Re: Vad har du för däcktryck?

#11

Senaste inlägget från föregående sida:

Kollade in Lufttryck.se och den var inget vidare :thumbdown:

Som sagt så tål moderna däck mycket högre tryck än så, 2,2 var rek för min bil, jag kör 2.8 och sparar mycket bränsle på det med däckat varken förlorar grepp eller slitstyrka på det. :)


Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Re: Vad har du för däcktryck?

#13
DavidB skrev:Kollade in Lufttryck.se och den var inget vidare :thumbdown:

Som sagt så tål moderna däck mycket högre tryck än så, 2,2 var rek för min bil, jag kör 2.8 och sparar mycket bränsle på det med däckat varken förlorar grepp eller slitstyrka på det. :)


Klart att du sparar bränsle på övertryck i däcket då det rundar till sig, dock får du längre brosmsträcka (framförallt i blött väglag) och förbrukar däcken fortare då de slits på en mindre yta.

/Triangli

Vad har du för däcktryck?

#14
Triangli skrev:
DavidB skrev:Kollade in Lufttryck.se och den var inget vidare :thumbdown:

Som sagt så tål moderna däck mycket högre tryck än så, 2,2 var rek för min bil, jag kör 2.8 och sparar mycket bränsle på det med däckat varken förlorar grepp eller slitstyrka på det. :)


Klart att du sparar bränsle på övertryck i däcket då det rundar till sig, dock får du längre brosmsträcka (framförallt i blött väglag) och förbrukar däcken fortare då de slits på en mindre yta.

/Triangli


Det jag försöker säga är att moderna däck klarar högre lufttryck utan att ändra formen, det var många år sedan kvalitets däck fick mycket stabilare och hårdare stommar vilket gör att man kan ha högre tryck samtidigt som alla däckets egenskaper bibehålls. Jag har en tabell jag går efter och den kommer jag fortsätta följa. Som sagt man spar rätt mycket bränsle på det utan att äventyra säkerhet eller slitage. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Vad har du för däcktryck?

#15
DavidB skrev:
Triangli skrev:
DavidB skrev:Kollade in Lufttryck.se och den var inget vidare :thumbdown:

Som sagt så tål moderna däck mycket högre tryck än så, 2,2 var rek för min bil, jag kör 2.8 och sparar mycket bränsle på det med däckat varken förlorar grepp eller slitstyrka på det. :)


Klart att du sparar bränsle på övertryck i däcket då det rundar till sig, dock får du längre brosmsträcka (framförallt i blött väglag) och förbrukar däcken fortare då de slits på en mindre yta.

/Triangli


Det jag försöker säga är att moderna däck klarar högre lufttryck utan att ändra formen, det var många år sedan kvalitets däck fick mycket stabilare och hårdare stommar vilket gör att man kan ha högre tryck samtidigt som alla däckets egenskaper bibehålls. Jag har en tabell jag går efter och den kommer jag fortsätta följa. Som sagt man spar rätt mycket bränsle på det utan att äventyra säkerhet eller slitage. :)


Det är mycket möjligt att du har rätt i hur däcken beter sig och att de är bättre på att hålla formen, dock så är det fysisk omöjligt att du kan få minskat motstånd (det som gör att din bil rullar lättare och minskar din soppa förbrukning) utan att ytan som däcket har mot asfallten är mindre.

Dvs du får minskat motstånd när mindre friktion mot asfallten förekommer. Mindre motstånd innebär att du får sämre grepp och längre bromssträckor men att bilen rullar lättare, det ger dig lägre förbrukning av bränsle...

Har du lyckats bibehålla samma grepp och bromssträcka samtidigt som du har minskat förbrukningen (dvs motståndet) så har du lyckats bryta mot naturlagarna.... :P

/Triangli

Ps.
Man kan inte ha kakan och äta upp den... Man kan inte skapa energi, energi omvandlas

Vad har du för däcktryck?

#16
Lite OT:
Backdäcken är tvärslut på Sportagen, medan framdäcken är jättefräscha....
Har fått göra några hjulinställningar på garantin och nu i veckan var vi tvungna att lämna in igen för bilen "kastade" i sidled om man körde på ojämnheter...
Jag är inte alls nöjd med att backdäcken är tvärslut efter två somrars körning och det måste ju ha att göra med bakvagnsinställningen och dom problemen?!

