Annons

Få in fartkameror i navigatorn

1
Min Sportage är från 14 med inbyggd navigator. Verkar som programvaran är från Navteq (Nu Here) som är en av de stora inom fordons navigation och digitala kartor. Men den saknar funktionen varning för fartkameror vilket förvånar mig mycket på denna förövrigt mycket välutrustade GPS lösning. Har KIA valt bort funktionen från Navteq/Here av någon princip ? Någon som hittat en lösning på detta? Min normala lösa TomTom Live Go 825 har självklart stöd för fartkameror ,men det känns taffligt att sätta upp den parallellt med den inbyggda navigatorn.


Länk till Here ( Navteq tydligen uppköpt) :https://here.com/en/industries/automoti ... fotainment
Annons

Re: Få in fartkameror i navigatorn

4
PeFo54 skrev:Min Sportage är från 14 med inbyggd navigator. Verkar som programvaran är från Navteq (Nu Here) som är en av de stora inom fordons navigation och digitala kartor. Men den saknar funktionen varning för fartkameror vilket förvånar mig mycket på denna förövrigt mycket välutrustade GPS lösning. Har KIA valt bort funktionen från Navteq/Here av någon princip ? Någon som hittat en lösning på detta? Min normala lösa TomTom Live Go 825 har självklart stöd för fartkameror ,men det känns taffligt att sätta upp den parallellt med den inbyggda navigatorn.


Länk till Here ( Navteq tydligen uppköpt) :https://here.com/en/industries/automoti ... fotainment
Följer med intresse. Har också funderat på varför inte kamerorna finns med som standard.

Re: Få in fartkameror i navigatorn

5
Aqua skrev:
PeFo54 skrev:Min Sportage är från 14 med inbyggd navigator. Verkar som programvaran är från Navteq (Nu Here) som är en av de stora inom fordons navigation och digitala kartor. Men den saknar funktionen varning för fartkameror vilket förvånar mig mycket på denna förövrigt mycket välutrustade GPS lösning. Har KIA valt bort funktionen från Navteq/Here av någon princip ? Någon som hittat en lösning på detta? Min normala lösa TomTom Live Go 825 har självklart stöd för fartkameror ,men det känns taffligt att sätta upp den parallellt med den inbyggda navigatorn.


Länk till Here ( Navteq tydligen uppköpt) :https://here.com/en/industries/automoti ... fotainment
Följer med intresse. Har också funderat på varför inte kamerorna finns med som standard.
Inte tillåtna i alla länder, så det är väl därför som de inte finns som standard och TomTom/Kia vill väl gå med ryggen fri ;)
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Få in fartkameror i navigatorn

6
Jag talade med säljaren av bilen igår då jag bara haft den några dagar och han påstår att den inte klarar fartkameror. Undrar just om det är samma mjukvara som finns i den nya Niro och min som är från 2014. Jag har inte sett något om wifi eller mobil hotspot någonstans i min setup , inte heller i bruksanvisningen. Men har någon ett bra förslag hur göra få det dem är jag tacksam.

Re: Få in fartkameror i navigatorn

7
PeFo54 skrev:Jag talade med säljaren av bilen igår då jag bara haft den några dagar och han påstår att den inte klarar fartkameror. Undrar just om det är samma mjukvara som finns i den nya Niro och min som är från 2014. Jag har inte sett något om wifi eller mobil hotspot någonstans i min setup , inte heller i bruksanvisningen. Men har någon ett bra förslag hur göra få det dem är jag tacksam.
Tror inte att möjligheten finns att använda sin telefon som hotspot för den här navigatorn/stereon så att den kan skicka information till navigeringsprogrammet om hastighetskameror. Har inte heller sett den möjligheten utan det enda man kan göra är att välja att köra med blåtand via telefonen. Skulle vara om det går att få in kameror i samband med senaste uppgraderingen av mjukvaran möjligtvis.

Re: Få in fartkameror i navigatorn

10
PeFo54 skrev:Jag talade med säljaren av bilen igår då jag bara haft den några dagar och han påstår att den inte klarar fartkameror. Undrar just om det är samma mjukvara som finns i den nya Niro och min som är från 2014. Jag har inte sett något om wifi eller mobil hotspot någonstans i min setup , inte heller i bruksanvisningen. Men har någon ett bra förslag hur göra få det dem är jag tacksam.
Nej, mjukvarorna (och hårdvarorna) skiljer sig drastiskt. Din Sportage har AVN 1.5 , Niro har iAVN och däremellan kommer minst 2 varianter
1.5 har inte mobil hotspot mig veterligen, och kan heller inte få det.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"