Annons

19 tums fälgar

1
har nu kollat på 19 tums fälgar till kian men ett litet frågetecken, får man på 250/40-19 / 245/45-19 utan att det kommer skrapa när man svänger skrapt? tror ET måttet va 42 och orginal är nog på 35 men hur stor skillnad är det egenlitgen ?
Annons

Re: 19 tums fälgar

4
Sen handlar det ju inte bara om ET ifall det kommer skrapa eller inte. En 19" fälg är ju sällan 7" bred utan snarare 8-9". En ökning på 2" är ju trots allt ca 5cm och det är inte lite. Detta kan självklart justeras med ett lägre ET än Kias fälgar som ligger på 40.5. Två saker du behöver tänka på är:

1) Däck och fälg får inte sticka ut utanför hjulhuset för bilar med helbilsgodkännande (1997-). Däcken får inte heller ta i skärmkanter eller innerskärmen.

2) Origialfälgarna ger viss blästring av sidorna så monterar du fälgar och däck som sticker ut minsta lilla mer lär få stora konsekvenser för lacken på sidorna av bilen. Detta kan till viss mån lösas med extra stänkskydd som sticker ut utanför bilen mer än vad originalstänkskydden gör. Hör av dig om du är intresserad av detta så hjälper jag dig med en uppsättning.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: 19 tums fälgar

8
Alien skrev:Har haft lika stora problem och inte hittat någon fälg som känns riktigt rätt. Så jag kommer köra på Kias 18"are.
Som passar bilen galet bra.

Undrar om Rickard80 har låsbult på sina :mrgreen: :wave: :shh: :silent:


Frågan är väl hur komforten blir med riktigt stora fälgar, man behöver nog klämma på ganska mycket gummi.
Ska bli intressant att se hur mycket ljud som försvinner när man får på sommardäcken kontra dubbdäck.

Han på garaget som kör 22" har 245/30-22" på sina däck. i mina ögon både för låg profil och för smala.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: 19 tums fälgar

10
rässersportage skrev:har nu kollat på 19 tums fälgar till kian men ett litet frågetecken, får man på 250/40-19 / 245/45-19 utan att det kommer skrapa när man svänger skrapt? tror ET måttet va 42 och orginal är nog på 35 men hur stor skillnad är det egenlitgen ?
Har till slut bestämt mej för original 18". om man ökar tumen kommer stensprutet direkt eftersom de blir bredare också, för min del tycker jag att garantin är mera värd än en omgång 19". Original 18" har måttet 7"bred och ET 40,5.
Hämtade bilen efter lackkonservering igår 8-) ganska nöjd nu.
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"