Annons

Dålig värme i diesel

1
Har problem med att få upp motortemperaturen i vår Sportage diesel -11 när temperaturen är över 10 minus.
Fast vi har motorvärmare så blir inte motorn varm fast vi kör 3 mil. om det blir varm så har den väldigt
svårt att hålla värmen.
När det är ner mot 20 minus så kommer temp.mätaren inte över 50 grader.
Kia har bytt termostat ett flertal gånger med det hjälper inte. Dom säger att det inte är något fel.

Är det någon med liknade problem?
Annons

Dålig värme i diesel

2
En extravärmare är det enda som hjälper, dagens dieslar är så effektiva att dom inte håller värmen vid 10-20 minusgrader eller kallare, ja annat än vid typ landsvägskörning då. Detta är ju iofs inget nytt då tom dom gamla skit dieslarna behövde hjälpvärmare på vintern :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Dålig värme i diesel

3
Gör som man gjorde förr, sätt en kartongbit framför kylaren med ett par stroppar/långa buntband. :)
Förmodar att kylaren är bakom grillen, så en bit var sida om loggan. :)

Det blir inte så mycket spillvärme på en dieselbil som på en som går på bensin.


Eller kolla med verkstaden så att termostaten öppnar när den ska, det kanske finns termostater som öppnar vid lite högre temperatur som man kan ha på vintern
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dålig värme i diesel

4
det är en diselvärmare som gäller, jag har själv kört samtliga Volvo dieslar som fins och alla har dieselvärmare som standard, annars fryser man ihjäl på vintern.

Min förra Ceed var ochså hopplös över minus 10 om man inet låg i 130 blås på motorvägen.
Det blir ingen överskottsvärme i dagens moderna dieslar därav måste man ha en extra värmare.

Kör idag en V70 T4F och den går man ut och startar 10min innan man ska iväg, sedan är det 25grader varmt i kupen, Ceeden kunde gå på tomgång 1timme utan att det hände något.

Re: Dålig värme i diesel

5
Att en bensinbil gör av med bränslet till överskottsvärme är väl egentligen det som är negativt. Köper jag bränsle är det väl för att få den att gå så många mil som möjligt/liter. Att en dieseldriven bil inte får upp värmen beror ju på att den är effektivare på det den ska göra.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dålig värme i diesel

7
helsing skrev:Har problem med att få upp motortemperaturen i vår Sportage diesel -11 när temperaturen är över 10 minus.
Fast vi har motorvärmare så blir inte motorn varm fast vi kör 3 mil. om det blir varm så har den väldigt
svårt att hålla värmen.
När det är ner mot 20 minus så kommer temp.mätaren inte över 50 grader.
Kia har bytt termostat ett flertal gånger med det hjälper inte. Dom säger att det inte är något fel.

Är det någon med liknade problem?

skulle vara intressant att veta vilken diesel maskin du har ? 1.7 eller 2l?
Audi A4 Avant -08 diesel 2.0l
Kia Ceéd CRDi SW 2.0l -08 -såld

Re: Dålig värme i diesel

9
Ronnie skrev:Att en bensinbil gör av med bränslet till överskottsvärme är väl egentligen det som är negativt. Köper jag bränsle är det väl för att få den att gå så många mil som möjligt/liter. Att en dieseldriven bil inte får upp värmen beror ju på att den är effektivare på det den ska göra.

Nu var det ju inte snack om bränsleförbrukning, TS fryser på vinter pga att en modern diesel inte ger någon överskottsvärme och då är det en brännare som gäller, och det gäller alla dieslar för den delen, inte bara Kia.

Sedan kanske man har köpt en Kia för bränsleförbrukningens skull, inte vet jag, jag tillhör inte dom och kan utan problem låta bilen stå på tomgång i en timme om så ska vara,

Kian har en PTC, dok så fungerade min extremt dårligt jämfört med den som sitter i Volvon, ca 60sec tar det vid minus 10 grader i Volvon innan det kommer varm luft, i Kian tog det närmare 5min och då var det knappt fesjummen luft som kom.

Re: Dålig värme i diesel

10
Jag har haft både 1.7 CRDI 2012 och har 2.0 CRDI AWD 2013 diesel.

Tyckte faktiskt 1.7:an tog längre tid innan uppvärmning av motorn gav effekt av varm luft i kupén.

Båda bilarna hade/har motorvärmare samt kupévärmare.

2.0:an får jag köra med åtminstone 6-8km innan tempen gått upp så pass att värme ges.

Har dock funderat lite kring detta med dieselvärmare, men prislappen är ju inte så värst kul förstås :?
Kia Sportage 2.0 CRDI AWD 2013
Skriv svar

Återgå till "Problem"