Annons

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

91
Kollar ni verklig förbrukning eller går ni efter färddatorn? För den visar ju oerhörda glädjesiffror.
#oakie: Märker även jag en stor skillnad när man gasar på rejält. Stor yta, rätt tung bil och en lite för klen motor som får jobba rejält är min teori. (Avser 1,7-dieseln). Varför stora motorn beter sig så är ju lite skumt.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Annons

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

92
Jag kollade bara färddatorn. Skillnaden var dock så stor mellan 110 o 130 att man blir fundersam. Jag misstänker att det är färddatorn det är fel på snarare än att förbrukningen går upp med 67% vid en ökning på 20 km/h...

Det som fått mig att reagera är inte mängden diesel jag tankat utan infon från färddatorn.
Sportage 2,0 CRDI Komfort, aut, Sirius Silver -13.
F.d. Cee'd 1.6 Diesel ECO SW 2011, Piston grey.

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

93
Någon som märkt skillnad i förbrukning vid körning på bräsnle från olika mackar? Har själv hört talas om att Statoils s.k Europadiesel ska vara betydligt bättre, dvs bilen förbrukar ej lika mkt av den jämfört med annan diesel. Finns den kvar på Statoil? Nu gör de reklam för någon "miles diesel", nån som testat den?
Kia Sportage 1,7 crdi komfort, cassa vit -13

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

95
Freddan_82 skrev:Kan även tillägga att min 1,7 crdi drog ca 0,2-0,3 l/mil mer med 17" dubbdäck (federal) än med 17" dubbfria (nokian wr). Enligt färddatorn då alltså.

Har exakt samma erfarenhet, Freddan. Noterade i oktober med sommardäck 0,51, med vinterdäck 0,53 nu enligt färdatorn.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

97
Ja, kör motorväg till jobbet T&R totalt 7,4mil. Knappt någon stadstrafik alls att tala om. Ligger alltid precis under 100Km/h på motorvägen och med sexans växel i så ligger varvtalet på strax under 2000 varv. Tror det har mycket med saken att göra.
KIA SPORTAGE 1,7 CRDI EX 2012, Nav-paket, Takfönster fram och bak, Färg Dark Gun Metal

Re: Bränsleförbrukning

98
Lindgren_021 skrev:Någon med en 2.0 AWD bensinare som har några siffror?

Har en sportage 05 .2,7l .den ger mig sömnlösa nätter när jag tänker på förbrukningen,( stadskörning 1,5 ) kör efter konstens alla regler när det gäller att hantera gaspedal. Har bytt sensor-oxygen ,då gick det ner till 1,3 men är så tillbaks igen till 1,5 .Vad byter man ut härnäst ?


knagge 2 sportage 2005 2,7 l bensin
















8

Re: Bränsleförbrukning för Sportage

100
Sportage EX Komf 1.6 2012.
Körde Stockholm-->Oslo förra veckan och tänkte kolla förbrukningen med lite över tillåtna hastigheter.
120väg fick bli 140-160km/h.
90väg blev 100-110km/h.
Då fick jag fram ett snitt på 0.82 enligt färddatorn.

På hemvägen Oslo-->Stockholm körde jag lagligt och fick då snittet 0.72 enl. färddator.

Hade AC inställd på 19'C hela tiden.

Förra bilen (Saab 9-3 SE 2.0t 2001) drog 0.64 på samma sträcka oavsett laglig hastighet eller smått över med samma packning, det enligt mig innebär att 1.6 bensinaren är alldeles för klen för motorvägskörning i en såhär tung bil.
O andra sidan så drog Saaben 1.3 vid stadskörning :lolno: :(
SÅLD - - Sportage 1.6 EX Komfort 2012, Sirius silver. - - SÅLD

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"