Annons

ABS

1
Har ett ovanligt problem som jag inte stött på innan.

Torrt väglag, bromsar lätt och abs:en tuggar. Kör då krypfarts hastighet. Bromsvätska full, ingen varningslampa lyser.

Stämmer det att :

när jag är i 4x4 att abs:en inte är i drift.

när mina warn hubs är i "lock" position och jag inte har lagt i 4H läget att den är i RWD. Är det då möjligt att låta hubsen vara i "lock" eller ska jag alltid när jag inte använder 4x4 sätta dom i "free"

Tack på förhand.

Magnus
KIA Sportage -00
WARN Manual Hubs, Manuell växellåda, Bensin
Annons

Re: ABS

2
Hej Moffsing.

ABSén är aktiv i samtliga lägen, 2H, 4H, 4L .
Men ABSén har mycket riktigt 2 lägen.
Skillnaden mellan dem är bla, att i 2wd, tillåter den bakhjulen att rotera fortare än framhjulen utan att tända ABS lampan.

1.Tuggar ABSén alltid, eller bara i krypfart?
2. Har du bytt en givare nyligen?
3. Lyser ABS lampan när du slår på tändningen?

Om ABS lampan lyser under färd, så har datorn noterat ett fel, så en felkod kan utläsas.
Om så är fallet, så beskriver jag hur du ska göra i ett annat svar.
Inga specialverktyg behövs. Möjligen en multimeter el dyl.

Kolla om alla taggar är kvar på ABS ringarna innanför bromsskivorna fram.
Dom kanske är väldigt rostiga. Rengör.

Bak sitter bara en givare i bakaxeln, så där är kransen inbyggd i bakaxeln.


Du kan ha naven i "lock" i 2H, och växla mellan 2 och 4wd i farten på vintern vid behov, men ha inte så i onödan.
Förutom onödig bränsleförbrukning, så ökar slitaget på fördelningslådan, men inte minst nållagret till drivaxlarna, inuti styrspindlarna.
Dom är inte gjorda för att användas permanent. Om det skär så förstör det lagerytan på drivaxeltappen, och både lager och drivaxel måste bytas. = dyrt och onödigt.
Detta är inte unikt för Kia, utan är lika på alla bilar med frihjulsnav.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: ABS

3
Tuggar ABSén alltid, eller bara i krypfart?Bara i krypfart

Har du bytt en givare nyligen?Nej

Lyser ABS lampan när du slår på tändningen?Bara när jag slår på tändningen sen slocknar några sekunder senare
KIA Sportage -00
WARN Manual Hubs, Manuell växellåda, Bensin

Re: ABS

4
Hej.

Helt klart så tror ABSenheten att hjulen snurrar olika fort.
En givare eller kuggkrans är troligen felaktig.

Du har en givare vid båda framhjulen och en i bakaxeln. =3st

1. Kolla upp abs kuggkransarna fram, så de inte är väldigt rostiga eller att det saknas kuggar.

2. Mät upp givarna med en ohm meter. Alla tre givarna ska vara mellan 2,4 - 3 ohm.

3. Om du kör med absén tuggande en längre stund så tänds sannolikt abs lampan.
Då kan du med säkerhet utläsa en felkod ur abs enheten.

Du kan utläsa felkoder ur abs enheten på följande vis...

1. Leta på svarta diagnoskontakten i motorrummet. Sitter i närheten av abs enheten.

2. Ta en bit kabel ca 1dm lång, och skala fram kabeln i ändarna ca 10mm.

3. använd kabeln och kortslut kontakterna "X" i denna ungefärliga bild av diagnoskontakten.


OO OO
OOOOOOOX
OOXOOOOO

4. Vrid på tändningen. ABS lampan ska nu blinka.
En långblink = 10
En kortblink =1.
En långblink, följd av två kortblink = felkod 12.
Det betyder att abs en är i diagnosläget.
Den blinkar alltid fram kod "12", tre gånger i följd, oavsett om det finns ett fel eller ej.

Alla blinkkombinationer efter det tredje "12" är felkoder som kan berätta vad som är fel.
Alla felkoder blinkas fram tre gånger innan nästa kommer.

Ex: två långblink, följd följd av tre kortblink = felkod 23.osv

När du lyckats med detta, och vet numren på felkoderna så skriver du här igen, så ska jag berätta vad de betyder.
Det skulle ta för stor plats att redovisa alla felkoder här.

Om du inte får lampan att blinka, så försäkra dig om att du verkligen kostsluter stiften ordentligt i diagnoskontakten.
Ovanstående har fungerat utmärkt på min Sportage Wagon 2001.

Lycka till...
Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: ABS

6
Hej du.

Jag tror inte du behöver ta bort något mer än hjulet för att se dom.
Dom sitter innanför bromsskivan, men bromsskölden är vikt utåt på Sportage. Det underlättar.


Tips...
Här är ett MYCKET bra ställe, med hur du tar isär ALLT på många av Kias modeller.
En rephandbok på internet kan man säga. Alla sidor går att skriva ut.
Medlemskap krävs, men det är 100% gratis, och du blir medlem genast.
Det är Kia själva som står bakom detta. (engelska)

http://www.kiatechinfo.com/

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: ABS

8
Hej du.

Först och främst.,..

Har du några nya kransar?
Är det kuggar borta på dom gamla?
Annars är det helt meningslöst att knacka bort dom.
Det går troligen inte att få bort dom hela, nämligen.

Vad kostade nya ABS kransar?

OBS:
Ska du byta hela navet mot ett annat nav gäller INTE följande...


Gör så här, när du demonterat hjulnavet från bilen, och har det på bänken...

Titta på nya ringarna. Lägg dom på de gamla,så ser du tydligt var skarven mellan ring och nav är.
Sen, (när du vet var du ska knacka), så knackar du loss ringen från navet.
Våld och åter våld. Ringen går troligen sönder.

Sen får du slipa till falskanten, som gamla ringen satt, på med en fil så den är jämn.
Fila inte för mycket, för nya ringen ska värmas på. Inte tryckas dit med handkraft.
Går den nya på för lätt, så fastnar den inte ordentligt, och kan ramla undan.

Värm den nya ringen så mycket du kan med en värmepistol eller gas, och knacka på den på navet mycket försiktigt.
Var noga med att inte slå den snett.
Det är mycket lätt att ha sönder den nya ringen, men "No guts, no glory"

Lycka till.

Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.
Skriv svar

Återgå till "Problem"