Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

#31

Senaste inlägget från föregående sida:

Ja visst är det så att det kan skumma lite och att man inte får i fullt!! Men 13liter skum tror jag inte! :mrgreen:

Fick svar idag av KIA, pratade med ÅF som ringde direkt till KIA, fick svaret att dom visste om att det var så för det är den felmarginalen/säkerhetsmarginalen KIA har! Dom tyckte det va så det skulle vara!! Men hallå en säkerhetsmarginal på 10-13 liter va väll lite väl att ta i!!

Jaja bara att gilla läget antar jag!! Dom hade nån kampanj ute nu om att byta Vakumpump på -11 Sportage! Men inget som rörde mitt problem!! Om många klagar till KIA om problemet så kanske det blir nåt i framtiden!!

Förutom detta så är jag sjukt nöjd med bilen!!! :thumbup: :thumbup:


2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort
Annons

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

#32
TobbeP skrev:Jaja bara att gilla läget antar jag!! Dom hade nån kampanj ute nu om att byta Vakumpump på -11 Sportage! Men inget som rörde mitt problem!! Om många klagar till KIA om problemet så kanske det blir nåt i framtiden!!


Vet du något mer om problemet med vakumpumpen? Vilka motorer gäller detta? Är det ett fabrikationsfel?


/Fredrik

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

#33
Error 11 skrev:
TobbeP skrev:Jaja bara att gilla läget antar jag!! Dom hade nån kampanj ute nu om att byta Vakumpump på -11 Sportage! Men inget som rörde mitt problem!! Om många klagar till KIA om problemet så kanske det blir nåt i framtiden!!


Vet du något mer om problemet med vakumpumpen? Vilka motorer gäller detta? Är det ett fabrikationsfel?


/Fredrik


Tjenna!! Vet ingenting om detta förutom att en här på forumet skrev att han fått en kallelse för byte av vakumpump på sin -11! Kia sa att det låg en kampanj kallelse på vissa chassie nr, inte alla -11 or...

Det är det enda jag vet tyvärr! Tror inte det va nåt allvarligt!

Mvh
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

#34
TobbeP skrev:Ja visst är det så att det kan skumma lite och att man inte får i fullt!! Men 13liter skum tror jag inte! :mrgreen:

Fick svar idag av KIA, pratade med ÅF som ringde direkt till KIA, fick svaret att dom visste om att det var så för det är den felmarginalen/säkerhetsmarginalen KIA har! Dom tyckte det va så det skulle vara!! Men hallå en säkerhetsmarginal på 10-13 liter va väll lite väl att ta i!!

Jaja bara att gilla läget antar jag!! Dom hade nån kampanj ute nu om att byta Vakumpump på -11 Sportage! Men inget som rörde mitt problem!! Om många klagar till KIA om problemet så kanske det blir nåt i framtiden!!

Förutom detta så är jag sjukt nöjd med bilen!!! :thumbup: :thumbup:


Roligt att se att ett sådant forum finns :clap: !

Köpte en Sportage CRDi 1,7 för bara några veckor sedan och upptäckte "felet" med bränslemätaren första gången jag tankade. Hade ca 10-12 liter kvar i tanken när mätaren var nära 0... "Måste fixas", var min första tanke :think: .

Men nu tack vare TobbeP ser jag att det är så det ska vara. STORT TACK till TobbeP :clap:

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

#35
Hej igen i denna tråden!!

Nu har jag tuffat på lite mer med bilen, 450mil nu! Det har börjat hända lite med beräkningen i datorn, mil kvar till tom tank! Som många reagerat på tidigare så visade den ju aldrig mer än typ 70-72mil kvar till tom tank, vid fullt!

Efter att jag hade kört mitt bränslestopp så började det hända saker!! Nu, precis efter tankning visar den 70mil kvar men när jag åkt ett tag så börjar den öka! Den har visat nu i 3 tankar att jag har som max 86mil kvar till tom tank! Det börjar ju iaf likna mer verkligheten! Men endå konstigt då jag körde soppa torsk vid 79mil :eh:
Tanklampan tänds heller inte längre vid 60mil på trippen som den gjort tidigare! Nu tänds den först vid 70-72mil! :thumbup:
Kanske är en viss inkörningsperiod endå! :thumbup: Eller så är lösningen att köra stopp :lol:
Snittet är nere vid 0,6!
Sista tankningen jag gjorde hade jag åkt 74,2mil (datorn sa att jag kunde åka 9,5mil till) och fick i exakt 46liter, det blir ett verkligt snitt på 0,62 så det stämmer fortfarande bra!!

Mvh
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

#36
Har kört 75 mil nu med diesel-1,7:an och färddatorn säger att snittet är 0,66 men verklig förbrukning är 0,88... Nu har jag dragit husvagn och det drar ju mer och motorn är inte inkörd. Men en rackarns stor skillnad på datorn och verkligheten tycker jag. Men det kanske tar några hundra mil innan det kommer rätt? Min Passat 02:a stämmer i princip på centilitern så man är lite bortskämd med det.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

#37
Mikke: Kör du farthållare, den lägger på 0.1l/mil på bensinare varjefall? Det känns lite som om färddatorn bara tittar på hastighetsmätaren/varvräknaren och använder dessa siffror för att beräkna förbrukningen i optimala förhållande i Kias testhall. Dvs den använder inte aktuella förbrukningsiffror från motorn som kan variera pga vägförhållande, däck, vind, dragvikt, etc, ...
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

#38
Niklas skrev:Mikke: Kör du farthållare, den lägger på 0.1l/mil på bensinare varjefall? Det känns lite som om färddatorn bara tittar på hastighetsmätaren/varvräknaren och använder dessa siffror för att beräkna förbrukningen i optimala förhållande i Kias testhall. Dvs den använder inte aktuella förbrukningsiffror från motorn som kan variera pga vägförhållande, däck, vind, dragvikt, etc, ...

Nej, har inte använt farthållaren. Rätt korkat av KIA att ha en sådan funktion i bilen om den inte funkar. Det går ju bevisligen att få det att funka för andra tillverkare. Men när man har avverkat ett antal tankningar så märker man ju hur mycket bilen drar i genomsnitt och då kan man vara sin egen färddator.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Färddatorn vs faktisk bränsleförbrukning

#40
Nu efter 400 mil säger färddator att snittförbrukningen är 0,61 men den uppmätta förbrukningen ligger på 0,66. Det är en helt OK avvikelse tycker jag. Men när lampan för varning för tom tank börjar lysa efter ca 60 mil och färddatorn säger att man har 11 mil kvar till tomt då är det inte lika roligt tycker jag. Vilken ska man tro på? Ingen kanske? Nu vet jag ju att jag kommer minst 75 mil (lågt räknat) så i det här fallet så stämde det med datorn men varningslampan blir man ju knäpp på. Man måste verkligen nollställa trip-mätaren vid tankning och alltid tanka fullt om man vill vara säker.

Lite OT, åkte 140 mil från fre kväll till lördag eftermiddag och man mår inte skit i kroppen efteråt. Det är riktigt bra komfort i dessa jeep-wannabe's! :D
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Annons
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst