Annons

Automatväxellådan hänger sig

1
Har köpt en splitter ny Sportage där växellådan krånglar. Det är en automatlåda.
Redan efter några 100 meter när jag hämtade bilen tyckte jag att växellådan uppförde sig konstigt. Den liksom rusade till innan den hittade nästa växel vid ett tillfälle. Jag noterade men brydde mig sedan inte så mycket. Samma sak har hänt vid några tillfällen efter detta.
Efter några dagar då jag körde med farthållaren i ca 100 km/h och sedan bromsade in vid en korsning till ca 20 km/h och sedan accelererade upp till ca 70 km/h för att sedan trycka på farthållarens minnesknapp upptäckte jag att när bilen kommit upp i 100 km/h låg varvet väldigt högt, ca 3000 v/m, under ganska lång tid innan det gick ner till normalt, ca 2000 v/m. Jag testade sedan att göra samma sak vid flera tillfällen och av tio tester hände det vid tre tillfällen att den gjorde samma sak. Enda sättet att få den att växla var att slå till växelspaken till "manuellt" och sedan tillbaka igen.
Jag kontaktade verkstaden där jag köpt bilen och de skulle kolla upp den. De ändrade någon inställning och sa att det skulle hjälpa.
Efter bara någon dag gjorde den samma sak igen. Vid detta tillfälle tog jag upp min mobil och filmade hela förloppet. På filmen ser man tydligt att hastigheten är 100 km/h och varvtalet är 3000 varv. Jag slår till växelspaken till "manuellt" och ser att den ligger i 4:e växeln. Den gör detta ända tills jag slår tillbaka växelspaken igen. Då går varvet ner till strax under 2000 varv.
Jag kontaktar verkstaden igen och de ber mig maila filmen till dem. Jag gör detta och blir sedan uppringd av dem och får beskedet att detta fel är jag inte ensam om. De har kontaktat KIA Stockholm, som han uttrycker det, och fått info av dem att det är ett mjukvara/programvara som de har problem med och att de jobbar med det.
Växellådan har också hängt sig vid ett par tillfällen även då jag inte använt farthållaren och minnesknappen.
Skulle vilja säga att jag inte alls är nöjd med växellådan. Hade en lite äldre Sportage innan som inte alls betedde sig konstigt plus att den växlade mycket mjukare. Har kört många andra bilar med automat som växlar betydligt mjukare.
Finns det någon annan som upplevt samma sak med Nya Sportages automatlåda??
Annons

Re: Automatväxellådan hänger sig

3
HellboyElvis skrev:Kom ihåg att detta är ingen automat. Det är en DCT (automatiskt styrd manuell växellåda)
Karaktären på dessa två olika system skiljer sig mycket och går inte att jämföra.
Din lite äldre Sportage hade äkta automat och var mjukare vid igångsättning och växling.
Ok, men för den skull ska väl inte växellådan hänga sig!?!? Oavsett om man kör med farthållare eller inte.

Re: Automatväxellådan hänger sig

5
Har själv precis beställt en ny Sportage GT line, och känner en viss oro när man läser detta,hade stora problem med min Volvo XC 60 2014 som också strula med automatväxellådan och orkade inte fara in och ut från verkstaden,där av byte till Kia som jag bara hört gott om från både vänner som kör kia och på media, hoppas allt löser sig till det bästa för dig och att Kia tar sitt ansvar som ledande i bilgarantier,som dom utlovar,skriv gärna och berätta hur det går,
bästa hälsningar Kajalfred

Re: Automatväxellådan hänger sig

9
Jag hade ett liknande fel med min Optima. Vet inte om det var lådan eller antispinn. Ibland när jag skulle åka iväg så var det som att den frikopplade och varvade uppemot 3-4 tusen varv, sen kändes det som att den ville lägga i en växel och köra iväg men frikopplade igen för att öka varvet ytterligare.

Detta hände ett flertal gånger. Meddelade det till verkstaden och de hade två uppdateringar. En som hade med växlingen att göra och en som hade med panikbroms att göra (vilket jag också tror inte fungerar på min bil, men det är en annan historia). Uppdateringen hjälpte inte såklart och inga felkoder fanns ju så då är det ju inget fel enligt verkstaden. En vecka senare så tog jag mig en runda och skulle spela in vad som hände, och vips så fungerar det som den ska. Antispinn lampan blinkade och rusade inte i varv. Nu väntar jag bara på att det ska hända igen när jag minst anar det.

Hoppas dock att det inte händer igen.



Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"