Annons
Annons

Re: Bromsar

12
HellboyElvis skrev:Verkstaden tjänar mer??
Verkstaden hade tjänat mer på ett byte av klotsarna, både i pengar och kundnöjdhet.
Den enda som möjligtvis tjänat (ytterst lite) på det var mekanikern (om h*n jobbar på strikt ackord och bara skördar servicar)
Utan ackord hade även mekanikern tjänat på ett byte...
Skärp dig, servicen har redan ett faställt pris, de tjänar på att inte ens titta utan bara kryssa papper. Minuter hit och minuter dit blir timmar per år, som de får betalt för men ej gjort. Kunden kommer ju iaf tillbaka när bilfan endera låter som en stenkross eller är svårt att få stopp på. För kunden i snitt är för korkad att fatta att han blev lurad vid servicen.
Och betalar återigen en avgift för felsökning där meken kan konstatera att beläggen är slut och kanske skivorna skadats så de bör bytas oxå, så att kryssa och vänta tjänas det massor på.

Men du vill försöka påstå att det inte sker? du kanske tror lika mycket på serviceprotokollet som på deklarationen som sitter på beggade bilar i hallen? konstigt nog har aldrig en bil i hallen några fel om man tittar på de papperen.....

Alternativa fakta var det ja, 68 rörelsens mantra i nådens år 2017 för att två sina händer av orsaken som ledde hit. :!:
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Bromsar

13
Skärp dig själv. SERVICEN har ett fastställt pris, men tilläggsarbetet som ska dra in extra pengar till firman då?
Kunden kommer tillbaka ja... Om kunden precis har servat bilen (där en kontroll av bromsar ingår) och bromsarna börjar skrapa efter 2 veckor tror väl fan att kunden kommer tillbaka, och får då dessutom (förhoppningsvis) arbetskostnaden för byte klotsar gratis (som kompensation för misstaget). Skulle verkstaden TJÄNA på det? Allvarligt, hur tänker du nu??
Om en mekaniker medvetet gör så mer än en gång lär han inte ha ett jobb att gå till.
Och varudeklarationen på beg-bilarna har väldigt sällan några fel uppskrivna eftersom bilarna oftast är genomgångna och fixade innan de sätts ut i hallen, annars har du råkat ut för oseriösa (alternativa?) handlare.

Re: Bromsar

14
Torgskräck skrev:
HellboyElvis skrev:Verkstaden tjänar mer??
Verkstaden hade tjänat mer på ett byte av klotsarna, både i pengar och kundnöjdhet.
Den enda som möjligtvis tjänat (ytterst lite) på det var mekanikern (om h*n jobbar på strikt ackord och bara skördar servicar)
Utan ackord hade även mekanikern tjänat på ett byte...
Skärp dig, servicen har redan ett faställt pris, de tjänar på att inte ens titta utan bara kryssa papper. Minuter hit och minuter dit blir timmar per år, som de får betalt för men ej gjort. Kunden kommer ju iaf tillbaka när bilfan endera låter som en stenkross eller är svårt att få stopp på. För kunden i snitt är för korkad att fatta att han blev lurad vid servicen.
Och betalar återigen en avgift för felsökning där meken kan konstatera att beläggen är slut och kanske skivorna skadats så de bör bytas oxå, så att kryssa och vänta tjänas det massor på.

Men du vill försöka påstå att det inte sker? du kanske tror lika mycket på serviceprotokollet som på deklarationen som sitter på beggade bilar i hallen? konstigt nog har aldrig en bil i hallen några fel om man tittar på de papperen.....

Alternativa fakta var det ja, 68 rörelsens mantra i nådens år 2017 för att två sina händer av orsaken som ledde hit. :!:
Jag är ledsen, jag vill inte träffa på dig på ditt jobb om det är så du resonerar.

Nu törs jag inte säga hur det fungerar på din verkstad, och min Kia är inne på första service just nu, men det här är mitt fjärde märke jag är inne på nu, och jag har aldrig hittills blivit lurad av en riktig märkesverkstad på någon av dom.... då pratar vi VW, Ford och MB... men då ingår verkstad i kalkylen när jag köper bilen, både VW och Ford verkstäderna har legat drygt 10mil bort, men jag tycker det är värt det då det fungerar.
MB verkstaden är bra och den har jag nära till, och Kia verkstaden 100m från jobbet. De gånger jag däremot råkat lämna in på Meca/Mekonomen verkstäder har det däremot blivit strul och ofullständiga servicar...

