Annons

Elfel broms och bakljus, ganska brådskande

1
För några veckor sen slutade höger position och bromljus att fungera, resten av lyktan, dimljus, backljus och blinkers fungerade. Likaså fungerade vänster broms och position samt övrigt. Det höga bromsljuset fungerade även det.
Kollade säkringarna och fann den för höger lykta brunnen, bytte den och allt frid.

Idag påkallades min uppmärksamhet av en förare som legat bakom mig att jag bara hade bromsljus på vänster bak, på höger sida hade bromsljuset lagt av samt att det höga bromsljuset (led) precis glimmade till. På vänster sida funkar allt som det skall. Men denna gång fungerade positionsljuset på höger bak så jag gissar säkringen är hel och att felet enbart ligger i bromskretsen.

Någon som varit ute för detta och kan delge vart ni fann felet?

Jag lutar åt att eftersom det höga bromsljuset nu även krånglar att det är i kablarna ut till luckan som mitt problem sitter, bilen är från -05 och det är ju inte ovanligt att bilar med baklucka får problem i kablarna dit, om det skaver eller böjer av en eller fler kablar kan det ju ge lite roliga jordfel/överslag.

Men bäst att kolla här om det är något annat och kanske vanligt fel innan jag i denna satans snålblåst går ut och skruvar, kan inte vänta då frugan ska ha bilen imorgon till jobbet men det känns osäkert att låta henne köra med bara ett bromsljus och elfel.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: Elfel broms och bakljus, ganska brådskande

2
Löste problemet, att höger broms och position krånglade berodde på en trasig lampa, visuellt var glödtråden hel på både broms och position, men något hade gått sönder nere i själva sockeln, för en kontinuitetsmätning visade på kortis i själva lampan om man vände den åt olika håll. Ny lampa och säkring så funkade detta igen.

Men tyvärr verkar detta ha skadat LED-ljuset ovanför bakrutan, 2 dioder helt döda och de andra bara glimmade svagt, knappt synligt. Så nu väntar jag på en reservdel från bildelsbasen. Bilen kan dock brukas då det finns ordinarie bromsljus.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Problem"