Annons

Tips på bra mobilhållare

1
Jag har just insett att mobil-appen Waze är riktigt bra.
Jag kommer nog bli en Wazeare och vill därför ha telefonen synlig, nåbar från min högerhand, med bra gps-täckning och laddbar via cigg- eller usb-urtaget. Dvs typ på panelen till höger om ratten.

Det finns ju en uppsjö med hållare, där många är fula och klumpiga.

Vilken hållare söker jag (för min Samsung Galaxy S6)?
Annons

Re: Tips på bra mobilhållare

2
Jag beställde nyss 2st såna här:
http://www.banggood.com/Car-Air-Frame-V ... 60961.html

Ingen aning om hur bra eller dåligt den kommer att fungera i min Ceed men de kostar bara några tior och omdömena är överlag bra. Brukar dock ta 2-3 veckor att få hem sakerna när man beställer därifrån vilket betyder att det nog tar runt 2 veckor innan jag kan ge någon egen åsikt om dem.

Jag har är lite less på den inbyggda GPS:en i min Ceed så jag har monterat upp min gamla Garmin i framrutan men funderar på att köra något på mobilen (t.ex. Here, Waze eller Google Maps) istället om jag hittar en bra hållare. Inte för att min Garmin fungerar dåligt utan för att slippa ha den i framrutan.
Kia Niro PP2 2017

3
Kan meddela att den hållaren fungerar gott tillsammans med min Xperia Z1. Finns även på NetonNet för några kronor.
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

Re:

5
xzeros skrev:Kan meddela att den hållaren fungerar gott tillsammans med min Xperia Z1. Finns även på NetonNet för några kronor.
Några kronor?!!! Huga! Den kostar runt 11-12 gånger mer på NetOnNet.
https://www.netonnet.se/art/telefongps/ ... 9327.9060/

Nu är det väl iofs stor risk att kina-varianten är en kopia och att NetOnNet säljer originalet men för 32:- så chansar jag gärna på att kina-varianten också fungerar skapligt.
Kia Niro PP2 2017

7
Kallt_kaffe: Det var det värsta.. Lovar på heder och samvete att jag inte gav några 349:- för min ivf.. :s

Marcusson: funderade på brodit, men priset om man vill ha en aktiv hållare och att jag tänkte byta lur inom 6 mån fick mig att välja bort. Möjligtvis när man skaffat nästa mobil.

Vilken montering använder du?
På ingång: KIA Cee'd SW 1.6 CRDI MY14

Re: Tips på bra mobilhållare

8
kallt_kaffe skrev:Jag beställde nyss 2st såna här:
http://www.banggood.com/Car-Air-Frame-V ... 60961.html

Ingen aning om hur bra eller dåligt den kommer att fungera i min Ceed men de kostar bara några tior och omdömena är överlag bra. Brukar dock ta 2-3 veckor att få hem sakerna när man beställer därifrån vilket betyder att det nog tar runt 2 veckor innan jag kan ge någon egen åsikt om dem.

Jag har är lite less på den inbyggda GPS:en i min Ceed så jag har monterat upp min gamla Garmin i framrutan men funderar på att köra något på mobilen (t.ex. Here, Waze eller Google Maps) istället om jag hittar en bra hållare. Inte för att min Garmin fungerar dåligt utan för att slippa ha den i framrutan.
Jag har denna hållare i min bil. Funkar bra för min Iphone 5S och min GPS som jag tror är 5".
Kia Cee´d SW CRDi 2011 Komfort Sirius Silver "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2013 Komfort Cassa White "Såld"
Kia Cee´d SW CRDi 2016 GT Line Solid röd

Re: Tips på bra mobilhållare

9
Jag svängde förbi NetOnNet och köpte en Kenu Airframe Plus Car Mount för 379:-
Dyrt för en sån liten pryl, men men. ;) Det verkar vara bra kvalitet iaf. :)

Testade lite olika placeringar, samtliga på ventilationsutblåset precis till höger om ratten.

Om jag fäste den till höger under ventilationsutblåsets spak så blev det förvisso den bästa vinkeln (mest lodrät).
Dock hamnade mobilen då för långt ner. Den skymdes även litet av ratten.

Kenu:n kan inte bara fästas på de smala plast-lamellerna. Om man vrider fästet 90 grader kan det greppa om den tjockare spaken. Här kan man vinkla telefonen precis som man vill och den sitter högt. En bonus är även att man kan använda spaken för att reglera utblåsningsriktningen. Den stora nackdelen var dock att fäst så här långt ut på toppen så vickar mobilen till vänster och höger när man gör tvära svängar. :(
Att spaken kan röra sig gör det även svårt att fästa mobilen i hållaren.

Placeringen jag är nöjd med blev till höger precis ovanför spaken, när spaken är nedtryckt så långt ner som möjligt.
(Fäster man den högre upp blir vinkeln på mobilen för horisontell/plan)
Monterar den med fjäder-funktionen åt höger. Då kan jag enkelt stoppa dit mobilen med en hand genom att pressa ut den åt höger och sen vinkla in mobilen. Jag placerar mobilen högt. Dvs Kenu:n griper tag om mobilen typ 2 cm från underkanten.
Mobilen sitter nu ganska högt, så man inte behöver vända bort blicken onödigt mycket från vägen. :)
Mobilen lutar inte bortåt för mycket, även om jag skulle vilja att den var lite mer lodrät. Det går bra att se allt på den.
Kenu:n kan roteras med små snäpp, och att vrida den ett snäpp medurs ger mobilen precis rätt vinkel.
Det går bra att nå mobilen med högerhanden för att rapportera/navigera.
Laddarsladden sticker ner utan problem.
Kenu:n sitter hyfsat bra på plats, dvs utblåsets lameller kan inte röra sig åt höger/vänster speciellt mycket.
Spaken kan dock inte användas, utan är låst i nedersta läget. Det stör dock inte mig då det är just i detta läge jag brukar ha den. :)


Jag har bara testkört i några kilometer, och inte använt den fullt ut, men det verkar lovande. :)
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"