Annons

Kia med automatlåda rullar iväg..

1
Jag har en Sportage 2014 med automatlåda. Jag har upptäck att om man stannar bilen och har D-läget i automaten, drar ur nyckeln och hoppar ut så kan bilen börja rulla. Är det så att man MÅSTE lägga i P-läget när man stannar bilen? Jag har andra bilar med automatlåda som är stört omöjlig att lämna så de kan rulla iväg. Ska det vara såhär?
Annons

Kia med automatlåda rullar iväg..

2
Självklart måste du lägga i P för att bilen inte skall rulla iväg och det gäller alla bilar med automat. Det fingerar inte som med en manuell att ha växel i när man stänger av bilen. Har svårt att tro att du kan lämna dina andra bilar med D i utan att dom börjar rulla till slut, isf har du fel på centrifugalkopplingen i dom bilarna.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Kia med automatlåda rullar iväg..

3
DavidB skrev:Självklart måste du lägga i P för att bilen inte skall rulla iväg och det gäller alla bilar med automat. Det fingerar inte som med en manuell att ha växel i när man stänger av bilen. Har svårt att tro att du kan lämna dina andra bilar med D i utan att dom börjar rulla till slut, isf har du fel på centrifugalkopplingen i dom bilarna.
Nja, DavidB, nu är du ute och cyklar. Det är många bilar som har funktioner för att låsa hjulen även om inte P-läget är i. En bil jag har sitter det en steptronik-låda som jag bara trycker upp och ned och där finns inget P-läge överhuvudtaget. Enda sättet att frikoppla hjulen är att manuellt föra växelspaken till N-läget.

BMWn jag hade för ett tag sedan gick inte heller att rubba. Enda sättet att få friläge vid till exempel en bogsering var att peta bort en plastbit vid automatväxeln och trycka på något som tydligen finns därunder. Provade aldrig det..

Hondan jag hade innan BMWn var också tvungen att trycka ner någon metalldel för att frikoppla hjulen.

Re: Kia med automatlåda rullar iväg..

4
Kia är inga premiumbilar, självklart har den färre funktioner än dessa. Det snålas in överallt för att den ska kunna ha det låga priset den har. En automat som rullar när man har D i är iaf vanligare än motsatsen. På min ceed SW SE-15 kan man inte ens justera spolarmunstyckena, den har inte xenon så där har Kia snålat med...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia med automatlåda rullar iväg..

5
Jag kan garantera att alla konvetionella automatlådor har en typ av slirkoppling typ centrifugalkoppling eller liknande, skulle inte lådan kunna slira så skulle du helt enkelt få motorstopp när du stannar bilen.

Visst motstånd kan nog finnas men börjar det luta så rullar bilen helt enkelt iväg.

Sportage har en helt vanlig automatlåda och därför så måste du lägga i P när du parkerar bilen.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Kia med automatlåda rullar iväg..

6
En på jobbet har skaffat en Nissan qashqai med extra allt. Den har samma typ av automat, måste i P för att låsa lådan.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia med automatlåda rullar iväg..

7
Hej.

"David B" har helt rätt, nästan.

Det är ingen centrifugalkoppling i en vanlig automatlåda.
Vissa nyare mindre bilar har en steglös automatlåda (CVT) likt snöskotrar, och ATV'er.
Där är det en typ av slungkoppling.
P-läge krävs.

En vanlig automatlåda har en hydraulisk momentomvandlare som koppling.
Med motorn stillastående fungerar den inte, och bilen får ingen broms från motorn.
Momentomvandlarens "lock up" fungerar bara under drift, för det krävs hydraultryck.
P-läge krävs.

Vanlig automatlåda skall inte förväxlas med betydligt dyrare konstuktionen "manuella växellådor med automatisk växling".
Där är det en vanlig manuell växellåda som växlar och kopplar själv.
P-läge krävs inte.

Hybrider typ Toyota Prius har en typ av CVT där elmotorn och bensinmotorn jobbar mot en planetväxel.
P-läge krävs.

Sen kan premiumbilar givetvis ha en vanlig automatlåda, som aktiverar P-läget automatiskt vid parkering av säkerhetskäl.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"