Byte av hel- och halvljuslampor, Cee'd diesel 2007-2009

#1
Denna DIY behandlar byte av glödlampor till hel- och halvljus på Kia Cee'd diesel, årsmodell 2007-09 (men är bedömt tillämplig i viss utsträckning även på bensinmodeller och faceliftade årsmodeller).

Byte av glödlampor kräver inte att man bryter strömmen vid batteriet, men om du känner dig osäker så kan du lyfta av kabeln vid minuspolen på batteriet.

Helljuset använder en H1-lampa.
Halvljuset använder en H7-lampa.

HANTERA ALLTID HALOGENLAMPOR PÅ RÄTT SÄTT, TA I LAMPANS KONTAKT, ALDRIG I GLASET!
Bild


Helljus, höger sida
Hitta skyddslocket till helljus lampan som sitter direkt framför påfyllningsröret till spolarvätskan och skruva bort det.

Bild


Den svart/orangea kontakten sitter på lampan och dras rakt bakåt. Eventuellt kan den behöva vickas lite i sidled för att lättare glida av lampans kontakt.

Bild


Lampan lossas från lamphuset med hjälp av den lilla metallarmen som sitter fast i en liten krok. Armen förs framåt, sedan uppåt och lampan kan sedan tas ur genom att dras rakt bakåt.

Bild

Bild


När den nya lampan skall sättas i, notera att den avfasade kanten på lampan skall passas in mot motsvarande kant i lykthuset.

Bild


Säkra lampan genom att sätta tillbaka bygeln på sin krok, tryck tillbaka kontakten (kablarna på kontaken skall peka in mot mitten av bilen) och skruva till sist tillbaka skyddslocket.

Halvljus, höger sida

Lossa reläboxen från sina två fästen, ett i bakkant och ett på yttersidan. Det i bakkant kan lossas med fingrarna, medan det på sidan enklast lossas med en flat skruvmejsel.

Bild

Bild


Reläboxen behöver hållas undan medan arbetet utförs, annars kommer den att vara i vägen mest hela tiden. Skruva loss skyddslocket till lampan på samma sätt som helljuset, sen ser det hela lite annorlunda ut.

Bild


Kontakten till H7-lampan sitter fast på två stift och kräver en hel del ruckande fram och tillbaka för att släppa. Lampan sitter inte fast med så mycket kraft och kommer att röra sig när man drar i kontakten.

Det enklaste är att trycka lampan framåt samtidigt som kontakten dras bakåt. Kom ihåg att dra i plasten, inte i kablaget. Vicka kontakten från sida till sida för att få den att lossna.

Bild


Lampan lossas sedan genom att lossa bygeln (samma princip som helljuslampan men andra fästpunkter) och sedan dras den rakt bakåt.

Bild


H7-lampan har en liten klack som styr lampan rätt i lamphuset, denna skall vara rakt upp när lampan sätts i. Detta moment är lite pilligt eftersom det är dåligt med plats och svårt att se samtidigt som man arbetar, då kan det underlätta att titta genom strålkastarglaset för att se att lampan hamnar rakt. Säkra lampan i fästet med bygeln och anslut kontakten igen (kablaget i kontakten ska peka utåt).

Skruva sedan tillbaka skyddslocket och sätt fast reläboxen på sina två fästen.

Bild

Bild


Helljus, vänster sida
Samma förfarande som höger sida.

Halvljus, vänster sida
Samma förfarande som höger sida. Det är ganska trångt mellan batteriet och skärmen, men det är genomförbart utan att lossa på batteriet om man arbetar metodiskt. Se till att den nya lampan är vänd rätt när den ska sättas i och titta genom strålkastarglaset för att se att den hamnar rakt.


Porsche 944 S2
Annons
Låst

Återgå till "DIY (Do it yourself)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst