Annons

Byte av däck Carens -16

1
En av upptäckterna med nya bilen är att de inte skickade med varken fälgkors eller domkraft.
Fälgkors ”behövs inte för vi skickar med en imobilitetsgaranti med att det kommer en bärgare”
Tja den gäller i 3 år och jag gillar inte att bli stående och vänta på nån annan om jag är långt ut i ingenstans.
Han lät nästan som jag var ett UFO när jag frågade efter domkraft. Att byta däck själv verkade vara något som inte förespeglat honom…
Tidigare bilar har haft en domkraft som passat i uttag. Vad bör jag investera i för domkraft och var bör jag lyfta Carensen. Jag har redan små garegedomkrafter liknande denna:
http://www.clasohlson.com/se/Garagedomk ... lsrc=aw.ds
Jag har asfalt på min uppfart.
Borde man ha en mjuk kudde emellan domkraften och bilen?
Var ska man lyfta?
Borde domkraften vara placerad i bilens färdriktning eller tvärs eller spelar det ingen roll?
Med vänlig hälsning
Karl
Annons

Re: Byte av däck Carens -16

2
Hej!

Eftersom bilen inte är utrustad med domkraft och hjulmutternyckel så antar jag att den har reparationskitet med tätningsmedel? I så fall tror jag inte det finns något reservhjul?

Om det dock finns ett reservhjul (men inga verktyg) så gissar jag på att du menar en domkraft som du alltid ska ha med dig i bilen? Det finns mekaniska saxdomkrafter att köpa, i princip sådana som brukar medfölja en del bilar, men man kan även se om det går att få plats med en mindre garagedomkraft likt den du länkade till. Det bör även gå att köpa till en specifik domkraft och mutterverktyg från Kia, då det ska finnas som alternativ till "punkteringssprayet".

På de bilar som saknar integrerade plastklossar/gummiklossar vid lyftpunkterna så använder jag alltid något eget lyftskydd, exempelvis en bit av en planka (lämpligt trämaterial) eller "jack-pads"/gummiskydd som är specifikt för det ändamålet. Det fördelar kraften jämnt och man slipper märken i lacken som kan leda till rost, tycker att det gör stor skillnad.

I instruktionsboken framgår det information om reservhjul, lyftpunkter osv., kolla på sidan 486 eller avsnitt 6/12. Boken finns även online: http://www.kia.com/se/content_attaga/in ... er/carens/

Ang. lyftpunkterna så ska det vara markerat vid respektive hjul där domkraften eller liften ska placeras.

Mvh

Re: Byte av däck Carens -16

3
Tack för svar,
Ja den har en liten kompressor och en burk tätningsmedel som följde med
Det jag funderade på var vilken universal vevdomkraft man bör köpa för att lyfta vid markeringarna eller om man bör köra med en eller två garagedomkrafter med jackpads på vid markeringarna.
Det är en liten fals som kommer ner så jag tror att det är mycket viktigt med jackpadsen.
Med vänlig hälsning
Karl

Re: Byte av däck Carens -16

4
Hej igen!

Ja precis, man bör inte använda en vanlig hydraulisk domkraft på den flänsen, om det inte sitter en lämplig jack pad emellan. Har sett ett par bilar som fått flänsen viken. Det finns jack pads som är anpassade till denna konstruktion, med ett urfräst spår, kolla t ex. på ebay.com: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... d&_sacat=0

Om du däremot köper en mekanisk saxdomkraft så brukar dessa vara tillverkade specifikt för detta, Biltema's verkar bland annat ha en gummibussning med spår i, på sina saxdomkrafter. Hur bra kvalitén är vågar jag dock inte svara på, den dyraste klarar max 1,5 ton.

Vid hjulskifte från sommar- till vinterdäck och tvärtom så hade jag använt en hydraulisk verkstadsdomkraft, de lite större som väger runt 30 kg och klarar 2,5 ton, samt givetvis en jack pad med spår i, emellan.

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Carens"