Annons

Gnisslande bromsar Sportage Gt-line-17

1
Har en 2017 års Sportage GT-line som gått ca 420 mil. Har ägt bilen i ca 4 månader och sedan ett tag tillbaka så har det börjat gnissla från bromsarna.
Har fler råkat ut för samma sak?
Jag har för mig att jag läste här i forumet tidigare ang detta.. Är det något vanligt att det blir så på denna modell?
Har testat att bromsa rejält och det är inte rost på skivorna som jag uppfattar det.

Tips och tankar och egna erfarenheter från samma sak/mil?
Annons

Re: Gnisslande bromsar Sportage Gt-line-17

4
Kommer att hjälpa med uppsmörjning då jag själv gjort flertalet. Hur länge det sen håller är en helt annan fråga.
Vet också att det funnits flertalet "lösningar" på problemet från Kia´s sida, med allt från fjädrar i beläggen till nytt material i skivorna.
Men kunder som får skivor bytta kommer tillbaka igen ändå. Varför? För att det läggs inte på ett UNS av fett vid montering av de nya detaljerna.
Tillpassning och uppsmörjning kommer man en bra bit med.

Re: Gnisslande bromsar Sportage Gt-line-17

6
Samma här, hämtade ut min Sportage GT-line i september och nu har dom börjat låta sen några dagar tillbaka, min har rullat 210mil. Tänkte svänga förbi verkstaden direkt efter jobbet och höra vad dom säger.
Tycker dock att det låter från bakre bromsarna. Har gjort några hårdare inbromsningar, dock inge rejäla. Men det har inte hjälpt märkvärdigt.
Kia Sportage GT-Line 2.0 CRDi Aut -17
Harley Davidson Crossbones

Re: Gnisslande bromsar Sportage Gt-line-17

7
Jag var in till min Kia verkstad idag.Ang bromsarna sa de att de kände till felet och att de hört talas om fler fall där andra ägare fått samma symptom med sina bilar.. Ingen lösning på problemet i dagsläget men de antog att Kia skulle komma med ett förslag till åtgärd så småningom.. Fortsatte problemen för mig så skulle jag komma in igen längre fram så skulle de i alla fall kika på det och försöka lösa det..i alla fall temporärt..även om de trodde att man inte skulle kunna lösa det permanent innan Kia tex kom med åtgärdsförslag/kanske utbyte av belägg eller skiv modell..
ÄndraRapportera detta inläggCitat
Skriv svar

Återgå till "Problem"