Annons

Värdeminskning efter krock?

1
6 februari blev jag påkörd av en biltjuv ( fanns film på Aftonbladet tv ).
Nu ska det bli rättegång då han kvaddade två bilar och höll på att köra över poliser.
Min bil blev lagad via vagnskadegarantin och självrisken ska krävas av Trafikförsäkringsföreningen då den stulna bilen var avställd.
Min fråga är: kommer min bils värde förändras vid en eventuell försäljning eller som inbyte?
Åklagaren är på mig om jag har några skadeståndskrav men eftersom läkarundersökningen inte kunde påvisa några kroppsliga skador än ( kan ju komma år efteråt ) så har jag inget att anföra till ett krav.
Men det slog mig precis nu med tanke på Carfax m.m så kommer det ju stå att bilen har varit inblandad i en krock?
Någon som har erfarenhet av liknande situation?
Annons

Re: Värdeminskning efter krock?

3
Det är nog bara köparen som kan svara på den frågan. :-/

En forum-vän blev påbackad av en lastbil, så att större delen av fronten kvaddades. Reparationen gick på ganska så exakt 100 tkr.
Vid en försäljning så skulle köparen kunna tycka att det är en nackdel att bilen har varit inblandad i en krock, men hen skulle lika gärna kunna tycka att det är positivt att delar såsom LED-ljus, kylare/kondensor osv osv är bytt. Den delen av bilen är ju "ny".

Men visst, det vore ju tråkigt om bilen krockats så den blivit skev, och måste riktas upp igen, eller om köparen misstänker att konstruktionen kan ha blivit försvagad och att det påverkar möjligheten att överleva en (ny) krock.

Det borde påverka bilens värde, men vad juridiken säger om detta värde verkar det inte vara någon som vet. :-/



PS: Din bil har ju varit med på TV, då måste väl värdet ÖKA. :-)

Re: Värdeminskning efter krock?

4
Jo. jag håller med om att en köpare skulle vara glad åt nyare delar men det finns ju den lilla "risken" att köparen inte är helt hundra på att framvagnens alla stag är helt ok.
Verkstaden ska ju kolla allt sånt men om man som jag är lite överkänsligt misstänksam så...
Nu var det ju "bara" en massa plast på min som sprack.
Känd från tv ja, det var för mig en jä-ra tur att det finns en film på händelsen då polisen stack efter biltjuven och lämnade mig kvar ensam och övergiven, dom skrev inte ens upp mitt regnummer.
Annars kanske det hade blivit lite svårt att få självrisken på 7500 kr betald. :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"