Annons

Värmeproblem

1
Min Kia Sportage från 2015 med 1200 mil på mätaren har börjat spöka gällande värmen i kupén. Sporadiskt så blir det kallt i kupén när värmen slutar fungera. Problemet inträffar ofta först efter ett antal mils körning (allt mellan 2-7 mil som jag upplevt). Om jag har klimatanläggningen på och sätter en fast temperatur på exempelvis 22 grader i autoläge så känner man tydligt att det blir kallare i kupén. Inte så att det kommer iskall luft, men det blir en markant skillnad och man börjar nu under vintern frysa. Vattentemperaturen ligger konstant på ca 90 grader enligt mätaren och trots att jag höjer temperaturen på klimatanläggningen till max värme så fortsätter det att komma in kall luft med samma temperatur.

Har kollat med Kia som givetvis tar på sig att kontrollera problemet, men med tanke på att problemet uppkommer sporadiskt och med olika körsträckor så blir det svårt för dem att loalisera problemet. Genererar ingen felkod enligt dem.

Är det någon annan som har upplevt samma problem och vilka åtgärder har man i så fall vidtagit?
Annons

Re: Värmeproblem

5
HellboyElvis skrev:När temperaturen är nådd sänks ju temperaturen som blåses ut, just för att hålla inställd temperatur.
Därför kan det upplevas som att det blåser "kallare" luft, fast att systemet försöker hålla jämn temp.
Fast det är ju inte det som är problemet här. Fullt medveten om att klimatanläggningen själv känner av temperaturen i kupén och anpassar värmen/(kylan efter önskad inställd temperatur. Här är alltså problemet att önskad temperatur ställs in och helt slupmässigt så blir det kallt i kupén. Detta oavsett vilken temperatur som ställs in på klimatanläggningen. Spelar allstå ingen roll om jag slår på AC:n eller vrider upp värmen till max när problemet har uppstått så strömmar fortfarande samma kyliga luft ut ur utblåsen. Har provat att stänga av klimatanläggningen, starta om bilen mm. utan resultat. Det verkar som om bilen måse stå en stund innan allt återgår igen. I dag hände det återigen efter ca 35 kilometers körning. Nu ska biljäkeln in oavsett. Kia får byta ut varenda komponent om så ska va. Ett ytterst irriterande problem när det är kallt ute. Blir troligtvis lika irriterande till sommaren när AC:n inte slår igång.

@HellboyElvis: Misstänkte så här i efterhand att det inte var mitt inlägg du svarade på.
Senast redigerad av Aqua den 14 jan 2017, 10:49, redigerad totalt 2 gång.

Re: Värmeproblem

6
Har idag lämnat in Sportagen på verkstad för felsökning gällande värmeproblemet. Efter felsökning upptäckte man att slangvärmaren (Calix) läckte i packningen.

Det mest idiotiska är att jag höll på att strida mig blodig gällande det problemet med slangvärmaren tidigare i början av vintern. Upptäckte strax efter att jag själv monterat motor/kupévärmaren i bilen att slangvärmare läckte. Kontaktade Autoexperten där allt inhandlades vilka i sin tur hänvisade till Calix som i sin tur hänvisade tillbaka till Autoexperten. Hade lagt ner ett antal timmar på montering och hade ingen lust att göra om arbetet igen bara för att slangvärmare inte höll längre än ca 4 veckor.

Efter ett tag gav Calix med sig och skickade över en tekniker och säljare till Kiaverkstaden i närheten och kontrollerade monteringen och även slangvärmaren så att allt var fackmannamässigt utfört. Tekniker konstaterade att jag inte hade dragit åt en slangklämma ordentligt och tyckte att jag hade fel gällande läckaget i slangvärmaren. Kan ändå tacka Calix som bjöd på arbetet.

Dessvärre fick jag ju nu stå hos Kiaverkstaden och påpeka att något var fel med klimatanläggningen trots att det hela tiden var slangvärmaren som jag påpekade från början. Jag trodde på teknikern från Calix och har inte ens kollat slangvärmaren igen eftersom jag trodde att den var okej.

Det visade sig att det saknades 1.5 liter glykol i kylsystemet vilket orsakade luftbubblor. Det resulterade i dålig värme emellanåt. Expansionskärlet visar okej nivå, men i systemet var det för lite. En jäkligt dålig sak är att det inte alls finns någon varningslampa som indikerar låg kylvätskenivå i bilen. Det enda sättet att kontrollera nivån är via kylaren när bilen är kall. Lita alltså inte på nivån i expansionskärlet. Man börjar mer och mer märka varför Kia är billiga.

Re: Värmeproblem

7
Är slangvärmarkroppen gjord av plast/komposit?
Har haft några sådana som läckt i slanganslutningen, trots att slangklämman varit korrekt åtdragen. Då har det varit små sprickor/porer som släppt igenom vätska när systemet blev varmt och lite tryck uppstår. Någon kropp har bytts ut och någon har tätats och dragits om med klämmorna.
Förstår inte varför de gick ifrån metallkroppen (som höll betydligt bättre). Kanske de sparar någon krona på plasten, men det håller ju inte så länge...

Re: Värmeproblem

8
HellboyElvis skrev:Är slangvärmarkroppen gjord av plast/komposit?
Har haft några sådana som läckt i slanganslutningen, trots att slangklämman varit korrekt åtdragen. Då har det varit små sprickor/porer som släppt igenom vätska när systemet blev varmt och lite tryck uppstår. Någon kropp har bytts ut och någon har tätats och dragits om med klämmorna.
Förstår inte varför de gick ifrån metallkroppen (som höll betydligt bättre). Kanske de sparar någon krona på plasten, men det håller ju inte så länge...
Kroppen är gjord i plats. 2 delad och med en packning mellan. Verkar ju ärligt talat inte vara någo jättebra kvalitet. Calix egna tekniker samt säljare verkade inte ge sken av att det skulle vara något känt problem men det är klart att man inte står och erkänner att ens egna produkter har bristfällig kvalitet.
Skriv svar

Återgå till "Problem"