Annons

Skulle byta skal på min nyckel, nu kan jag inte starta motorn. Endast låsa/låsa upp dörrarna

1
Hej, jag skulle byta skal på min nyckel som funkade utmärkt men ville ha ny look så att säga, men nu kan jag inte starta motorn med den nyckeln.
Jag kan endast låsa/låsa upp dörrarna med nyckeln!

Jag testa och lägga in chippet i de gamla skalet men fortfarande samma sak, motorn vägrar o starta.

Men med min andra nyckel som jag har så funkar det utmärkt med att starta motorn o allt.

Jag har läst lite grann att man ska initiera på lite olika sätt för att få nyckeln att funka men har ingen aning om hur man gör det.

Surt och behöva betala för en ny nyckel hos Kia så om någon kan hjälpa mig så vore jag jäckligt tacksam!

Så här ser nyckel ut:
Bilagor
Annons

Re: Skulle byta skal på min nyckel, nu kan jag inte starta motorn. Endast låsa/låsa upp dörrarna

5
Okej, då provar jag igen. Nyckeln ska INTE initieras. Man lägger in en sex-siffrig kod som man hämtar från GSW i KDS:en och programmerar in nycklarna med immobiliser på nytt.
Går det inte att lägga in din modifierade nyckel (vilket inte går eftersom du har förstört immobiliser-delen) får du skaffa en ny och programmera in den.
Fjärrlåsningen är en separat del och programmeras in separat och har INGET SOM HELST med immobilisern att göra.. DVS du kan fortfarande öppna och låsa bilen.
Känner du nyttigheten...

Re: Skulle byta skal på min nyckel, nu kan jag inte starta motorn. Endast låsa/låsa upp dörrarna

6
Det är som HellboyElvis säger olika chip i bilnycklar för lås resp startspärr.

Startspärrschipet är samma typ som i passer/busskort utan egen ström, men det till fjärren går via batteri. Dom är oberoende av varandra, därför du kan starta bilen trots att fjärren inte funkar, och som i det här fallet kan använda fjärren trots att startspärrschipet blivit skadad.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Skulle byta skal på min nyckel, nu kan jag inte starta motorn. Endast låsa/låsa upp dörrarna

7
ruggedkia skrev:Finns på andra märken o forum där man måste etablera kontakt på nytt med nyckeln och bilen genom att hålla in lås knappen i 14 sek osv...

Uppskattar om någon som är insatt i ämnet kan svara med svar som tillbringar med något nyttigt i ämnet
Nu tycker jag att man ska ha god ton i ett forum. Att du är besviken för att du kanske sabbat nycklarna till din bil ska väl inte gå ut över en annan medlem?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Skulle byta skal på min nyckel, nu kan jag inte starta motorn. Endast låsa/låsa upp dörrarna

8
Har du fått ut chippen oskadda ur det gamla skalet ? sitter oftast ingjutna helt dolt i framkant av nyckelhuset.

Chippen är en glasampull med ett RFID chip inuti, oftast 2mm i diameter och 4-5mm långa. skall hanteras väldigt varsamt. skadar man dessa får man åka till verkstad och köpa ny nyckel. Det finns billiga RFID chip att köpa i 100 pack från aliexpress samt även programmerare för dom, men man måste veta vilken frekvens det är på gamla chippet samt att man behöver 1 oskadat chip att läsa från. Vad gäller bilar är det även tillkrånglat med att de lagt in varje chip i bilens dator med olika ID, nyckel 1 och nyckel 2. Bilen kommer inte godkänna att du använder nyckel 1 och kopierar den och sen startar du bilen med den och din fru exempelvis sätter sig i passagerarsätet med kopian av nyckel 1 så kan immobilizern slå till. så man får tänka på att med kopierade nycklar kan bara en nyckel finnas i bilen vid färd för datorn kommer inte tillåta 2 nycklar med samma ID att läsas av då den kommer se det som ett stöldförsök.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Skulle byta skal på min nyckel, nu kan jag inte starta motorn. Endast låsa/låsa upp dörrarna

