Annons
Annons

Re: Vad är detta för en märklig låda ovanpå originalsteget i Kia Sportage 2015

6
Den bilförsäljare som "kan" sin bil är idag mycket ovanlig och de personer som kunden möter hos verkstaden kallas "kundmottagare", men fungerar oftast i praktiken endast som "tidsbokare".
Som kund är det inte svårt att vara mer kunnig än dessa yrkesgrupper.
De som kan mer (men som knappast ens dom har full koll på uppdateringar o dyl) är mekanikerna, men bilföretaget ser oftast inte med blida ögon att kunderna ränner in på verkstaden...... Har man god kontakt med sin verkstad och denna inte tillhör en biljätte är det en annan sak.......

Google och forum som vårt kan vara en guldgruva, speciellt när en kunnig mekaniker smyger sig in i leden av användare . Ingen nämnd och ingen glömd ;-)

Själv deltar jag aktivt även i ett tyskt Niroforum, där det på tyskt vis finns massor av mycket kompetenta människor med mycket kunskap och som glatt delar med sig av sin kunskap! Är även med i ett UK-forum, men där råder begravningsstämning ;-)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Vad är detta för en märklig låda ovanpå originalsteget i Kia Sportage 2015

7
kiagubbe skrev:Den bilförsäljare som "kan" sin bil är idag mycket ovanlig och de personer som kunden möter hos verkstaden kallas "kundmottagare", men fungerar oftast i praktiken endast som "tidsbokare".
Som kund är det inte svårt att vara mer kunnig än dessa yrkesgrupper.
De som kan mer (men som knappast ens dom har full koll på uppdateringar o dyl) är mekanikerna, men bilföretaget ser oftast inte med blida ögon att kunderna ränner in på verkstaden...... Har man god kontakt med sin verkstad och denna inte tillhör en biljätte är det en annan sak.......

Google och forum som vårt kan vara en guldgruva, speciellt när en kunnig mekaniker smyger sig in i leden av användare . Ingen nämnd och ingen glömd ;-)

Själv deltar jag aktivt även i ett tyskt Niroforum, där det på tyskt vis finns massor av mycket kompetenta människor med mycket kunskap och som glatt delar med sig av sin kunskap! Är även med i ett UK-forum, men där råder begravningsstämning ;-)
Jag håller fullständigt med. Ofta klarar man sig långt med Internet och jag brukar försöka läsa på så mycket som möjligt innan man påbörjar något projekt. Dock så blir man lite förvånad över att personer man frågar på Kiaverkstaden inte har intresse ens att söka rätt information när de inte är säkra på sin sak. Lättast verkar vara att slänga ur sig standardsvar. När man sedan kontaktar Kia's huvudkontor så går det bra att få fram delar man frågar efter tidigare. Kan ju i och för sig vara någon specialdel som verkstaden inte känner till.

Re: Vad är detta för en märklig låda ovanpå originalsteget i Kia Sportage 2015

9
kiagubbe skrev:
Aqua skrev:När man sedan kontaktar Kia's huvudkontor så går det bra att få fram delar man frågar efter tidigare.
Hur lyckades du med det? Den allmänna meningen här är nog annars att det är näst intill omöjligt att få kontakt med KIA centralt.......
Kan ju haft tur, men de svarade snällt att det skulle kontrollera vidare. Sedan fick jag till svar att Kiaverkstaden skulle återkomma till mig och då fanns kontakten att hämta.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"