Eftermonterad ljudprocrssor har senaste tiden börjat spöka genom att den slår på sig själv och aktiverar slutstegen som är kopplade till den. Slutresultatet är dött batteri när man kommer ut till bilen.
Strömmen till remote som triggar igång processorn är tagen från ciggaretttändaruttaget i bak. Strömmen till det uttaget går ju igång när man vrider på tändningen så för mig känns det som om det skulle vara okej.
Var i kontakt med försäljaren av processorn (Audison Bit one) och han skrev att CAN-bus kunde ha med problemet att göra.
Någon här som vet om bilen själv kopplar på strömmen någon gång till cigarettändaruttagen utan att tändningen vrids på?
Annons
Re: Remote från ”cigarettändaruttaget”?
2Ström finns i radioläge och tändning.
Kommer från säkring F33 (20A) som matar både främre och bakre uttag via SJB (Smart Junction Box) "den inre säkringscentralen vid vänster knäskål"
Är således ingen ström i övrigt (om det inte är något fel på SJB eller BCM som kan orsaka strömpåsläpp)
Kommer från säkring F33 (20A) som matar både främre och bakre uttag via SJB (Smart Junction Box) "den inre säkringscentralen vid vänster knäskål"
Är således ingen ström i övrigt (om det inte är något fel på SJB eller BCM som kan orsaka strömpåsläpp)
Re: Remote från ”cigarettändaruttaget”?
3Du är en klippa! Som vanligt ringer man till Kia i Uppsala som varken kan eller har ngn större lust att engagera sig. Då är det antagligen ngt med ljudprocessorn som spökar. Det har ju som sagt var fungerat ett par månader utan några som helst problem.HellboyElvis skrev:Ström finns i radioläge och tändning.
Kommer från säkring F33 (20A) som matar både främre och bakre uttag via SJB (Smart Junction Box) "den inre säkringscentralen vid vänster knäskål"
Är således ingen ström i övrigt (om det inte är något fel på SJB eller BCM som kan orsaka strömpåsläpp)
Re: Remote från ”cigarettändaruttaget”?
4Jag har en aktiv bas i bagaget på min Ceed, tar strömmen från detta uttag (under skyddskåporna. När jag vrider om tändningen hoppar bas och slutsteg igång. Det är ett modernt steg från Gaz som inte kräver 8 kvadratmillimeter utan det går fint med detta uttag...Aqua skrev:Eftermonterad ljudprocrssor har senaste tiden börjat spöka genom att den slår på sig själv och aktiverar slutstegen som är kopplade till den. Slutresultatet är dött batteri när man kommer ut till bilen.
Strömmen till remote som triggar igång processorn är tagen från ciggaretttändaruttaget i bak. Strömmen till det uttaget går ju igång när man vrider på tändningen så för mig känns det som om det skulle vara okej.
Var i kontakt med försäljaren av processorn (Audison Bit one) och han skrev att CAN-bus kunde ha med problemet att göra.
Någon här som vet om bilen själv kopplar på strömmen någon gång till cigarettändaruttagen utan att tändningen vrids på?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Re: Remote från ”cigarettändaruttaget”?
5Har du länk till det slutsteget?Ronnie skrev:Jag har en aktiv bas i bagaget på min Ceed, tar strömmen från detta uttag (under skyddskåporna. När jag vrider om tändningen hoppar bas och slutsteg igång. Det är ett modernt steg från Gaz som inte kräver 8 kvadratmillimeter utan det går fint med detta uttag...Aqua skrev:Eftermonterad ljudprocrssor har senaste tiden börjat spöka genom att den slår på sig själv och aktiverar slutstegen som är kopplade till den. Slutresultatet är dött batteri när man kommer ut till bilen.
Strömmen till remote som triggar igång processorn är tagen från ciggaretttändaruttaget i bak. Strömmen till det uttaget går ju igång när man vrider på tändningen så för mig känns det som om det skulle vara okej.
Var i kontakt med försäljaren av processorn (Audison Bit one) och han skrev att CAN-bus kunde ha med problemet att göra.
Någon här som vet om bilen själv kopplar på strömmen någon gång till cigarettändaruttagen utan att tändningen vrids på?
Vart tog du ljudsignalenerna från?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: Remote från ”cigarettändaruttaget”?
6Det är en Gaz aktiv bas av bandpasstyp. Tog signalen (hög) från dörrhögtalaren vä. bakTorgskräck skrev:Har du länk till det slutsteget?Ronnie skrev:Jag har en aktiv bas i bagaget på min Ceed, tar strömmen från detta uttag (under skyddskåporna. När jag vrider om tändningen hoppar bas och slutsteg igång. Det är ett modernt steg från Gaz som inte kräver 8 kvadratmillimeter utan det går fint med detta uttag...Aqua skrev:Eftermonterad ljudprocrssor har senaste tiden börjat spöka genom att den slår på sig själv och aktiverar slutstegen som är kopplade till den. Slutresultatet är dött batteri när man kommer ut till bilen.
Strömmen till remote som triggar igång processorn är tagen från ciggaretttändaruttaget i bak. Strömmen till det uttaget går ju igång när man vrider på tändningen så för mig känns det som om det skulle vara okej.
Var i kontakt med försäljaren av processorn (Audison Bit one) och han skrev att CAN-bus kunde ha med problemet att göra.
Någon här som vet om bilen själv kopplar på strömmen någon gång till cigarettändaruttagen utan att tändningen vrids på?
Vart tog du ljudsignalenerna från?
Denna högtalare m inbyggt slutsteg https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs8- ... slada.html
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Re: Remote från ”cigarettändaruttaget”?
7Ber om ursäkt för sent svar. Har inte varit inloggad på ett tag.Torgskräck skrev:Har du länk till det slutsteget?Ronnie skrev:Jag har en aktiv bas i bagaget på min Ceed, tar strömmen från detta uttag (under skyddskåporna. När jag vrider om tändningen hoppar bas och slutsteg igång. Det är ett modernt steg från Gaz som inte kräver 8 kvadratmillimeter utan det går fint med detta uttag...Aqua skrev:Eftermonterad ljudprocrssor har senaste tiden börjat spöka genom att den slår på sig själv och aktiverar slutstegen som är kopplade till den. Slutresultatet är dött batteri när man kommer ut till bilen.
Strömmen till remote som triggar igång processorn är tagen från ciggaretttändaruttaget i bak. Strömmen till det uttaget går ju igång när man vrider på tändningen så för mig känns det som om det skulle vara okej.
Var i kontakt med försäljaren av processorn (Audison Bit one) och han skrev att CAN-bus kunde ha med problemet att göra.
Någon här som vet om bilen själv kopplar på strömmen någon gång till cigarettändaruttagen utan att tändningen vrids på?
Vart tog du ljudsignalenerna från?
Har en Audison BitOne ljudprocessor monterad tillsammans med 2 stycken Rockford Fosgate steg (P600X4, P1000X1bd). Ena steget driver nya högtalarna i dörrarna fram och bak samt ett steg som driver baslådan (Rockford p3-2x10). Tog lite tid att luska ut, men det visar sig vara så att ljudprocessorn kan starta sig själv på vissa bilmodeller om man kopplar in det på högnivåutgångarna ut från Kia's originalsteg vilket jag gjort. Det man kan göra är att ta bort en bygel i ljudprocessorn som då avaktiverar automatiskt start eller så låter man bli att koppla in högnivå på kanal 1 i ljudprocessorn. Då ska man slippa problemet med att processorn ofrivilligt startar sig själv och stegen och drar slut på batteriet.