Annons

Två år med en "kanon-bil" Carens CRDi

1
Så var det dags att sammanfatta ägandet av min Kia Carens CRDi 7-sits, under 2år och 3500 mil. Slutsats, en helt suverän bil för alla tillfällen. Det spelar ingen roll om klimatet är arktiskt eller sydeuropeiskt. Framkomlighet (jag har ännu aldrig fått en sladd eller spunnit loss vintertid) och klimatanläggning fungerar helt perfekt. Allting har fungerat till 100%. Inte ens bytt en lampa. Bränsleförbrukningen (med mitt körsätt) ligger strax över 0,5 lit/mil blandat för en bil som väger 1,8 ton. Med husvagnen (1500 kg) blir det lite till, men aldrig över 1,2 lit/mil. Lastutrymmet är enormt (och kan lastas med nästan 500 kg förutom föraren) och med en mängd kombinationer. Instrument och reglagen är föredömligt samlade. Designen har inte tillåtits ta över funktionerna. Dessutom sitter man vilsamt och skönt samt att det är ett ”jäkla drag i de 140 dieselhästarna”
Jag ”äääääälskar” min Carens. Men.............................
Jag hade önskat att inredningen hade varit mer reptålig (den mörka plastinredningen får lätt ljusare repor) och att lacken hade varit något tjockare. Stenskotten lämnar omedelbart små ljusa prickar.
Som ni kan se på bifogade bilder så har även svärsonen skaffat sig en Carens CRDi som vi monterade dragkrok på (lätt som en plätt).
Två riktiga arbetshästar CIMG0992.JPG Två riktiga arbetshästar Visad 2890 gånger 82.92 KiB
CIMG0989.JPG CIMG0989.JPG Visad 2890 gånger 90.95 KiB
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Annons

Re: Två år med en "kanon-bil" Carens CRDi

4
Det var lätt som en plätt att montera en dragkrok. Inhandlat för modellen hos "Skruvat.se". Tog ca 1,5 timme då allt passade exakt. Det pyssligaste var att koppla elkontakten rätt samt plocka bort lite panel för att komma åt bakljusens kontakter, vilket tog ca 1,5 timme ytterligare. Man bör nog vara 2 man för att hålla och passa in biten mellan rambalkarna. Lycka till!! :clap:
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007
Skriv svar

Återgå till "Carens"