Annons

Re: Yttre temperaturgivare

11
Jag ha också haft en tanke på att det är något mer än bara givaren men defakto, när tempen ute visar fel blir värmen konstig i bilen tro mig så har det blivit alla tre gångerna. Förra gången började tempen visa rätt igen när bilen varit inne i värmen men den fungerade bara tills bilen stått ute ett par dagar sedan var det likadant igen. Skall kolla nu i helgen igen då kommer vi att ha bilen ute ett par dagar. Jag har påpekat till verkstaden att de skall kolla om det kan vara något annat än givaren men de säger att så inte är fallet, vad skall man tro som amatör?
Annons

Yttre temperaturgivare

12
Lindgren_021 skrev:Acc har en tempgivare i kupén som känner av temperaturen i kupén. Om det är kallt ute så är det fortfarande tempen i kupén som spelar roll för klimatanpäggningen.
Tänk om och tänk rätt :-P

Nej de har med varandra att göra i allra högsta grad! Hade detta problem med min förra bil som var så pass låg att den tog i fronten ibland i snödrivor och då rycktes yttertemperaturgivaren bort och ACn flippa ur totalt, fick det varje vinter 5 år i rad.

Tänk dig att det är 30C varmt ute och du vill ha 18C i bilen, vad måste ACn då göra? Kyla luften!

Om det är minus 30C ute och du vill ha 18C i bilen, vad måste ACn då göra? Värma luften som bara fan!

Och hur vet den om den ska kyla eller värma? Den jämför yttertemperaturen mot innertemperaturen, alltså är båda vitala för detta.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Yttre temperaturgivare

13
HB021 skrev:
Lindgren_021 skrev:Acc har en tempgivare i kupén som känner av temperaturen i kupén. Om det är kallt ute så är det fortfarande tempen i kupén som spelar roll för klimatanpäggningen.
Tänk om och tänk rätt :-P

Nej de har med varandra att göra i allra högsta grad! Hade detta problem med min förra bil som var så pass låg att den tog i fronten ibland i snödrivor och då rycktes yttertemperaturgivaren bort och ACn flippa ur totalt, fick det varje vinter 5 år i rad.

Tänk dig att det är 30C varmt ute och du vill ha 18C i bilen, vad måste ACn då göra? Kyla luften!

Om det är minus 30C ute och du vill ha 18C i bilen, vad måste ACn då göra? Värma luften som bara fan!

Och hur vet den om den ska kyla eller värma? Den jämför yttertemperaturen mot innertemperaturen, alltså är båda vitala för detta.
Ja, det du säger låter rimligt. Men idag när jag var ute och åkte med min bil där det står -9 på yttertempmätaren, men det var +10. När jag kom fram till rödljus, lade i friläge och släppte kopplingen så stannade motorn. Som den bara gör när det är plusgrader ute. Så, AC:n kanske använder sig av yttertempmätaren, men motorn då? Har den en egen mätare?

Yttre temperaturgivare

14
Tror i allra högsta grad att sådana vitala delar som AC kompressor och start stop system har egna givare. (Med AC kompressor menar jag inte då klimatsystemet utan bara själva kompressorn :lol:)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"