Annons

Åtgärd Gul motorlampa!

1
Min bil är en Kia Carens 2008 Diesel Automat.
Den gula motorlampan lyste då och då, men bilen betedde sig helt normalt.
Av tidigare erfarenhet med min Saab vet jag att det är ingen fara.

Vid felsökning på Kia konstaterades att EGR ventil/hus måste bytas till en kostnad av ca 5000Kr. Men eftersom bilen betedde sig normalt konstaterade Jag att detta borde kunna lösas på ett enklare och mer miljövänligt sätt.
Detta gjorde jag
- En flaska STP "partikelfilterrengörning" för Diesel och hällde i en hel tank. Det bästa här är om ni kör längre sträckor för bästa resultat. efter det tankar jag som vanligt och körde ytterligare ca 200km på bara diesel.
- Sedan köpte jag en flaska STP "Motorrengöring Diesel Injection Trim 200 ml" i en hel tank (jag tror att detta hjälpte). Också här också är det bästa att köra lite längre sträckor. Bra att planera det innan en längre resa
- En flaska till som ovan med en veckas mellanrum körning på vanligt diesel. Här försvann den gula lampan :clap:

Efter några månader återkom lampan, men en flaska till av den sistnämnda och lampan släcktes.

Här kan jag tipsa att jag läste en artikel på nätet att Diesel på OKQ8 ska inte tankas i våra kia bilar. Detta eftersom de har modifierat sin diesel så att den ska vara "miljövänligt" enligt deras forskare, men deras diesel blir klippig och täpper framför allt bränslefiltret som stryps och även bränslepumpen här kan skadas. Dessa fel är konstaterade men jag gissar att även andra motordetaljer kan skadas p.g.a. denna diesel.
Jag tankar bara på INGO och det fungerar utmärkt.
Annons

Re: Åtgärd Gul motorlampa!

2
Har du nybilsgarantin kvar så ska EGR-ventilen bytas på garantin. Fick min bytt på min gamla Kia.

Tillägg:

Såg nu att det är en -08. Då har har nog din garanti gått ut(?)
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Åtgärd Gul motorlampa!

3
Ja att få den bytt på garantin hade varit super bra!
Verkstaden försökte att få den åtgärdat på nybilsgarantin, men bilen hade gått ca 17000km, och det fanns en risk att garantin inte skulle gälla, och jag vågade inte riskera en sådan kostnad :?

4
Ja garantin gäller 7år/15000 mil. Och innan -09 fanns inte många modeller som hade 7år, utan då var det 5år.
Angånde EGR:en kan det vara värt att prova demontera den, rengöra och smörja upp den. Betydligt billigare än att köpa en ny och den kan fungera länge efter en uppfriskning.
Skriv svar

Återgå till "Carens"