Vad har du för däcktryck?

#17
Triangli skrev:
DavidB skrev:
Triangli skrev:[quote="DavidB"]Kollade in Lufttryck.se och den var inget vidare :thumbdown:

Som sagt så tål moderna däck mycket högre tryck än så, 2,2 var rek för min bil, jag kör 2.8 och sparar mycket bränsle på det med däckat varken förlorar grepp eller slitstyrka på det. :)


Klart att du sparar bränsle på övertryck i däcket då det rundar till sig, dock får du längre brosmsträcka (framförallt i blött väglag) och förbrukar däcken fortare då de slits på en mindre yta.

/Triangli


Det jag försöker säga är att moderna däck klarar högre lufttryck utan att ändra formen, det var många år sedan kvalitets däck fick mycket stabilare och hårdare stommar vilket gör att man kan ha högre tryck samtidigt som alla däckets egenskaper bibehålls. Jag har en tabell jag går efter och den kommer jag fortsätta följa. Som sagt man spar rätt mycket bränsle på det utan att äventyra säkerhet eller slitage. :)


Det är mycket möjligt att du har rätt i hur däcken beter sig och att de är bättre på att hålla formen, dock så är det fysisk omöjligt att du kan få minskat motstånd (det som gör att din bil rullar lättare och minskar din soppa förbrukning) utan att ytan som däcket har mot asfallten är mindre.

Dvs du får minskat motstånd när mindre friktion mot asfallten förekommer. Mindre motstånd innebär att du får sämre grepp och längre bromssträckor men att bilen rullar lättare, det ger dig lägre förbrukning av bränsle...

Har du lyckats bibehålla samma grepp och bromssträcka samtidigt som du har minskat förbrukningen (dvs motståndet) så har du lyckats bryta mot naturlagarna.... :P

/Triangli

Ps.
Man kan inte ha kakan och äta upp den... Man kan inte skapa energi, energi omvandlas[/quote]

Det låter ju faktiskt som du har en poäng där :lol:

Men jag tror ändå att typ 2.1 ( som det står i boken)bar är för lågt och på gränsen för lite och då blir ju motståndet större. Ligger man för nära den nedre gränsen eller under så ökar motståndet samtidigt som greppet blir sämre likaså bromssträcka. Sedan om man ligger med marginal så ändras ju inte däckets egenskaper om tex familjen hoppar in med sin packning och åker med i bland ;)

Så visst jag tror man tjänar lite droppar om man har tex 2,8 ist för 2,1 i däcken :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Vad har du för däcktryck?

#18
Knorren skrev:Lite OT:
Backdäcken är tvärslut på Sportagen, medan framdäcken är jättefräscha....
Har fått göra några hjulinställningar på garantin och nu i veckan var vi tvungna att lämna in igen för bilen "kastade" i sidled om man körde på ojämnheter...
Jag är inte alls nöjd med att backdäcken är tvärslut efter två somrars körning och det måste ju ha att göra med bakvagnsinställningen och dom problemen?!


Tjena. Var däcken slut i ytterkant eller i cerntrumbanan (mitten).

/Triangli

Re: Vad har du för däcktryck?

#19
Knorren skrev:Lite OT:
Backdäcken är tvärslut på Sportagen, medan framdäcken är jättefräscha....
Har fått göra några hjulinställningar på garantin och nu i veckan var vi tvungna att lämna in igen för bilen "kastade" i sidled om man körde på ojämnheter...
Jag är inte alls nöjd med att backdäcken är tvärslut efter två somrars körning och det måste ju ha att göra med bakvagnsinställningen och dom problemen?!


Verkar som att KIA har nåt konstruktionsproblem, många som har en mer eller mindre svajig Sportage vad man har läst.

Har du 4wd eller 2wd? Orginal fälgar 17" eller större?

Blir bilen svajig och typ glider i sidled när man kör över kanter och ojämnheter så brukar det vara krängningshämmare, bussningar eller stötdämparna som det är fel på. Som en gammal SAAB 9-5 ägare känns det igen då speciellt kombin äter bakvagnsbussningar vilket kunde ge exakt dessa problem. Dåliga bussningar kan även få hjulvinklarna ur balans och då ökar även slitaget på däcken. Iofs så dröjde det mellan 6000-8000 på Saabarna innan bussningrana var slut.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst