Annons

Färddator!

1
Hej alla Carens ägare!

Har precis köpt en Carens -07 2.0 crdi. Hum några frågor jag tänkte på. Är mekaniker men aldrig varit i närheten med just KIA. Den här Färddatorn.... Trycker jag på trippelmätaren får jag bara fram "Trip" A, B, Inget mer. Är alla utrustade med färddator eller är det ett tillval? Andra frågan är att det är ett fjäderljud i bakvagnen när man svänger. Är det ett vanligt fenomen? För jag hoppas innerligt att det inte är torsionsfjädrar? Faktiskt inte kollat så långt, det slog mig precis just nu! Dock så låter det verkligen som fjäder... Sen vart det ett ABS fel över 100km/h.. Ahhh Inte så mycket och göra åt det efter man redan köpt den! Köpte den av en försäljare. Bilen hade varit inne på KIA för just bromsar lite ospecifikt, så har man lite tur kan man ju reklamera det! annars får man göra det själv. Överlag är jag nog rätt nöjd med den iaf. Sitter en Clarion CD-växlare iden är det original det med??


Som sagt helt ny på KIA Tacksam för svar och idéer , och ha en fortsatt 3vlig helg.
Annons

Re: Färddator!

2
Hej.
Inte så bra på de äldre modellerna men tror inte alla hade färddator.
Det är vanliga spiralfjädrar bak.
Oljudet kan vara allt från sten i fjäderskålarna, glapp i bussningar till brusten fjäder. Inget vanligt såvitt jag vet.
ABS-fel över 100? Kan vara ett sprucket tandhjul eller en givare som spökar.
Påtala allt till säljaren omedelbart så han kan reklamera/åtgärda, det kan bli dyrt annars...
Clarion-stereo/växlare... Vet ej om det är original. Kan vara men det brukar inte synas någon tillverkarlogo om det är Kias originalmonterade grejor.

Re: Färddator!

4
Jag har en 2010 Crdi som inte har "färddator" utan endast "trippmätare A och B". Tror att de beror på vilken modell man har då de utrustades olika och inte hade kompletteringspaket. T ex 5 eller 7 sits, diesel eller bensin, automat eller manuell, skinn eller textil. Några modeller hade också tillägget edition med lite extra "lull-lull" som regnsensor, avbländningsbar backspegel mm. Kan bara konstatera att färddator inte var ett standardtillbehör. Jag har enligt uppgift den sista Carensen från Göteborgshamnen, tillverkad 2010 i jan. Men den är utrustad med blinker i backspeglarna.
Trippmätare.png Trippmätare.png Visad 2452 gånger 170.86 KiB
:crazy: :crazy:
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Skriv svar

Återgå till "Carens"