Annons

Navigatorn kan inte läsa kartan...

1
Har en Sportage 2015 med Infinitystereon och navigator. Det här måste vara en av marknadens sämsta navigeringsprogram. Har för två veckor fått senaste uppdateringen så allt borde ju vara frid och fröjd. Men den är ju helt korkad! Några exempel:
Står på Sveavägen i Stockholm och slår in att jag ska till Globen. Vad visar navigatorn för väg? Jo, åk till Frihamnen, ta en båt till Mariehamn, ta en ny båt till kajen där Viking/Birka lägger till och sen upp till Globen. Skulle ta typ 30 timmar att komma fram.
Nästa exempel är att jag står straxt norr om Göteborg och slår in att jag ska till Lökken i Danmark. Navigatorn säger åk till Malmö, sen över Lilla- och Stora Bält och sedan upp till Lökken. Vi tänkte oss att åka med Stena från Göteborg till Freerikshavn, typ en fjärdedel så långt.
Testar sedan när jag kommit över till Danmark att slå in Lökken därifrån. Vad säger navigatorn? Åk tillbaka med Stena till Göteborg och åk ner till Skåne och sen upp till Lökken...
Dessutom är det mycket som inte stämmer vad gäller vägar och hastigheter. Är som en Tom Tom från nittiotalet. Sen att designen är usel är väl beroende på att det sitter en gammal utrustning i bilen, det visste jag ju från början. Men att det skulle vara så här dåligt det trodde jag inte.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Annons

Re: Navigatorn kan inte läsa kartan...

2
Har samma erfarenhet. En GPS som inte hittar. Skulle den mot alla förmodan hitta det mål jag satt så blir det på vägar som folk normalt inte åker om de inte kör timmerbil eller avverkar skog, typ. Jag har en hållare i vent.gallret där jag sätter min telefon och navigerar med Eniros (gratis för Sverige, 250kr för hela Europa) GPS-program vilket har kartor från TomTom. Kan varmt rekommendera det.

Till försvar för bilens gps. Mn får tre alternativ att välja mellan, man kan även i inställningarna ställa vad man ska få för resultat. Men bra är det inte.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Navigatorn kan inte läsa kartan...

3
Nej, definitivt inte bra. Speciellt när alla tre alternativen är lika fel. Och vilken inställning man än väljer så blir det inte rätt i alla fall. Skit att behöva använda en annan navigator.
Ibland måste man åka en bit för att sedan slå in vart man ska, då kan det bli rätt. Långt från premium om man säger så. Sen att Toyota Corolla från 98 ringer och vill ha tillbaka sitt gränssnitt till radion är ju en annan historia. Visst, det är sista Sportagemodellen innan byte 2016 men andra fabrikat brukar köra med mer utrustning då för att få kunderna att köpa sista exemplaren av gamla bilen, de kunde gott bjudit på en modern ljudanläggning/navigator.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"