Annons

Luft i bränslesystemet?

1
Ett märkligt fel på min Ceed CRDI 2014... senaste service i höstas och då skall de ha bytt bränslefilter och bilen har gått bra, så kallt som -30 mellan varven men så i mellandagarna, efter att jag kört ca 10mil i -28 dagen innan och nu var det ca -18, bilen varit i motorvärmare och den hoppar i gång som vanligt, lägger i backen och så tvärdör den, inte en chans att den startar och efter att jag laddat upp batteriet igen (efter otaliga startförsök)... inte en tillstymmelse till att den vill tända.

Tänker frysning? slår i en liten skvätt t-sprit och den hoppar igång... kört ca 30mil efter det och den har tendenser som att filtret är igensatt, ibland orkeslös ibland full sprutt men alltid lite trög att starta, man får veva en lite längre stund än vanligt , känns inte som en frysning då jag både haft bilen i varmgarage och motorvärmare utan större förbättring.

Och så idag var det tvärstopp igen, startar, tvärdör och inte en tendens till att vilja tända trots motorvärmare och endast -8 grader ute, filtret känns varmt så det kan omöjligt vara en frysning (den har väl el-värmning av filtret också då motorn är igång?).

Luft?! 1000mil efter service? känner på "pumpen" på toppen av filter arrangemanget och det känns inget motstånd, pumpar några tag och det blir trögt och se där nu startar bilen.

Skall ta in den i garaget och prova lufta, jag antar att man skall pumpa tills det börjar komma diesel ur röret som sticker rakt upp och har en svart hatt som skall dämpa/se till så att det inte sprutar diesel rätt upp (jag baserar antagandet på att det måste gå att lufta på ett enkelt sätt, slippa skruva ur batteriet etc, om man kört tanken tom). Om detta fungerar så slipper jag byta filtret som sitter väldigt trångt till (lossa databox hållaren som även håller batteriet som skall ut och sedan skall man väl rymmas sisådär).

Hoppas detta med luft alt. filtret igensatt (nog har väl verkstaden bytt det?! KIA verkstad och gick på över 5000kr och ja filtret skall vara bytt enligt deras logg) som är problemet då det inte finns några felkoder eller annat "konkret". Varifrån skulle det kunna tänkas få in luft i annat fall, inga läckor eller diesellukt under huven. kan nämna att jag tankat på OKQ8 senaste månaden men deras diesel skulle ju vara prima numera (fanns väl något tjafs om att de hade dålig diesel för något år sedan).
Ceed SW 1.6CrDI -2014
Skriv svar

Återgå till "DIY (Do it yourself)"