Annons

Kia Carens och husvagn

1
Vill bara berätta (skryta) lite om bilens förmåga när det gäller att dra husvagnen. Det primära är Carensen´s motor 2,0 CRDi på 140 hkr (samma som Sportage AWD). Min husvagn är en Hobby 560 Prestige WLU med en Tjänstevikt på 1410 kg. Tyvärr får jag inte dra mer än 1500 kg med Carensen, men det betyder ändock att jag har 90 kg löst att plocka in. Det känns otroligt att kunna dra husvagnen med en förbrukning mellan 0,7 och 0,8 lit/mil. Min tidigare Saab ville nog gärna ha en liter till per mil.

Men den verkliga skillnaden känns när man ligger utefter vägarna och i undantagsfall behöver växla ner från 6:an till 5:an i backarna eller om det är brant, in med 4:an. Hade tidigare (innan Saaben) 3 st Hyundai Santa Fe som ville att man gick ner till 3:an så fort det blev lite backigt. Den sista Santan var en 6:a, så där var det inte backarna utan bränsleförbrukningen som inte var att leka med.
Även att komma igång och accelerera med normaltrafiken är inga problem. Känns inte som man är en ”snigel” om man bortser ifrån högsta tillåtna hastighet med husvagn. :thumbup: :thumbup:
Carens_Hobby.JPG Carens_Hobby.JPG Visad 4313 gånger 528.98 KiB
Har vi några husvagnsentusiaster på Kiacarclub :?: :?:
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Annons

Re: Kia Carens och husvagn

2
Körde en intensivkurs för några år sedan. Trodde att det innebar lite kompletering och manöverprov i övningsgård, men hej vad jag bedrog mig. Det var att ta ett helt nytt körkort från början med all teori samt ett omfattande tillägg för BE-behörighet. :o :shock:

Nya regler för släpvagnskörning, Den 19 januari 2013 träder nya körkortsregler i kraft http://www.transportstyrelsen.se/Global ... l-slap.pdf
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Re: Kia Carens och husvagn

3
Mjo nog var det lite extra läsande men jag insåg plötsligt 15 år efter det senaste körkortet att det var en jäkla massa man inte vet eller kommer ihåg.... så med andra ord borde man nog skaffa en ny behörighet var 15 år om inte annat för att lära sig alla trafikregler och annan bra att ha kunskap!

Anders
* BE * *
120521
KIA Sorento 2012 Svart 7-sits

Re: Kia Carens och husvagn

5
Hej Daniel
Du är en lyckans ost som har både Carens och en Hobby. Vi hade för ett antal år sedan en (av 3) Hyundai Santa Fe och en Kabe Safir, men då var jag tvunget att skaffa ett friktionsdrag till husvagnen då den kombinationen krängde betänkligt trots stor och tung bil samt ganska stor husvagn. Hobbyn är ju utrustad med friktionsdrag och jag har aldrig känt några krängande tendenser. Det är snarare så att man glömmer bort vagnen under färden. Har du kollat beläggen i draget så att dessa inte är slitna.
Antar att du har denna koppling Heck_black.jpg Antar att du har denna koppling Visad 3684 gånger 68.69 KiB
Husvagnen i Småland CIMG0221.JPG Husvagnen i Småland Visad 3689 gånger 43.78 KiB
Nyvaxad inför vintern CIMG0220.JPG Nyvaxad inför vintern Visad 3689 gånger 195.67 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Re: Kia Carens och husvagn

7
Jag har en inbyggd våg i stödhjulet som brukar visa mellan ca 70 - 90 kg. Tror inte man kan lita helt på denna konstruktion. Jag tror att problemet ligger i att du inte har friktionsdrag som låser vagnen i dragkroken. Vagnen följer snällt bilens rörelser. Om du upplever ekipaget svajigt så borde det vara i lite högre hastigheter eller med stark sidovind. Kan du inte be att få testa att dra en vagn med friktionsdrag för att kolla om det gör någon skillnad. Har du en 7-sits så får du ju lasta ca 500 kg, vilket innebär att våra bilar är konstruerade för tuffa tag. :thumbup:
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Skriv svar

Återgå till "Carens"