Annons

Takbox till Kia Carens 2016.

1
Igår blev jag stolt ägare till en splitter ny KIA Carens 1.7 CRDi. Jag är övertygad om att detta var ett bra köp och jag hoppas att bilen håller väl så jag kan behålla den känslan. En rejäl uppgradering från vår gamla Renault Clio och dessutom får hela familjen äntligen plats i samma bil (7 personer)!

Vid längre resor kommer vi att behöva en takbox. Är det någon som kan rekommendera någon? Från min bilhandlare fick jag rådet att köpa KIAs egna rails samt välja en takbox från www.pebe.se.

Tack på förhand!
Annons

Re: Takbox till Kia Carens 2016.

2
Mitt första råd är att INTE köpa Kias lasthållare.
Jag har en Carens 2015 med takreling och Kias egna lasthållare fäster man på bestämda ställen på taket. Man kan alltså inte justera lasthållarna framåt/bakåt efter eget önskemål. Det är väldigt bra/viktigt att man kan göra det när man ska använda takbox. Hamnar den för långt bak kan spoilern på bakluckan att ta i boxens bakkant. Dessutom med de förutbestämda fästpunkterna kommer takboxen (eller lasten i allmänhet) att luta bakåt. Den främre lasthållaren är alltså högre placerad än den bakre.
Jag köpte istället Thules takräcke för det kan man placera var som helst efter takrelingen

Mitt andra råd är att köpa en Thule takbox. De är inte billigast, dock inte dyrast, men det viktiga är att de klarar tester bäst. Det är helt enkelt riktigt bra boxar.
Här kan du läsa om ett test. De vann krocktestet.
http://www.testfakta.se/tester/motor/di ... livsfarlig

Uppdatering:
Nu kollade jag din länk och Pebe tillverkar Calix takboxar. Det var de som klarade krocktestet sämst. Hela takboxen flög av! Och dessutom var de dyrast...
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015

Re: Takbox till Kia Carens 2016.

4
krivik skrev:Mitt första råd är att INTE köpa Kias lasthållare.
Jag har en Carens 2015 med takreling och Kias egna lasthållare fäster man på bestämda ställen på taket. Man kan alltså inte justera lasthållarna framåt/bakåt efter eget önskemål. Det är väldigt bra/viktigt att man kan göra det blidinegen när man ska använda takbox. Hamnar den för långt bak kan spoilern på bakluckan att ta i boxens bakkant. Dessutom med de förutbestämda fästpunkterna kommer takboxen (eller lasten i allmänhet) att luta bakåt. Den främre lasthållaren är alltså högre placerad än den bakre.
Jag köpte istället Thules takräcke för det kan man placera var som helst efter takrelingen
Mitt andra råd är att köpa en Thule takbox. De är inte billigast, dock inte dyrast, men det viktiga är att de klarar tester bäst. Det är helt enkelt riktigt bra boxar.
Här kan du läsa om ett test. De vann krocktestet.
http://www.testfakta.se/tester/motor/di ... livsfarlig
Uppdatering:
Nu kollade jag din länk och Pebe tillverkar Calix takboxar. Det var de som klarade krocktestet sämst. Hela takboxen flög av! Och dessutom var de dyrast...
Tack för inlägget och alla bra tips! :) Äger själv en Thule och är super nöjd!

Re: Takbox till Kia Carens 2016.

5
Hej! Jag är nybliven Carens-ägare sedan ett dygn. Har kört 70 mil och det verkar bli bra. Även jag är ute efter räcken till bilen för att montera takbox. Så till min fundering, taket lutar ju lite. Hur kommer det att påverka boxen? Kommer den sitta och peka uppåt och därmed ta en massa vind?

Re: Takbox till Kia Carens 2016.

8
Även jag är i takboxköpartagen.
Har ni funderat över lämplig maxhöjd?
Garaget i köpcentret närmast mig är dessvärre blott 2 m så jag blir tvungen att dimensionera efter den höjden.
Hur höga har era boxar blivit?
Att bilen är lägre i bakkant ser jag som en möjlighet, jag vill ha en så hög takbox som möjligt för att få med en hög låda i takboxen.
Blir det olämpligt/anskrämligt med en takboxmontering där ovansidan är horisontell och undersidan följer taket snett ner.
Påverkas luftmotståndet av om takbox som är högre bak än fram har över eller undersida som följer horisontalplanet?
Med vänlig hälsning,
Karl

Re: Takbox till Kia Carens 2016.

10
Kar skrev:Även jag är i takboxköpartagen.
Har ni funderat över lämplig maxhöjd?
Garaget i köpcentret närmast mig är dessvärre blott 2 m så jag blir tvungen att dimensionera efter den höjden.
Hur höga har era boxar blivit?
Att bilen är lägre i bakkant ser jag som en möjlighet, jag vill ha en så hög takbox som möjligt för att få med en hög låda i takboxen.
Blir det olämpligt/anskrämligt med en takboxmontering där ovansidan är horisontell och undersidan följer taket snett ner.
Påverkas luftmotståndet av om takbox som är högre bak än fram har över eller undersida som följer horisontalplanet?
Med vänlig hälsning,
Karl
2 meters gräns, då blir det nog tyvärr rätt svårt att hitta en takbox du får in, även om du nyttjar sluttningen på bilens tak.
Bilen är 161cm
Takräcke minst 10cm
Normal fullängds takbox 35-40cm

Ang luftmotstånd kan jag inte annat än ha en gissning att ju mer du tippar upp fronten, desto mer luft får du in under boxen och då blir det större motstånd.
Och påfrestning på boxen i högre farter.
Men som sagt, bara min gissning...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015
Skriv svar

Återgå till "Carens"