Annons

Var sitter relä och säkring för backljus?

1
Hittar inte i manualen eller i säkringshållarna, men antar att någon vet var de gömmer sig. Det gäller en Sportage 2011 som jag försöker konvertera backljusen till xenon på.

Orginal reläet orkar driva ett av ljusen men inte båda, orginal sitter det en 18w lampa där så det borde vara 18w/12v=1,5A iaf men startströmmen på xenonkittet ligger på 2,5A. Låter inte så mycket men de orkar ändå inte starta dem, de blinkar till sen släcks de båda.

Någon som vet hur jag löser detta?

Måste jag dra ett nytt relä och använda de gamla kontakterna som signal eller går det att byta ut gamla reläet(tvivlar på att det är något annat som spökar)...?

Ska på långresa i morgon så skulle verkligen behöva lösa detta i natt eller tidigt i morgon!

Tacksam för svar.
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic
Annons

Var sitter relä och säkring för backljus?

3
Lindgren_021 skrev:Sitter inte alla ljus relän och säkringar i motorn?
Sitter några vid förarplatsens knän ungefär också, men finns inget angivet om backljus vad jag kan se... :-(
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Var sitter relä och säkring för backljus?

5
Alien skrev:Kollat luckorna på sidorna i bagageutrymmet? För där är väl sånna? Eller minns jag en annan gammal bil jag haft? :crazy:
Nej det har jag inte :-P såg inga där men ska kolla där snart!
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Re: Var sitter relä och säkring för backljus?

6
Hoppas det gått bra för dig, och att du löst problemet! Kan verkligen ingenting om dessa relä historier! :?

Lite Humor i sammanhanget! :lol:
Är inte detta en fråga som vi alla andra skulle fråga dig? Som jag förstått det så verkar du vara nåt i form av en världsmästare i ljus frågor!

Ursäkta på förhand att jag gör mig lustig i den tråd ;)

:thumbup:
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Var sitter relä och säkring för backljus?

7
Haha jag lär mig nya saker hela tiden och skulle inte kalla mig duktig, utan insatt i ämnet ;-)

Pratade med en tekniker på Kia och han rådde mig att dra nya reläer (helvete också!) verkar inte finnas någon quick fix...

Får köpa några kablar och kontakter osv längs vägen. I morse när jag skulle packa in väskorna slet jag istället bort panelerna på bagageluckan och kollade hur kablarna var dragna. Passade på att borra och bulta fast ballasterna också hade bara pressat ner den bakom innan.

Tjejen blev tokig när hon kom ner och såg mig slita isär bilen istället för att packa väskorna haha :-)
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Var sitter relä och säkring för backljus?

8
Ok nu funkar det, men det var snarare 4timmars jobb än 5minuter att koppla via reläer.

I mitt fall tog jag ström från cigarette-uttaget i bagageluckan, från baksidan. Bröt loss alla paneler och drog kabeln under takpanelen ner bakom panelerna i bagageluckan.

Resultat:
Bild
Bild
Bild
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic

Var sitter relä och säkring för backljus?

10
Alien skrev:Haru så kraftiga backljus? :)
Ja, sen några timmar sedan har jag. De är ca 2x18w HID, 2x1300lumen, det är dock mycket förluster i denna reflektor och glas så, min ficklampa med 30w LED ser mycket starkare ut, så jag blev lite besviken. Men LED > HID...

36w 6000K HID (2600lm enl. tillverkare), backljus:
Bild
30w 6500K LED (4500lm enl. tillverkare), ficklampa:
Bild
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"