Annons

Navigator Sportage 2012

11
Ang fartkameravarningar så har bl a Navigon så man kan slå av/på dessa beroende på vilket land man tänkt åka i och om det är olagligt.
Sedan kan jag tycka att dessa fabriks-gps är väldigt torftiga till utseende och innehåll, jfr då t ex även Volvo och Saab.
Enda anledningen jag skulle vilja ha en fabriks-gps är att få en integrerad backkamera som jag kan sakna ibland.
Annars är mina Garmin och Navigon helt outstanding :)
Annons

Re: Navigator Sportage 2012

13
Knorren skrev:Ang fartkameravarningar så har bl a Navigon så man kan slå av/på dessa beroende på vilket land man tänkt åka i och om det är olagligt.
Jo, det vet jag, men då har du gjort ett aktivt val. Finns navigatorn i bilen så kan du - teoretiskt - köra runt med funktionen utan att du ens var medveten om att den fanns. Jag misstänker att det kan vara orsaken till att de fast monterade navigatorerna inte har funktionen över huvud taget.

Har också en Navigon liggande (från förra bilen) som har funktionen trots att den är fem år gammal... bra funktion och obegriplig att det kan vara olagligt någonstans.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Navigator Sportage 2012

16
känns väl lite onödigt med en gps som talar om när det kommer en fartkamera när dem ändå är skyltade?

Utomlands är det inte längre tillåtet med fartkameravarnande gpser (således så tar vissa tillverkare bort detta), eftersom dem heller inte skyltar ut vart dem står.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Navigator Sportage 2012

17
Det här är en av anledningarna till att jag byter originalradion till en Kenwood och kör navigering via iPhone med Garmin-app och får infon på radions skärm. Bättre teknik och nyare mjukvara.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Navigator Sportage 2012

18
Mikke skrev:Det här är en av anledningarna till att jag byter originalradion till en Kenwood och kör navigering via iPhone med Garmin-app och får infon på radions skärm. Bättre teknik och nyare mjukvara.
Berätta lite mer om denna lösning, hur du integrerar en App i stereon, och priser.

Re: Navigator Sportage 2012

19
Fartkameravarnare går att lösa med mobilen så det tycker jag inte är någon "Big Deal" egentligen.

Däremot så tycker jag att kartorna skall vara något så när uppdaterade även om inte Sverige är någon större marknad för Kia. Jag tycker det är smidigt med en integrerad Navigator därför valde jag till det. Förutom det är jag fullt nöjd med Navigatorn.
2014 Kia Sportage 2,0 CRDI Aut 4WD Special Edition Salomonpaket

Re: Navigator Sportage 2012

20
Knorren skrev:
Mikke skrev:Det här är en av anledningarna till att jag byter originalradion till en Kenwood och kör navigering via iPhone med Garmin-app och får infon på radions skärm. Bättre teknik och nyare mjukvara.
Berätta lite mer om denna lösning, hur du integrerar en App i stereon, och priser.
Byter till en Kenwood DDX4021BT som är en dubbel-dinapparat precis som originalet. Får då bluetooth, DVD, iPhone/Android och rattknapparna funkar fullt ut förutom de som hör till telefonen. Sitter nu en ny mic på A-stolpen och jag får svara genom att trycka på skärmen istället för på ratten.
Sen finns en Garmin-app till iPhone som gör att det som normalt syns i telefonens lilla skärm även kommer upp på 6,1"-skärmen. Större kartbild med ett större område och större text. Dessutom kan jag uppgradera via App-store när det händer något på kartfronten eller övrig mjukvara. Dessutom får man tre lågnivåutgångar. (Själv använder jag två, en till dörrhögtalarna och en till en baslåda, allt kopplat via två slutsteg monterade på en MDF i reservhjulet.) Dessutom finns det en utgång till en 7"-skärm monterad bak mellan framstolarna, på övre bakre kanten av armstödet. Riktigt najs faktiskt.
Apparaten ligger runt 4000 omonterad.

Appen integreras per automatik, det finns en insticksmodul till Garmin-appen för att dela bilden på extern skärm och en knapp att peka på på stereons skärm där det står APP. Sen är det bara att köra på.

KIA:s mosvarighet är väl en Pioneer som förmodligen funkar likadant fast med egen inbyggd navigator. Det finns en sådan Kenwood med men jag ville använda den navigationen jag redan hade i iPhonen.
KIA tar 14900 för sin lösning, jag har betalat 11000 och då ingår även installation av slutstegen och kablage till det. Backkameran sitter i nummerplåtshållaren och precis så man ser överkanten på dragkroken. Suveränt vid påkoppling av husvagnen eftersom sikten bakåt annars är lite si och så.
Kan försöka hinna fota lite om någon är intresserad av hur det blev.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"