Annons
Annons

Re: Automatiska dörrlåsningen

2
Min Sportage 1,6-11 skrev:Hej!

är det ngn som vet hur man kopplar ut funktionen med automatisk dörrlåsning efter bilen nått ca 15km/h??
Görs på verkstaden via datauttaget. Säg till när du ska på service eller liknande. Jag har en Ceed, men det är nog samma dator i dem.
De ska iaf inte ta betalt för det. Funktionen i knappen på instrumentpanelen (sitter den där på Sportage?) finns kvar, de kopplar bara bort automatlåsningen. Går att aktivera igen om du kommer på andra tankar.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Automatiska dörrlåsningen

4
Lindgren_021 skrev:Tycker ej att man störs av det då man kan öppna inifrån iaf. Tjejen som kom på det, drar man i handtaget två gånger så öppnas det utan att jag som förare måste låsa upp. :thumbup:
Har du haft bilen länge? Om inte så kan du ju se om ett halvår om du tycker samma sak. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Automatiska dörrlåsningen

5
Jag har dock aldrig tillhört motståndarna kring detta utan tycker funktionen är riktigt bra. Brukade till och med låsa saaben manuellt innan vi böt bil. Att de som dessutom inte gillar funktionen kan få den bortprogramerad gör ju allt ännu bättre.

Men som sagt jag trodde inte att det gick att öppna inifrån utan att trycka på lås upp knappen, där blev jag positivt överraskad.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

Re: Automatiska dörrlåsningen

9
Lindgren_021 skrev:Fast om du hoppar ur bilen så öppnar du (om det är du som kör som hoppar ur) dörren och då låser bilen upp sig ju :wave:
Nej! Om bilen fortfarande är igång så låses inte resterande dörrar upp!! Först när du stänger av bilen och öppnar dörren så låses alla dörrar upp!! :D Om man inte är van vid funktionen så kan det upplevas lite störande! Men å andra sidan så är det ju bara sitt eget minne som sviker! Man vet ju hur det fungerar! En vanesak antar jag!
Vet inte hur många gånger jag tex ska släppa av sambon och dottern nånstans och jag hoppar ur för att ta ut nåt ur bagaget och ta ur dottern, jag får slå mig för pannan och sucka och säga just fan :lol: !!

Ilandsproblem

Dock en bra funktion för barn i baksätet under färd! Childlock! :thumbup:
2012 Sportage 1,7 Crdi EX Komfort

Re: Automatiska dörrlåsningen

10
Lindgren_021 skrev:Fast om du hoppar ur bilen så öppnar du (om det är du som kör som hoppar ur) dörren och då låser bilen upp sig ju :wave:
Testa nästa gång med motorn igång och nycklarna i. Eller om du öppnar förardörren innan du stänger av motorn och tar ur nycklarna. Har man barn är det väldigt vanligt att man låter motorn gå och hoppar ur för att hjälpa med vad det nu är...

Funktionen är ju där för säkerhet. I stora delar av Europa är stöld ur bil vid trafikljus vanligt.
När man står vid rött så kommer någon och sliter upp bakdörren och tar vad som ligger där.
Så länge detta är ovanligt här så känns funktionen ganska överflödig.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"