9
HellboyElvis skrev:Okej, då provar jag igen. Nyckeln ska INTE initieras. Man lägger in en sex-siffrig kod som man hämtar från GSW i KDS:en och programmerar in nycklarna med immobiliser på nytt.
Går det inte att lägga in din modifierade nyckel (vilket inte går eftersom du har förstört immobiliser-delen) får du skaffa en ny och programmera in den.
Fjärrlåsningen är en separat del och programmeras in separat och har INGET SOM HELST med immobilisern att göra.. DVS du kan fortfarande öppna och låsa bilen.
Känner du nyttigheten...
Jag har fixat båda nycklarna med se nya skalen på. Nice! Inte ett skit behöver programmeras och allt fungerar bra starta låsa/låsa upp etc...

Absolut inte irriterad pga situationen jag går o hämtar nya nycklar genom försäkringen om det skulle behövas, vips så är det klart. Hade dessutom en till nyckel som funkade. Men i värsta fall betalar jag en femhundring så får jag ut ny nyckel men kan man åtgärda den gratis så varför inte?

Men vissa leker besserwisser här.

Hoppar direkt till att programmera. Och antar saker som inte stämmer som att jag förstört immobilizer delen.

Kia nycklar skall inte behövas programmeras om man byter batteri, byter ut hela skalet eller vad som. Endast om man behöver en ny chip pga att man kanske tar sönder den när man försöker ta ut den pga att den sitter limmad lite dolt.

Men som sagt jag lyckades fixa mina nycklar iallafall, två nya nycklar nu!
Senast redigerad av ruggedkia den 01 maj 2017, 00:58, redigerad totalt 2 gång.

Re: Skulle byta skal på min nyckel, nu kan jag inte starta motorn. Endast låsa/låsa upp dörrarna

10
Torgskräck skrev:Har du fått ut chippen oskadda ur det gamla skalet ? sitter oftast ingjutna helt dolt i framkant av nyckelhuset.

Chippen är en glasampull med ett RFID chip inuti, oftast 2mm i diameter och 4-5mm långa. skall hanteras väldigt varsamt. skadar man dessa får man åka till verkstad och köpa ny nyckel. Det finns billiga RFID chip att köpa i 100 pack från aliexpress samt även programmerare för dom, men man måste veta vilken frekvens det är på gamla chippet samt att man behöver 1 oskadat chip att läsa från. Vad gäller bilar är det även tillkrånglat med att de lagt in varje chip i bilens dator med olika ID, nyckel 1 och nyckel 2. Bilen kommer inte godkänna att du använder nyckel 1 och kopierar den och sen startar du bilen med den och din fru exempelvis sätter sig i passagerarsätet med kopian av nyckel 1 så kan immobilizern slå till. så man får tänka på att med kopierade nycklar kan bara en nyckel finnas i bilen vid färd för datorn kommer inte tillåta 2 nycklar med samma ID att läsas av då den kommer se det som ett stöldförsök.
Tackar tackar, en som försöker se hela bilden och förklarar på ett superb sätt!

Det var just den lilla biten (chippet) jag inte hade fått med helt enkelt visste inte att det var något ens ser ut som en liten plastbit som gått sönder men tydligen är det något chip till imobilizern. Trodde man endast skulle föra över de stora tydliga chippet.

Eftersom på ena nyckeln gick den ut av sig själv visste ej vad det var som sagt så jag var nära o slänga den tänkte det var en plast bit som gått sönder men jag behöll den. Senare kom jag fram till vad det var.. På andra nyckeln fick jag använda lödningsmaskin för att få ut den då de sitter limmade från början. Tyvärr så titta jag inte här torgskäck förens nu.

Men tack för att du tillbringa något nyttigt och korrekt till tråden!
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"