Annons

Airbag lampan lyser

1
Hej.jag har en Kia Carens 07 som airbag lampan har börjat lysa på, jag kopplade datorn på den och den visar att det är airbagen på förarplatsen som har för hög spänning jag undrar om det är någon som råkat ut för detta kanske det är kontakt rullen i ratten??
Annons

Re: Airbag lampan lyser

5
Hej igen
Har inte fått rätt med SRs lampan Jag får felkod B1346 Airbag förare ,hög resistans permanent . Kia verkstaden har inte tid på ett par månader och bilen skall besiktigas snart så är det någon som har ett tips vad det kan vara .

Re: Airbag lampan lyser

6
Nu ska man ju egentligen inte hålla på med airbag-system själv, men om du är helt säker på att det inte finns glappkontakt kan du ta av batteripolen och göra bilen strömlös.
Vänta ett par minuter.
Plocka av airbagen på ratten (för det är den felkoden pekar på) och koppla in ett 2 Ohms motstånd istället.
Om du efter detta kan radera felkoden och lampan inte börjar lysa igen, sitter felet i rattairbagen...

Re: Airbag lampan lyser

7
Är det samma hos Kia som hos volvo för proceduren att ta bort och återmontera en airbag så ska man sätta in nyckeln och tändningen på 2:a läget, sen koppla bort batteriet. Efter återmontering av airbagen så står man i motorrummet och monterar på batteriet igen. Är det något felkopplat eller trasigt som gör att airbagen löser ut så är man utom fara för kroppsskada så länge man har hörselskydd på.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Airbag lampan lyser

8
på min bil Kia Carens 2008 var det kontaktskivan bakom ratten som var felet. Om du redan har bytt den så behöver du kanske fortfarande nollställa lampan. Felkoder som har med Airbag är alltid speciella, de vill inte att man ska kunna nollställa själv bara så där.
Jag själv vågar aldrig hålla på med airbag, det kan bli en dyr historia om den löser ut av misstag, dessutom kan du få en smäll om den träffar dig.
Slutsats. Lämna till Kia verkstad.

Re: Airbag lampan lyser

9
Har en Kia Sorrento 2008
Batteripolen har varit löst och bilen startade inte.
Detta e fixat o bilen funkar igen.
Efter detta så har lampan för krockkuden börjat lysa. Kia vill ha 2000 riksdaler bara för att koppla in mätare för att kolla felet.
Någon som har tips på billigare alterntiv?

Re: Airbag lampan lyser

10
Har en Kia Sorrento 2008
Batteripolen har varit löst och bilen startade inte.
Detta e fixat o bilen funkar igen.
Efter detta så har lampan för krockkuden börjat lysa. Kia vill ha 2000 riksdaler bara för att koppla in mätare för att kolla felet.
Någon som har tips på billigare alterntiv?
Skriv svar

Återgå till "Carens"