Annons

Navigator Sportage 2012

1
Hej,

Ny på detta forum.
Är väldigt nöjd med min nya Kia men har lite funderingar om Navigatorn.

Kartorna är högst inaktuella gällande hastighetsbegränsningar samt hittar inte någon
inställning för fartkameror vilket jag har på min fem år gamla TomTom.

Någon som har tips om uppdateringar eller inställningar.

Synkan
2014 Kia Sportage 2,0 CRDI Aut 4WD Special Edition Salomonpaket
Annons

Re: Navigator Sportage 2012

4
Niklas skrev:Annan Sportage-ägare kontaktade Kia om fartkameror - it ain't gonna happen!

Kör navigator i mobilen, betydligt mer aktuellt och du kan välja den du gillar bäst. Navigatorn uppdateras vid service, men kolla inställningar vilken version du har. Inte ovanligt att hårdvara säljs med gammal mjukvara.
Känns lite surt om man bara får uppdatering vid service med tanke på att första servicen är om två år.
2014 Kia Sportage 2,0 CRDI Aut 4WD Special Edition Salomonpaket

Re: Navigator Sportage 2012

9
Särskilt dåliga är de nog inte (det är billig teknik idag och finns ju nästan på flingpaketen) men de vill nog inte riskera stämningar från höger och vänster om föraren blir bötfälld för att ha en GPS med kameravarnare. Det är inte lagligt i alla länder och det blir kanske bökigt att ha olika modeller på olika marknader. Mjukvaruändring medför buggar och kan nog ställa till andra problem...

Jag spekulerar såklart, skulle gärna ha fartkameravarnare och är lite förvånad själv att det inte finns ;)
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

Re: Navigator Sportage 2012

10
Niklas skrev:Jupp, en fabriksmonterad navigator behöver inte vara bäst, vad ska användarna göra? Köpa bil av annat märke? Tveksamt. Tillverkaren lär välja en som är billig och tillräckligt bra för att spekulanter och journalister blir nöjda första tiden med bilen.
Håller med dig fullständigt, det behöver inte vara det vassaste som finns på marknaden. Men man kan nog kräva
att kartorna inte är flera år gamla i vissa viktiga avseenden, som ex. gällande hastighet. Att leverera kartuppdateringar som är något så när aktuella har inget med teknologin att göra.

När det gäller fartkameravarnare så kanske Kia valt bort det av politiska skäl. Man kanske anser att man uppmanar eller stöttar till fortkörning med den funktionen så det kan jag acceptera.
2014 Kia Sportage 2,0 CRDI Aut 4WD Special Edition Salomonpaket
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"