Annons

sportage -05 bromsproblem

1
Hej. Jag har en Sportage -05 dsl 4wd med bromsproblem, har köpt ny huvudbromscylinder och luftat bromsarna. Bromspedalen känns stum när motorn är avslagen men när man startar motorn och provar att bromsa så går pedalen i botten och varningslampan tänds. Samma fel som med cylindern från 2005.... är det någon som har något förslag på åtgärd. Pratade med Kia verkstaden och dom sa att bromsservon var dålig/trasig men jag får inte ihop det med funktionen på bromsservon....

//Magnus
Annons

Re: sportage -05 bromsproblem

2
Har du varit ute och aktiverat ABS:en mycket och luftat flera gånger efter det? Om inte: Mer luft kvar i systemet.
Om du är HELT säker på att du inte har luft kvar i systemet KAN det vara bromsservon som suger åt för mycket (ovanligt fel), MEN då ligger ju även bromsen på och bilen går inte att rubba.

Re: sportage -05 bromsproblem

4
Luften kom väl in i systemet då du bytte huvudcylinder. Jag brukar fylla huvudcylindern innan montering för att minska mängden luft, sedan monterar jag cylindern och drar åt alla nipplar, fyll kärlet med vätska och lossa sedan en nippel på varje krets och lufta ur huvudcylindern helt, därefter tar man kopplingen, sitter oftast en nippel nere vid lådan där kopplingsarmen går in, eller så kollar man bara runt lite på lådan så ser man ledningen och följer den till slavcylindern.

Sen får man börja med hjulen, finns en bestämd ordning och det skiljer mellan modeller men det går iaf.
Men man ska lufta hö fram och vä bak, sen vä fram och hö bak efter varandra då det är 2 kretssystem.

Sen när man fått en aning till bromsar måste man aktivera abs-enheten och sen börja lufta hjulen igen. Verkstäder kan alltsom oftast göra detta utan att köra bilen då de kan aktivera abs via datorn så pumpen jobbar och pressar ut luften som sitter i den mot hjulen. Eftersom vi andra inte har en sån dator så får vi köra och tokbromsa, grusväg är bra då. Kan ta flera vändor med att lufta/köra innan man får bort allt.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: sportage -05 bromsproblem

5
Ja det är väl bara att lufta vidare, men jag bytte huvudbromscylindern för att bilprovningen trampade pedalen i botten och trodde då att det var fel på den men efter bytet så kvarstod samma problem. Innan bytet lossades oken och det trampades på bromsen så att kolvarna åkte ut en bit. Sedan byttes cylindern och kolvarna trycktes tillbaka, då borde ju all ev luft gå tillbaka upp i behållaren. men vi får försöka lufta vidare.

//Magnus
Skriv svar

Återgå till "Problem"