Annons

Livsfarlig funktion för alla med barn!

1
Måste bara meddela att nu har det hänt som inte fick hända: Den där jäkla funktionen som gör att bilen låser sig automatiskt innan man satt nyckeln i låset gjorde så att min 1,5 åring satt fast själv inne i bilen. På utsidan stod jag och min andra lille son och var helt chockade. Bilnyckeln låg inne i bilen, bredvid 1,5 årigen och bilen låste sig alltså av sig självt. Vi har ingen extranyckel (eftersom vi tappat bort den ena nyckeln och de är så himla dyra att skaffa) så läget var helt kört. Jag hämtade en stor sten och tänkte krossa rutan när mitt underverk till 1,5 åring helt av en slump får tag på nyckeln inne i bilen och fipplar med den, trycker på den, ivrigt påhejad av mig utanför rutan, och låser upp bilen!

Men ärligt talat: Vad är det för jäkla funktion? jag bestämmer väl själv när jag vill låsa min bil och vill inte att någon automatisk funktion ska göra det åt mig? Framför allt: För en familjebil borde sådana här saker vara omöjliga att hända!
Annons

Re: Livsfarlig funktion för alla med barn!

2
HannaL skrev:Måste bara meddela att nu har det hänt som inte fick hända: Den där jäkla funktionen som gör att bilen låser sig automatiskt innan man satt nyckeln i låset gjorde så att min 1,5 åring satt fast själv inne i bilen. På utsidan stod jag och min andra lille son och var helt chockade. Bilnyckeln låg inne i bilen, bredvid 1,5 årigen och bilen låste sig alltså av sig självt. Vi har ingen extranyckel (eftersom vi tappat bort den ena nyckeln och de är så himla dyra att skaffa) så läget var helt kört. Jag hämtade en stor sten och tänkte krossa rutan när mitt underverk till 1,5 åring helt av en slump får tag på nyckeln inne i bilen och fipplar med den, trycker på den, ivrigt påhejad av mig utanför rutan, och låser upp bilen!

Men ärligt talat: Vad är det för jäkla funktion? jag bestämmer väl själv när jag vill låsa min bil och vill inte att någon automatisk funktion ska göra det åt mig? Framför allt: För en familjebil borde sådana här saker vara omöjliga att hända!
Är bilen tillräckligt ny så avaktiverar du denna funktion själv, annars gör din verkstad det. Att den låser sig stillastående är nog ett fel på bilen. Den ska inte låsa annat än när bilen kör och går fortare än 10 km/h.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Livsfarlig funktion för alla med barn!

3
Märkligt. Så tror jag inte min Sportage 2013 uppför sig.

Visst, om jag låser upp bilen med fjärren men sedan inte går fram till bilen och öppnar nån dörr, då låses bilen automatiskt igen efter en stund.
Men om jag öppnar någon dörr så tror jag inte att de auto-låses. Jag har t.ex. för mig att jag många gånger låst upp bilen, satt mig i förarsätet och väntat på sambon. Jag har inte stoppat i nyckeln i tändningslåset, utan jag sitter där och spelar på mobilen. Inte har jag för mig att dörrarna auto-låses då.

Re: Livsfarlig funktion för alla med barn!

4
Den ENDA gången bilen kan "låsa sig själv" är som sagts tidigare om man trycker på öppna efter att bilen varit låst, väntar ett tag och inte öppnar någon dörr... Då låser den sig igen, men då är skada skedd eftersom ingen har öppnat någon dörr.
Annars är det, om man vill ha den funktionen, när man kör över 15 km/h (finns ett alternativ till, tror det är när växel lägges i med motor igång)

Re: Livsfarlig funktion för alla med barn!

5
HellboyElvis skrev:Den ENDA gången bilen kan "låsa sig själv" är som sagts tidigare om man trycker på öppna efter att bilen varit låst, väntar ett tag och inte öppnar någon dörr... Då låser den sig igen, men då är skada skedd eftersom ingen har öppnat någon dörr.
Annars är det, om man vill ha den funktionen, när man kör över 15 km/h (finns ett alternativ till, tror det är när växel lägges i med motor igång)
Precis, enda gången autolås ska fungera stillastående är, som du skriver, om man låser upp, men inte bryr sig om att öppna någon dörr.

Det var problem på första årsmodellen Ceed att den kunde låsa sig när som helst. Många historier om folk som på vintern startat bilen, gått ut för att skrapa is och sedan blivit utelåsta.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"