Annons

Bränd lukt vid 4WD

1
Hejsan

Har använt låst 4wd i vinter och det fungerar mycket bra.
Problemet är att det luktar "bränt". Inte olja utan mera som kopplingen.
Det är dock inte något problem med kopplingen.
Någon som har haft liknande problem ?

Bosse
Annons

Re: Bränd lukt vid 4WD

2
Hej du.

Det har inte skurit ett nållager till någon av drivaxlarna fram?

Det känner du om du rycker i drivaxeln ute vid styrspindeln. Ett litet glapp är ok, men inte ett stort.
Om det gått för långt så måste både lager och drivaxel bytas. Drivaxeltappen är nämnligen inre lagerbana åt nållagret. Det brukar ha slipat grova repor på tappen.

Man ska inte ha 4wd i i onödan på bilar med urkopplingsbar 4wd. Endast om väglaget är dåligt.

Något att tänka på för dom med manuella frihjulsnav.
Med dom i "lock" snurrar axlarna med trots 2wd.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: Bränd lukt vid 4WD

3
Tänkte på denna tråden när jag läste genom instruktionsboken:
När du kör på torra och bra vägar ska du välja den automatiska 4-hjulsdriften (lampan skall vara släckt). Då spar du bränsle och bilen går tystare. Den finns också en risk att det uppstår skador på transmissionen om du kör med läge LOCK (lampan lysande) på bra vägar.
Dessutom går ju LOCK läget över till "automatisk 4-hjulsdrift" när du kör fortare än 40. Så LOCk skall man bara köra när underlaget är så pass risigt att man knappt kommer iväg med bilen annars, sen ändrar man över till vanlig FWD eller det automatiska 4WD.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

Re: Bränd lukt vid 4WD

4
Hej.

Sportage 1,( 1994-2002) är en helt annan bil än Sportage 2,(2006-2009) och den i sin tur, är en annan än Sportage 3. (2010-?)
Endast namnet är samma. (Jag är inte helt 100% på årtalen)

Sportage 1, Dvs av årsmodell 2002 och äldre, har en separat växelspak, med tre lägen för inkoppling av fyrhjulsdrifen.
Valmöjligheter: Bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift HÖG eller fyrhjulsdrift LÅG.

Med fyrhjulsdriften inkopplad driver den stumt mellan fram och bakaxel.
Mittdifferential,viscokoppling, monentbegränsare eller elektronik saknas.
Svänger man tvärt så "tuggar" ett fram eller bakhjul.

Dom är också utrustade med frihjulsnav, så främre drivaxlarna står helt stilla under färd, när 4wd är urkopplad.
För miskat onödigt slitage och mindre bränsleförbrukning.

Modeller nyare än 2000 kan aktivera 4wd upp till 80km/h.
(Vaakumaktiverade frihjulsnav)

Systemet är av samma princip som de flesta japanska pickuper, Opel Frontera och Suzuki Vitara tom 2005.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: Bränd lukt vid 4WD

5
Säljs inte många bilar idag med "riktig" 4wd, har även en Wrangler som är byggd med "stenåldersteknik", och man får tänka sig för innan man drar i spaken...men efter det är det inte mkt som stoppar bilen, en rätt häftig känsla.

Dagens fyrhjulsdrivna bilar är bra på sitt sätt, dåligt plogade vintervägar, sliriga parkeringsplatser, blött gräs,osv men då är det nog bäst att låta automatiken sköta fördelningen...

Lite tråkigt att många biltillverkare har gått ifrån det här med riktig lågväxel....underlättar när båten ska upp.
Sportage executive
Skriv svar

Återgå till "Problem"