Annons

Dåligt ljud i blåtandsmikrofonen

1
Hämtade vår bil idag. Super :D
Ringde frugan över blåtand i bilen. Han sa att det lät som jag hade en socka över mobilen.

Surfade runt lite om problemet och hittade nedan som eventuell lösning på problemet. Tänkte bara tipsa om det är någon annan som har samma problem.
-----------------------------------------------

Ok so I picked up my 2011 Sportage SX yesterday and everything seems great except when I connect the bluetooth to my Iphone everyone says it's like I'm far away and muffled. Being a mechanic I couldn't resist so here's what I found. The mic is in the roof above the drivers head and will come out by gentle prying with a very small screwdriver (like for glasses repair). Once you get the housing down the mic is pushed inside of that and will come out with gentle pulling but don't pull the wires. I found that there was a small dust cover attached to the face of the mic and a dot of glue directly over the outlet hole to the housing. Since this is where the sound travels thru I just removed the dust cover (just a small piece of cloth) and reassembled. Problem solved! If you are going to attempt this just be very careful as the wiring is quite small in diameter. Hope this helps someone.
Annons

Re: Dåligt ljud imikrofon till blåtandstelefon

5
Alla som jag pratar med.
Har t o m gått så långt att jag undviker att ringa från bilen eftersom man alltid får förklara sig varför det låter så dåligt.

Det var faktiskt denna anledning som jag blev medlem här på forumet för.
Jag hade "hoppats" att det skulle vara ett standardproblem så man kunde gå till Kia och få en uppgradering eller nåt.

Som det är nu är det i det närmsta oanvändbart. :( :x

Inga andra som upplever detta?

/Thomas
KIA SPORTAGE 2,0 CRDI EX AWD 2012

Re: Dåligt ljud imikrofon till blåtandstelefon

10
Fixade detta nu imorse. Klar förbättring enligt frugan när jag ringde in från bilen.
Det är den innersta ringen i mikrofondelen som ska monteras bort med hjälpt av någon smal skruvmejsel.
Den yttre ringen som ansluter mot innertaket ska sitta kvar. Efter detta får ni loss de del som innehåller själva mikrofonen. I denna finns det tre fästen ala klipps som ni måste bända lite i för att få loss innerdelen som innehåller själva mikrofonen. När denna är bortmonterad hänger den främre delen i 2 mycket tunna sladdar som man måste vara försiktig med. I center av plasthöljet sitter det en gummiklump som lossas med hjälp av en lite skruvmejsel genom att lätt pilla de mot dig. Går allt nu bra så har ni den yttersta plastbrickan i handen. I botten på denna sitter det ett svart tygskydd som ska monteras bort. Efter detta gör ni allt baklänges.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"