Annons

Vad har du för däcktryck?

1
Hej!

Har precis köpt en Kia Sportage -13 med 17" originalfälgar och 225/60R17 Hankookdäck. Vet inte riktigt vad jag skall ha för däcktryck, Kia rekommenderar ju ett visst däcktryck men tidigare erfarenhet av andra bilmärken gör att jag gärna vill trycka i lite mer luft i däcken. Så min fråga till er är alltså, vad kör du med för däcktryck?

Går bra att svara i enheterna Bar, Kpa eller Psi...

Mvh, Lasse

P.S. Jag avvaktar med mitt eget tryck för att inte påverka opinionen... D.S.
-------------------------------------
Kia Sportage Komfort 1,7 CRDi -13
Annons

Re: Vad har du för däcktryck?

6
DavidB skrev:3kg kan du köra utan att skämmas :)
3bar skulle det vara sorry :geek:

Rekommenderat tryck i 17" ligger mellan 2,8-3,1bar och själv har jag kört 3bar då i mina 17"

Nu på nya bilen har jag 205. 16" och då kör jag 2.8bar
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Vad har du för däcktryck?

8
DavidB skrev:
DavidB skrev:3kg kan du köra utan att skämmas :)
3bar skulle det vara sorry :geek:

Rekommenderat tryck i 17" ligger mellan 2,8-3,1bar och själv har jag kört 3bar då i mina 17"

Nu på nya bilen har jag 205. 16" och då kör jag 2.8bar
Tack för alla svar. Kör just nu på 2,9 bar men trycker nog i 0,1 till så blir det jämnt och bra... ;)
-------------------------------------
Kia Sportage Komfort 1,7 CRDi -13

Re: Vad har du för däcktryck?

9
LexVer skrev:Hej!

Har precis köpt en Kia Sportage -13 med 17" originalfälgar och 225/60R17 Hankookdäck. Vet inte riktigt vad jag skall ha för däcktryck, Kia rekommenderar ju ett visst däcktryck men tidigare erfarenhet av andra bilmärken gör att jag gärna vill trycka i lite mer luft i däcken. Så min fråga till er är alltså, vad kör du med för däcktryck?

Går bra att svara i enheterna Bar, Kpa eller Psi...

Mvh, Lasse

P.S. Jag avvaktar med mitt eget tryck för att inte påverka opinionen... D.S.
jag rullar på 2,5.

Generellt så ska du kolla hur mycket tungt du åker med och fylla på med luft vid behov, sen kan också olika motor alternativ påverka iom 4x4 och tyngre motorer m.m.

tips är att kolla t.ex lufttryck.se

/Triangli

Re: Vad har du för däcktryck?

10
Kollade in Lufttryck.se och den var inget vidare :thumbdown:

Som sagt så tål moderna däck mycket högre tryck än så, 2,2 var rek för min bil, jag kör 2.8 och sparar mycket bränsle på det med däckat varken förlorar grepp eller slitstyrka på det. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"