Hej,
Har just fått tillbaka bilen från verkstan där det konstaterats att det lossnat en kylfläns från AC-kondensorn så den ska bytas ut på garantin (så inga problem med hanteringen!).
Problemet är att bilen är 7 månader gammal och AC-kondensorn redan korroderat sönder av saltvägarna uppe i Piteå-trakten. En vinter med normal körsträcka var vad den höll. Nog ska väl ändå en AC-kondensor klara mer än 1 vinter. Och då snackar vi alltså en norrlandsvinter, inte en västkustvinter.
Är det någon som upplevt samma sak?
Annons
Re: AC-kondensorn slut (pga salt) efter EN vinter.
2Hur manifestared sig problemet som gjorde att du lämnade in den? ac ur funktion?
Ja, det är riktigt dåligt, man får hoppas att det bara berodde på en felaktig enhet från tillverkaren.
Ja, det är riktigt dåligt, man får hoppas att det bara berodde på en felaktig enhet från tillverkaren.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: AC-kondensorn slut (pga salt) efter EN vinter.
3Såklart inte normalt...
Måste ha varit en dålig "batch" från tillverkaren kondensorn.
Måste ha varit en dålig "batch" från tillverkaren kondensorn.
KIA Ceed Executive 2013.
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic
Panoramaglastak, Öppningsbar sollucka, 7"-Navigator, Backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2zons klimatanläggning, elektrisk handbroms, AFLS, Lane Departure Warning System. Färg: Sand Track Metallic
Re: AC-kondensorn slut (pga salt) efter EN vinter.
4Hur sitter den monterad?
Kan det vara galvaniska strömmar som är boven?
Kan det vara galvaniska strömmar som är boven?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: AC-kondensorn slut (pga salt) efter EN vinter.
5En rad av de, vad vet jag?, 50 rader av kylflänsar som en kondensor består av. Längd samma som bredden av kondensorn (50cm?), typ 15 mm bred, 5-6 mm hög varav höjden mest bestod av tvärställda kylflänsar längs hela lamellens längd.
Jag hade upptäckt den själv när jag tittade ner i motorrummet där den stack fram där nere fastkilad under kylarpaketet. Det var inte något läckage eller sånt som gjorde att jag upptäckte det.
Jag lämnade in bilen på ett extra oljebyte och bad dem samtidigt kolla upp vad det var. Det var då de sa att det var en rad/lamell ur kondensorn som lossnat pga korrosion/oxidation. Det var aldrig något snack från deras sida, de rakt av bara sa att de ska byta ut den. Nu är det ingen fara med funktionen då det bara är en rad som lossnat, men det är ju definitivt inte bra.
Det kan inte vara galvanisk korrosion då det är en lamell av aluminium som sitter monterad i en kylare/kondensor också gjord av aluminium. Det är inte så att den här lamellen sitter monterad i stål, vad jag förstår.
Jag frågade om det var något känt fel och isåfall vad Kia gör åt det, men det var inget känt fel. Mao är det inte någon förbättrad version jag kommer få. De beställer en ny och den kommer förmodligen vara av precis samma modell.
Man får definitivt hoppas det var en dålig batch min original-kondensor kom från. Det funkar ju inte att byta en sån där varje vinter.
Frågan är hur nybilsgarantin ser på det här om 5 år? Räknas en AC-kondensor in under alla åren på nybilsgarantin, eller räknas det som någon form av slitage-produkt?
Sen frågade jag hur vanliga kylaren var konstruerad.
-Säkert likadan. Blev svaret lite uppgivet från killen...
Jag hade upptäckt den själv när jag tittade ner i motorrummet där den stack fram där nere fastkilad under kylarpaketet. Det var inte något läckage eller sånt som gjorde att jag upptäckte det.
Jag lämnade in bilen på ett extra oljebyte och bad dem samtidigt kolla upp vad det var. Det var då de sa att det var en rad/lamell ur kondensorn som lossnat pga korrosion/oxidation. Det var aldrig något snack från deras sida, de rakt av bara sa att de ska byta ut den. Nu är det ingen fara med funktionen då det bara är en rad som lossnat, men det är ju definitivt inte bra.
Det kan inte vara galvanisk korrosion då det är en lamell av aluminium som sitter monterad i en kylare/kondensor också gjord av aluminium. Det är inte så att den här lamellen sitter monterad i stål, vad jag förstår.
Jag frågade om det var något känt fel och isåfall vad Kia gör åt det, men det var inget känt fel. Mao är det inte någon förbättrad version jag kommer få. De beställer en ny och den kommer förmodligen vara av precis samma modell.
Man får definitivt hoppas det var en dålig batch min original-kondensor kom från. Det funkar ju inte att byta en sån där varje vinter.
Frågan är hur nybilsgarantin ser på det här om 5 år? Räknas en AC-kondensor in under alla åren på nybilsgarantin, eller räknas det som någon form av slitage-produkt?
Sen frågade jag hur vanliga kylaren var konstruerad.
-Säkert likadan. Blev svaret lite uppgivet från killen...
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015