Annons

Kostnad för förstaservice på en 2015

1
Fick precis offert från Kiaverkstaden i närheten på första servicen. 6705:-!!!!!

Låter för mig helt vansinnigt med tanke på att det bara är ett olje/filterbyte som ska göras. Jag funderar ärligt på att lämna in den hos Mekonomen som garanterat ligger på halva priset.

Vad har ni hamnat på när ni har lämnat in era?
Annons

Re: Kostnad för förstaservice på en 2015

3
Antingen har du missat service 1 och fått pris på service 2 eller så är bilen uttagen efter mars 2016 och fått ett något högt pris på service 1.
Hör runt med andra KIA-verkstäder i närheten ang. priser.
Jag hade inte servat på annan verkstad då du går miste om KIA-assistansen och navigationsuppdatering + att det försvårar för ev. framtida garantiärenden.

Re: Kostnad för förstaservice på en 2015

4
Det är första servicen och jag har inte missat intervallen. Allt är som det ska. Kollade upp offerten igen och de hade lagt till en avgift på 1500:- för felsökning av radio. Har haft strul med mottagningen sedan bilen var ny och de har redan bytt ut antennen på garanti utan förbättring. Denna avgift skulle dras bort om man ansåg att problemet med radion var ett garantiärende. Trots detta så ligger priset 700:- över vad de tar i Märsta för samma service. Dessutom så har Märsta fri lånebil vilket Uppsala inte har.

4600:- för service i Märsta är väl ok och det är väl där man hamnar. Enköping tar 4770:-.

Re: Kostnad för förstaservice på en 2015

5
HellboyElvis skrev:Antingen har du missat service 1 och fått pris på service 2 eller så är bilen uttagen efter mars 2016 och fått ett något högt pris på service 1.
Hör runt med andra KIA-verkstäder i närheten ang. priser.
Jag hade inte servat på annan verkstad då du går miste om KIA-assistansen och navigationsuppdatering + att det försvårar för ev. framtida garantiärenden.
Bara nyfiken, men på vilket sätt sätter Kia käppar i hjulen vad gäller garantin om man servar bilen hos annan verkstad? Det är ju helt klart fastslaget att nybilsgarantin skall gälla även om du inte servar den på en Kia-verkstad. Att man sedan inte får in uppdateringarna i navigatorn förstår jag, men där är det bara att åka in till en Kia-verkstad i efterhand och få det ordnat (7 års fri uppdatering ingår ju även på navigatorn). Kia assistansen har jag ju ytterligare ett år till oavsett eftersom man har 3 år från inköpsdatum. Menar du att även assistansen bara skulle förfalla om man nu mot all förmodan skulle serva den hos annan verkstad? Om Kia "fular" sig på det sättet så är det ju bara att vända sig till ARN så får de bedömma vem som har rätt.

Tycker att detta är en ganska intressant fråga och skulle gärna vilja veta vad andra har och säga om service på andra verkstäder trots att jag nu har bokat in den på en Kia-verkstad.

Re: Kostnad för förstaservice på en 2015

7
HellboyElvis skrev:7 års uppdatering ja. Men bara gratis i samband med service.
Assistans i 3 år ja. Men jag pratar om den förlängda assistansen som du får när du servat på KIA-verkstad (i upp till 7 år).
Har fått en gratis uppdatering hittills på navigatorn utan att ha servat bilen än. Fri assistans under ett år får du ju av var och varannan bilverkstad i dag om du servar bilen hos dem. Dessutom kan du ju även köpa assistansförsäkring för några få hundralappar om du nu önskar. De pengarna som den kostar kan du tjäna in snabbt på att serva hos annan part.

Det jag vill påvisa är ju att du inte behöver binda upp dig hos Kia bara för att få dessa "fördelar" när det finns att få på annat håll.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"