Re: Vad har du för däcktryck?
Postat: 07 aug 2013, 18:48
2,6 Bar
Inofficiellt forum för bilmärket Kia i Sverige | Diskutera om din Niro, Sportage, Ceed och mycket annat!
http://kiacarclub.se/
Klart att du sparar bränsle på övertryck i däcket då det rundar till sig, dock får du längre brosmsträcka (framförallt i blött väglag) och förbrukar däcken fortare då de slits på en mindre yta.DavidB skrev:Kollade in Lufttryck.se och den var inget vidare
Som sagt så tål moderna däck mycket högre tryck än så, 2,2 var rek för min bil, jag kör 2.8 och sparar mycket bränsle på det med däckat varken förlorar grepp eller slitstyrka på det.
Det jag försöker säga är att moderna däck klarar högre lufttryck utan att ändra formen, det var många år sedan kvalitets däck fick mycket stabilare och hårdare stommar vilket gör att man kan ha högre tryck samtidigt som alla däckets egenskaper bibehålls. Jag har en tabell jag går efter och den kommer jag fortsätta följa. Som sagt man spar rätt mycket bränsle på det utan att äventyra säkerhet eller slitage.Triangli skrev:Klart att du sparar bränsle på övertryck i däcket då det rundar till sig, dock får du längre brosmsträcka (framförallt i blött väglag) och förbrukar däcken fortare då de slits på en mindre yta.DavidB skrev:Kollade in Lufttryck.se och den var inget vidare
Som sagt så tål moderna däck mycket högre tryck än så, 2,2 var rek för min bil, jag kör 2.8 och sparar mycket bränsle på det med däckat varken förlorar grepp eller slitstyrka på det.
/Triangli
Det är mycket möjligt att du har rätt i hur däcken beter sig och att de är bättre på att hålla formen, dock så är det fysisk omöjligt att du kan få minskat motstånd (det som gör att din bil rullar lättare och minskar din soppa förbrukning) utan att ytan som däcket har mot asfallten är mindre.DavidB skrev:Det jag försöker säga är att moderna däck klarar högre lufttryck utan att ändra formen, det var många år sedan kvalitets däck fick mycket stabilare och hårdare stommar vilket gör att man kan ha högre tryck samtidigt som alla däckets egenskaper bibehålls. Jag har en tabell jag går efter och den kommer jag fortsätta följa. Som sagt man spar rätt mycket bränsle på det utan att äventyra säkerhet eller slitage.Triangli skrev:Klart att du sparar bränsle på övertryck i däcket då det rundar till sig, dock får du längre brosmsträcka (framförallt i blött väglag) och förbrukar däcken fortare då de slits på en mindre yta.DavidB skrev:Kollade in Lufttryck.se och den var inget vidare
Som sagt så tål moderna däck mycket högre tryck än så, 2,2 var rek för min bil, jag kör 2.8 och sparar mycket bränsle på det med däckat varken förlorar grepp eller slitstyrka på det.
/Triangli
Det låter ju faktiskt som du har en poäng därTriangli skrev:Det är mycket möjligt att du har rätt i hur däcken beter sig och att de är bättre på att hålla formen, dock så är det fysisk omöjligt att du kan få minskat motstånd (det som gör att din bil rullar lättare och minskar din soppa förbrukning) utan att ytan som däcket har mot asfallten är mindre.DavidB skrev:Det jag försöker säga är att moderna däck klarar högre lufttryck utan att ändra formen, det var många år sedan kvalitets däck fick mycket stabilare och hårdare stommar vilket gör att man kan ha högre tryck samtidigt som alla däckets egenskaper bibehålls. Jag har en tabell jag går efter och den kommer jag fortsätta följa. Som sagt man spar rätt mycket bränsle på det utan att äventyra säkerhet eller slitage.Triangli skrev:
Klart att du sparar bränsle på övertryck i däcket då det rundar till sig, dock får du längre brosmsträcka (framförallt i blött väglag) och förbrukar däcken fortare då de slits på en mindre yta.
/Triangli
Dvs du får minskat motstånd när mindre friktion mot asfallten förekommer. Mindre motstånd innebär att du får sämre grepp och längre bromssträckor men att bilen rullar lättare, det ger dig lägre förbrukning av bränsle...
Har du lyckats bibehålla samma grepp och bromssträcka samtidigt som du har minskat förbrukningen (dvs motståndet) så har du lyckats bryta mot naturlagarna....
/Triangli
Ps.
Man kan inte ha kakan och äta upp den... Man kan inte skapa energi, energi omvandlas
Tjena. Var däcken slut i ytterkant eller i cerntrumbanan (mitten).Knorren skrev:Lite OT:
Backdäcken är tvärslut på Sportagen, medan framdäcken är jättefräscha....
Har fått göra några hjulinställningar på garantin och nu i veckan var vi tvungna att lämna in igen för bilen "kastade" i sidled om man körde på ojämnheter...
Jag är inte alls nöjd med att backdäcken är tvärslut efter två somrars körning och det måste ju ha att göra med bakvagnsinställningen och dom problemen?!
Verkar som att KIA har nåt konstruktionsproblem, många som har en mer eller mindre svajig Sportage vad man har läst.Knorren skrev:Lite OT:
Backdäcken är tvärslut på Sportagen, medan framdäcken är jättefräscha....
Har fått göra några hjulinställningar på garantin och nu i veckan var vi tvungna att lämna in igen för bilen "kastade" i sidled om man körde på ojämnheter...
Jag är inte alls nöjd med att backdäcken är tvärslut efter två somrars körning och det måste ju ha att göra med bakvagnsinställningen och dom problemen?!