Annons

Utelåst. Kan man bli det?

1
Hej kära KIA vänner.
Jag har funderat kring detta med att bilarna låser dörrarna automatiskt efter en liten stund. Jag törs inte stänga dörren helt efter att jag startar bilen, låter den gå på tomgång med nyckeln kvar i låset, och sen gå ut för att ta bort snö och is från bilen.
Eller låses dörrarna inte alls när man inte sitter kvar på sätet men motorn går? :?
Senast redigerad av Anders1960 den 16 jan 2013, 09:35, redigerad totalt 1 gånger.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal
Annons

Re: Utelåst. Kan man bli det?

2
Har du smartkey eller vanlig nyckel?

Har du SMARTKEY så låser den väl aldrig om nyckeln är i/nära bilen? Nu är jag inte expert på detta då jag har en vanlig nyckel till bilen.

Har du VANLIG NYCKEL så låser centrallåset BARA automatiskt om du låser upp och INTE öppnar någon dörr. Då låser den automatiskt efter en liten stund. Om du skulle öppna någon dörr så låser bilen inte själv utan du måste göra det manuellt. Det enda sätt du kan bli utelåst (tror jag) är om du använder knappen för att låsa upp bagageluckan istället för centrallåset, du öppnar bakluckan och lägger i nyckeln sen stänger du. Så fort bagageluckan stängs så låses den automatiskt...med nyckeln i bagaget.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Utelåst. Kan man bli det?

4
Varför skulle du bli utelåst om du har motorn igång? Centrallåset låser ju som sagt bara om bilen rullar i 10-20kmh eller om du stänger av motorn, låser bilen och låser upp igen utan att öppna någon dörr.

Men om du ändå är rädd, ta med extranyckeln, eller skaffa annat larm som låser centrallåset och ha larmdosan hängande i byxorna, inte med nyckeln. :)
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Utelåst. Kan man bli det?

5
Jag kan besanna din skräck! Min Ceed gick i baklås för mig en gång när jag startat den och för att sedan gå ut och borsta av snön som låg på! Tur som var att man var hemma och hade reserv nyckeln nära till pass då!

Även hänt en bekant som har en Sorento, han stanna till i vägkanten för han behövde slå en sjua, när han kom tillbaka och tog i dörren vart det låst! Han bor i växjö och var i skåne vid tillfället! Vart mycket tjat för att få Kia att stå för det kan jag säga er! (gällande bärgning osv)

Så ja, att du är lite rädd är nog inte konstig! Är jag med varje gång jag stänger dörren med bilen igång! Dock bara hänt mig en gång tack o lov att det gått i baklås som sagt! :think:

*Man får väl knacka rutan nästa gång om man är iväg sen får Kia stå för det när dem inte kan göra bilar ordentligt ;) :thumbup:
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Utelåst. Kan man bli det?

8
Niklas skrev:Så dörrarna låses när bilen är igång och bilen står still? Aldrig hänt mig.
Trot inte bilen var igång.
Vet inte om bilarna låser sig själva om man är borta en viss tid?
Men är jätte bra om det är så för då slipper man springa tillbaka och kolla om man låst.:)
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"