Annons

Filhållaren

1
Hur fungerar filhållaren?
Kan man ställa in den så att bilen lägger sig mitt i körfältet ex när man kör på motorväg och man bara håller tag i ratten?
Mvh
bertil
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell
Annons

Re: Filhållaren

3
Hittade detta i inst.boken.

LKAS-indikator
- grön: LKAS
- vit: LDWS
- gul: FEL

Systemet stängs av när:
• Bilens hastighet understiger 55
km/h eller överstiger 180 km/h.
• Enbart en fil kan registreras.
• Använd alltid körriktningsvisaren
vid filbyten. Om du byter fil utan att
körriktningsvisaren används kan
bilens system ta över styrfunktionen.
• Körriktningsvisaren är på.
• Filens bredd är mindre är 2,6 m
eller större än 4,5 m.
• ESC (antisladdsystemet) och VSM
(stabiliseringskontrollen) är
aktiverade.
• När systemet är på eller efter ett
filbyte ska du köra mitt i filen. I
annat fall fungerar inte systemet
med styrassistans.
• Styrassistansen fungerar inte om
du kör i hög hastighet i en skarp
kurva.
• Styrassistansen fungerar inte om
du gör ett snabbt filbyte.
• Styrassistansen fungerar inte om
du gör en plötslig inbromsning.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Filhållaren

4
Hej
Vad jag förstår så har KIA ett enklare filövervakningssystem . Systemet varnar och styr tillbaka om man kommer utanför körfältet. Dock måste själv lägga sig mitt i filen och köra aktivt själv mitt i filen.
Vad jag menar är att det finns nu system som ex Nya Golf 2017 och Volvo har som kallas filkörningssystem där bilen lägger sig mitt i filen och kör där så länge
man håller i ratten.
Ni som har nya Sportage, Optima och Niro hur bra är filövervakningssystemet? Använder ni det ? Vet ni när Kia kommer med ett filkörningssystem?
Mvh
Bertil
Casa White Kia Sportage 2011 2.0 CRDi AWD , manuell

Re: Filhållaren

5
Jag har själv en Sportage 2016 med filhållare, upplever den som något störande och får bilen att bete sig som om den vore full, om ni förstår hur jag menar, lite svajig och inte helt konsekvent och har jag någon som lätt blir åksjuk i bilen så får jag garanterat frågan hur kör du, trodde de skulle bli en vana men än så länge upplever jag det bara som ett störande moment som tur går det att stänga av och då blir det betydligt stadigare att köra, men det är väl inte Kias intention att vi ska stänga av filhållaren för att få en mer behaglig bil tur, eller är det kanske bara jag som är känslig?

Re: Filhållaren

6
Jag har en Niro och det fungerar väl OK, den kan bli lite förvirrad vid avfarter ibland och på en gammal ihoplappad väg som har långa stråk med asfaltslagningar i olika nyanser så blir den lite förvirrad och varnar då och då.

En sak som jag dock tycker är väldigt märklig är hur den beter sig om man släpper ratten för länge. Först varnar den och till slut så stänger den av filhållningen. Kanske inte så märkligt MEN om man samtidigt har farthållaren i så stänger den inte av den. Hade jag byggt systemet så hade jag, om bilen detekterade att ingen längre håller i ratten, stängt av farthållaren och behållt filhållningen på tills bilen kommit i lägre fart. Hur tänkte man där? Oj, ingen håller i ratten, och farthållaren är låst på 120km/h. Vi låter bilen fara vidare i 120km/h men vi stänger av system som hindrar att bilen kör av vägen eller in i mötande körfält.
Kia Niro PP2 2017

Re: Filhållaren

7
Har också en Niro och använder systemet ganska ofta. Tycker att det är ganska stabilt, särskilt på landsvägar faktiskt, på motorvägar blir det lite mer svajigt, troligtvis för att det är större filer. Provkörde en Sportage för kanske 1,5-2 år sedan och den tyckte jag var sämre, så jag antar att det har utvecklats mer till Niro.

Håller med "kallt_kaffe" om hur den reagerar när man inte håller i ratten, men jag antar att det är svårare att göra ett system som saktar ner bilen. Tesla sätter ju på varningsblinkers och kör in till vägkanten, det vore ju det bästa :)
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Filhållaren

8
kajalfred skrev:Jag har själv en Sportage 2016 med filhållare, upplever den som något störande och får bilen att bete sig som om den vore full, om ni förstår hur jag menar, lite svajig och inte helt konsekvent och har jag någon som lätt blir åksjuk i bilen så får jag garanterat frågan hur kör du, trodde de skulle bli en vana men än så länge upplever jag det bara som ett störande moment som tur går det att stänga av och då blir det betydligt stadigare att köra, men det är väl inte Kias intention att vi ska stänga av filhållaren för att få en mer behaglig bil tur, eller är det kanske bara jag som är känslig?
Håller med, blev galen på den:)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"