Annons

Luktar surt om AC.

1
Hej,

Jag har en Sportage -12 köpte den helt ny, nu senaste veckorna har det kommit som en sur doft från AC'n när jag startar bilen. Det luktar bara i några sekunder och sedan avtar det mer och mer.

Gissar på att det är kupé filter som behöver bytas? Eller är jag helt ute och cyklar? Ska in på första servicen nu i Augusti, är detta något dom byter då?
Annons

Re: Luktar surt om AC.

2
maccswe skrev:Hej,

Jag har en Sportage -12 köpte den helt ny, nu senaste veckorna har det kommit som en sur doft från AC'n när jag startar bilen. Det luktar bara i några sekunder och sedan avtar det mer och mer.

Gissar på att det är kupé filter som behöver bytas? Eller är jag helt ute och cyklar? Ska in på första servicen nu i Augusti, är detta något dom byter då?
Säg till om en AC rengörning, oftast så fastnar det bakterier och mögel i kylflänsarna i ventilationen och då luktar det konstigt en stund när man startar bilen. Det kan lukta som typ unken skog eller ättika/vinäger.

Bästa sättet att undvika är att helt enkelt stänga av själva AC funktionen en stund innan man stänger av bilen.

Har du tur så är det bara cupefiltret som är unket, i min SAAB var det ofta en jäkla massa mögel i filtret :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"