Annons
Annons

Re: Förbrukning

2
Min erfarenhet är att skillnader mellan färddatorns medelförbrukning och den reella förbrukningen svajar åt bägge håll. En sak som spelar stor roll är t ex hur mycket bilen går på tomgång mellan tankningarna. Nollställ trippen och låt bilen stå på tomgång några minuter, så har du en Sportage som drar 3 liter milen.... :?
........................................................
Sportage EX CDRi 2,0, man, Cassa White, läder, panoramatak, komfortpaket, SAT-nav.

Re: Förbrukning

3
ThomasCarlen skrev:Min erfarenhet är att skillnader mellan färddatorns medelförbrukning och den reella förbrukningen svajar åt bägge håll. En sak som spelar stor roll är t ex hur mycket bilen går på tomgång mellan tankningarna. Nollställ trippen och låt bilen stå på tomgång några minuter, så har du en Sportage som drar 3 liter milen.... :?
så är det ju med alla bilar. Bilen drar bensin utan att ha rullat några meter vilket i en dator innebär att bensinförbrukningen är skyhög. Så fort du börjar köra sjunker det snabbt igen. Samma sak hände på en Renault Clio vi ägde för några år sedan. Trodde det var hål i tanken, hahaha!
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Förbrukning

4
Hej!
Jag har precis köpt mig en beg KIA Sportage 1,6 (bensin) 2011 som nu har gått 850 mil på 13 månader. Efter den första längre premiärturen till Västerås fr Södertälje så kunde jag notera att den faktiska (egen ber) förbrukningen uppgick till 0,88 (!). Detta på motorleder och motorväg med en stabil marchfart om 80-120 km/h. Är lite besviken nu och undrar om ngn upplevde motsvarande?? Till bilens "försvar" kan nämnas att det denna årstid sitter vinterdäck + att det varit väldigt kallt!

Dock intresserad av att höra erfarenheter från flera 1,6 bensin Sportage ägare.

Re: Förbrukning

5
Min Sportage 1,6-11 skrev:Hej!
Jag har precis köpt mig en beg KIA Sportage 1,6 (bensin) 2011 som nu har gått 850 mil på 13 månader. Efter den första längre premiärturen till Västerås fr Södertälje så kunde jag notera att den faktiska (egen ber) förbrukningen uppgick till 0,88 (!). Detta på motorleder och motorväg med en stabil marchfart om 80-120 km/h. Är lite besviken nu och undrar om ngn upplevde motsvarande?? Till bilens "försvar" kan nämnas att det denna årstid sitter vinterdäck + att det varit väldigt kallt!

Dock intresserad av att höra erfarenheter från flera 1,6 bensin Sportage ägare.
Har en 2.0 och den drar nog närmare 9 på motorväg skulle jag tro. Att en 1,6 drar lika mycket låter osunt men samtidigt så har det ju varit ganska kallt de senaste dagarna vilket jag märkt av på min förbrukning markant.
Kia Rio 1.2 Edition Komfort Svart 2012
Tidigare: Kia Sportage 2.0 AWD Komfort Pearl Black 2011

Re: Förbrukning

6
Uppåt 120km/h så ökar förbrukningen markant i 1.6an......själv skulle jag stanna på 110km/h

Jag kommer med lite siffror bara jag kört lite mer, använder en app där man lägger in när man tankar osv och då får man faktiskt förbrukning. Bilen har gått 180 km sedan i Fredags (hämtade den i Fredags) och nästan bara i stan och enl färddatorn har den dragit 0,84.
16" dubb.

Men jag har märkt att när man kör i stan så ska man helst inte dra den över 2500 i varv om man ska köra snålt.
Man måste växla hela tiden med denna motorn för att kunna köra snålt, jag gillar det då jag kört automat länge och saknat att kunna påverka förbrukning osv.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Mil till tom tank....

7
Denna funktion fungerar inte i min Sportage 1,7 CRDi. Normalt ligger förbrukningen runt 0,6 l/mil. Då jag tankat full tank, 58 l, borde jag ha ca 100 mil till tom tank, men färddatorn visar aldrig mer än 72 mil! När jag efter ett antal mil tankade full tank igen, kunde jag konstatera att det var 14 liter kvar. Färddatorn visade då på 11 mil till tom tank. Är inte förbrukningsberäkningen bättre än så?
Någon mer som har detta problem?

Re: Mil till tom tank....

8
Det är väl bra att det är åt det hållet iaf :angel: . Har inte kört upp en tank ännu men jag jobbar på det :?


Men jag har hört att beräkningen är så bra på kia.


Hade en knasig 9-5 innan som efter att jag åkt några mil på reserven tankade och bara fick i 53-57 liter när tanken var på 70 och reserven 10. VARJE GÅNG. Har slutat titta på kvar till tom tank för jag tycker det är lika illa på alla bilar.
Farsans NYA audi är likadan felar en hel del faktiskt.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Förbrukning

9
Vår 2.0l bensin manuell drar 0.99l/mil vid blandad körning. Det lustiga är att vi fick låna en 2.0l diesel automat av bilfirman då vi lämnat in vår och denna nya drar också 0.99l/mil. Det är ungefär 0.2-0.25 mer än vår Opel Zafira och jag börjar undra om det aldrig kommer sjunka. Trodde först det var de första milen men nu har den rullat 100-200 mil och det ligger kvar precis under litern milen. Det är ungefär samma förbrukning som min gamla Impreza (2.0l 4wd turbo).

Har dock inte dubbelkollat hurvida detta faktiskt stämmer men jag för protokoll på förbrukningen vid varje tankning för att se om det ändrar sig allt eftersom.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-
Skriv svar

Återgå till "Förbrukning och drivmedel"