Annons

AC-kondensorn slut (pga salt) efter EN vinter.

1
Hej,

Har just fått tillbaka bilen från verkstan där det konstaterats att det lossnat en kylfläns från AC-kondensorn så den ska bytas ut på garantin (så inga problem med hanteringen!).

Problemet är att bilen är 7 månader gammal och AC-kondensorn redan korroderat sönder av saltvägarna uppe i Piteå-trakten. En vinter med normal körsträcka var vad den höll. Nog ska väl ändå en AC-kondensor klara mer än 1 vinter. Och då snackar vi alltså en norrlandsvinter, inte en västkustvinter.

Är det någon som upplevt samma sak?
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015
Annons

Re: AC-kondensorn slut (pga salt) efter EN vinter.

5
En rad av de, vad vet jag?, 50 rader av kylflänsar som en kondensor består av. Längd samma som bredden av kondensorn (50cm?), typ 15 mm bred, 5-6 mm hög varav höjden mest bestod av tvärställda kylflänsar längs hela lamellens längd.

Jag hade upptäckt den själv när jag tittade ner i motorrummet där den stack fram där nere fastkilad under kylarpaketet. Det var inte något läckage eller sånt som gjorde att jag upptäckte det.
Jag lämnade in bilen på ett extra oljebyte och bad dem samtidigt kolla upp vad det var. Det var då de sa att det var en rad/lamell ur kondensorn som lossnat pga korrosion/oxidation. Det var aldrig något snack från deras sida, de rakt av bara sa att de ska byta ut den. Nu är det ingen fara med funktionen då det bara är en rad som lossnat, men det är ju definitivt inte bra.

Det kan inte vara galvanisk korrosion då det är en lamell av aluminium som sitter monterad i en kylare/kondensor också gjord av aluminium. Det är inte så att den här lamellen sitter monterad i stål, vad jag förstår.

Jag frågade om det var något känt fel och isåfall vad Kia gör åt det, men det var inget känt fel. Mao är det inte någon förbättrad version jag kommer få. De beställer en ny och den kommer förmodligen vara av precis samma modell.
Man får definitivt hoppas det var en dålig batch min original-kondensor kom från. Det funkar ju inte att byta en sån där varje vinter.

Frågan är hur nybilsgarantin ser på det här om 5 år? Räknas en AC-kondensor in under alla åren på nybilsgarantin, eller räknas det som någon form av slitage-produkt?

Sen frågade jag hur vanliga kylaren var konstruerad.
-Säkert likadan. Blev svaret lite uppgivet från killen...
Kia Carens 1,7 CRDi Komfort 2015
Skriv svar

Återgå till "Carens"