrymme för bromsok och att det utrymmets placering längs axeln avgörs av ETmåttet.
Jag förseställer mig att någon "fälgkomission" har utarbetat standard så att inte två 16tumsdäck ger olika mycket utrymme för bromsok mm.
Det känns som att jag får diverse snömos i stället för ett svar. Orsaken uppfattar jag vara både ovilja/oförmåga att sätta sig in i frågan och att Kia centralt inte tillhandahåller infon.
De däck som skickads med hade ETmåttet 50,5, inte 50 som säljaren sade. Kanske kan tyckas som en bagatell men den graden av precision blev jag varse var viktig då jag av Kiabetalhelpdeskkillen blev varse att hade jag inte 48,5 utan 49 eller 48 eller ännu värre 46 då skulle garantin inte gälla.

Den här frågan har tagit på tok för mycket tid. Lägger lite smolk i glädjebägaren av den fina bilen som jag i övrigt är mycket nöjd med. Anledningen till min energi i frågan är att jag inte vill att de ska kunna krångla sig ur 7årsgarantin. Det var ju den som fick mig att köpa en nya Kia...

Re: ET-mått, tillåtna värden, Carens 1,7 CRDi 2016 115 Komfort 7-sits

8
Kar skrev:Tja jag försökte på nytt med säljaren när han ringde upp för att kolla om jag var nöjd. Verkar vara något som de är ålagda att göra. Jag försökte återigen få reda på vilka ETmått som var godkända.
Han svarade per mail:
"Jag var ner till verkstaden. Fick samma svar som tidigare men et måttet är ibland beroende på vilken leverantör av fälg man väljer. Antingen rekommenderar jag dig att kontakta vår avdelning för reservdelar så hjälper dom dig att beställa dig eller så frågar du dom som du ska köpa däck av nu. Dom kan sina passande et mått för sin leverantör av fälg.
Ha det toppen och lycka till med nya bilen! J
Med vänlig hälsning
______________________________
XXXX
Säljare KIA "
Hur är det nu, ni som kan, finns det någon fälgstandard innebärande att en viss dimension, tex 16 tum, ska skapa en hålighet/utrymme för bromsok och att det utrymmets placering längs axeln avgörs av ETmåttet.
Jag förseställer mig att någon "fälgkomission" har utarbetat standard så att inte två 16tumsdäck ger olika mycket utrymme för bromsok mm.
Det känns som att jag får diverse snömos i stället för ett svar. Orsaken uppfattar jag vara både ovilja/oförmåga att sätta sig in i frågan och att Kia centralt inte tillhandahåller infon.
De däck som skickads med hade ETmåttet 50,5, inte 50 som säljaren sade. Kanske kan tyckas som en bagatell men den graden av precision blev jag varse var viktig då jag av Kiabetalhelpdeskkillen blev varse att hade jag inte 48,5 utan 49 eller 48 eller ännu värre 46 då skulle garantin inte gälla.

Den här frågan har tagit på tok för mycket tid. Lägger lite smolk i glädjebägaren av den fina bilen som jag i övrigt är mycket nöjd med. Anledningen till min energi i frågan är att jag inte vill att de ska kunna krångla sig ur 7årsgarantin. Det var ju den som fick mig att köpa en nya Kia...
Hej!
Grattis till din nya Kia!
Jag har själv precis köpt en Carens, och vill gärna byta sommardäck när det är dags, köpte du my16 eller 17?
Jag köpte min bil ca 1 månad innan den nya modellen lanserades, jätte nöjd med bilen, men hade varit kul om den inte blev utdaterad samma sekund som man tog ut bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Carens"