Sedan att saker kan missas är väl inte så konstigt, ingen är felfri, men att utgå från att alla hela tiden försöker lura en är en ganska trist livssyn...
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Bromsar

15
Vinst är orsaken, det är inte alla, det är din tolkning av mina ord, inte min.

Men det är ett jävla utbrett mygel i bilverkstadssvängen orsaken är små vinstmarginaler och hög konkurrens. Då gör man allt för att maximera.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Bromsar

16
HellboyElvis skrev:Skärp dig själv. SERVICEN har ett fastställt pris, men tilläggsarbetet som ska dra in extra pengar till firman då?
Kunden kommer tillbaka ja... Om kunden precis har servat bilen (där en kontroll av bromsar ingår) och bromsarna börjar skrapa efter 2 veckor tror väl fan att kunden kommer tillbaka, och får då dessutom (förhoppningsvis) arbetskostnaden för byte klotsar gratis (som kompensation för misstaget). Skulle verkstaden TJÄNA på det? Allvarligt, hur tänker du nu??
Om en mekaniker medvetet gör så mer än en gång lär han inte ha ett jobb att gå till.
Och varudeklarationen på beg-bilarna har väldigt sällan några fel uppskrivna eftersom bilarna oftast är genomgångna och fixade innan de sätts ut i hallen, annars har du råkat ut för oseriösa (alternativa?) handlare.
Du förutsätter att verkstaden ska kompensera? Ha ha, ska de göra det får man bråka det till sig.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Bromsar

17
Torgskräck skrev:Du förutsätter att verkstaden ska kompensera? Ha ha, ska de göra det får man bråka det till sig.
Du förutsätter att kunden kommer tillbaka till den verkstaden i framtiden? Ha ha, ska han göra det måste han bli kompenserad på något sätt.
Du måste ha otroligt dåliga erfarenheter av verkstäder över lag.
Så mycket skepsis och negativa insinuationer...

Re: Bromsar

18
Räcker att kontrollera jobbet i efterhand och jämföra mot protokollen man får så ser man fort att det felar mot vad papperen säger.

Och ja, kunden kommer tillbaka för genomsnittskunden är som sagt jäkligt korkad.

Min frus kia sportage -05 var servad hos aukt kia verkstad hela tiden förra ägaren hade den, om nu verkstaden gör ett sånt bra jobb. varför låg det ett tiotal fakturor på kärvande bakbromsar med följande smörjning och/eller byte av klossar som kunden betalat för, alla under loppet av 2 år i bilens servicebok ?
Inte samma mek på alla jobben, dock samma verkstad.

När jag köpte den kärvade bakbromsarna fortfarande, tog isär och fick slå loss beläggen med hammare och mejsel, det var fett på glidytorna men beläggen var inte inpassade så de hade troligtvis använt hammare för att ens få dit dom. de kunde inte röra sig alls. Senaste fakturan var från december 2013. Vi köpte bilen våren 2014.
Detta hade orsakat att beläggen var snedslitna och skivorna likaså, köpte nytt och passade in beläggen medelst en fil innan infettning av glidytor sen har det nu fungerat sen 2014 utan knussel.

Bilden på bromsbelägg i tråden, har meken tittat på dom om de ser ut som de gör och de säger 700 mil? ja de kanske går 700 mil till men då är det troligtvis även skador på skivorna sen. Vilket ger vid hand om byte till högre kostnad.
Min personliga åsikt är att de beläggen i tråden är långt under säker tjocklek för att säkerställa funktionen vid hårda inbromsningar.

Hur många kunder gör som killen i tråden och kontrollerar jobbet ? nästintill ingen. De besöker istället verkstaden som kan dra en vals hit och dit runt vad som sagts vid servicen.

mvh
Mattias - inte ett godtroget fån vad gäller serviceyrken och hantverkare.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Bromsar

19
Klart att belägget i bilden är tokslut, inget snack om den saken.
Men kanske har mekaren bara tittat som hastigast på de yttre beläggen (som inte slits lika hårt) och gjort bedömningen att de går ett tag till. Mekanikern kanske var stressad eller blev avbruten precis då...
Jag har ingen aning om hur scenariot såg ut, men felbedömt var det och verkstaden borde kompensera detta (med att t.ex. inte ta betalt för arbetet för bytet av klotsar) i vilket fall som helst.
Verkstaden vinner ju inget på en irriterad/missnöjd kund som är tvingad att komma tillbaka hela tiden.

Re: Bromsar

20
Våran sporde dom upp bromsarna på men sedan skulle dom ha betalt för det pga det var slitdelar..första servicen sa jag och den är ny,ska väl inte vara fel på den då..har skrikit i bromsarna till o från sedan den va ny..
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"